Hur många rum finns i en megadungeon?

God45

#PrayersForBahakan
Eller snarare, var går gränsen mellan en megadungeon och en vanlig dungeon? Det finns andra definitioner som att den ska vara stor nog att spela en hel kampanj i... Men räknat i rena rum, hur många måste den ha? Är det 1000 för att den ska leva upp till ”mega” delen?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Skulle inte en megadungeon kunna vara ett enda rum... som är sjukt stort ?

God45

#PrayersForBahakan
afUttermark;n341462 said:
Hur många rum är egentligen tomma i en mega dungeon?
Jag tänker hävda att tomma rum inte räknas.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Stonehell har jag för mig har runt 1300 rum, fördelat på 10 våningar.

Jag tror inte exakt antal rum är så superviktigt; jag tvivlar på att det är ett namnskyddat koncept =D Men för att jag ska tänka megadungeon så tycker jag det behövs många rum, fördelade på många olika våningar, och att det finns flera konkurerande grupper där nere. En stor dungeon med politik, så att säga.

Men afUttermark tar upp en jäkligt bra poäng: hur många rum och korridorer i en megadungeon är egentligen bara tomma? Visst, de äter upp resurser i form av facklor, mat och tid, och risken för vandrande monster finns så klart. Men jag tror det är det faktiska innehåller som är intressant snarare än antal rum.

Leon

Leo carcion
Innebär inte megadungeon-konceptet också att det skall finnas flera fraktioner och storskaliga konflikter i dungeonen?

Och hur ser ni på slumpgenererade rum i en megadungeon?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Barrowmaze (första delen) har 16 (ovanjord) plus 288 (underjord) rum. Jag tycker nog den kvalar in som megadungeon. Min grupp hann med 14 av dem på fyra möten, så om kampanjen inte hade kraschat hade vi haft att göra ett tag ...