Nekromanti Hur många olika rollspel finns det?

peterb

Swordsman
Jag såg på Pen & Paper att deras databas innehöll 504 olika rollspel, men då fanns inga svenska med, faktum är att deras lista bara verkade innehålla engelskspråkiga spel. Någon som vill ge sig på en gissning? Själv tror jag att det borde finnas minst ett par hundra till, och om man räknar med alla CRPGs blir det väl en bra bit över tusen...

Krille

Lord
Senast jag hörde

Ca 1300 rollspel, och den siffran är ett par år gammal. Den räknade bara bordsrollspel också, så vitt jag vet.

Krille

Lord
Vid en närmare granskning

"Jag såg på Pen & Paper att deras databas innehöll 504 olika rollspel, men då fanns inga svenska med, faktum är att deras lista bara verkade innehålla engelskspråkiga spel."

Jag hann inte komma längre än till All Flesh Must Be Eaten innan jag insåg att listan saknade Albedo RPG, ett av de bättre rollspelen som jag har träffat på.

Troberg

Sinister eater
Re: Senast jag hörde

Ca 1300 rollspel, och den siffran är ett par år gammal.
Dessutom så är det svårt att veta hur man ska räkna. När blir en ny version ett nytt spel? Titta på de vändor Mutant varit genom.

peterb

Swordsman

1300 publicerade rollspel!? Hmm det var lite mer än jag trodde, och själv har jag bara spelat ett ynka tiotal, det finns att ta av alltså! :gremlaugh:

Tack för infot.

peterb

Swordsman

Det gör inte så mycket för det resonemang som jag ska ha uppgiften till, själva mängden driver hem poängen (se tråden på Rollspelsmakande om d20 STL, Varumärken o.s.v. så förstår ni vad jag talar om).

Brixton

Veteran

Hupps då, skulle ju vara intressant att få en siffra på hur många som aktivt spelar varje rollspel också, men det är ju dessvärre omöjligt.