Nekromanti Hur många spelar eon?

Ziir

Veteran
Kanske svårt att svara på men någon på Neo måste iaf ha koll på hur många grundregler som sålts och man kan ju antaga att det iaf går ett par spelare per bok.

Vindhand

Myrmidon
svårt att säga...

man kan ju antaga att det iaf går ett par spelare per bok.

Just för Eon verkar det snarare vara ganska vanligt med ett par böcker per spelare. :gremsmirk:

inte

Veteran
Re: svårt att säga...

Just för Eon verkar det snarare vara ganska vanligt med ett par böcker per spelare.
Nja det finnns nog ganska många mer spelare än grundregelböcker. Men om man börjar räkna moduler så är jag inte lika säker längre :gremsmirk:

Ymir

Liten kantbaron
Väldigt många rollspelare köper grundböcker till spel de sedan aldrig spelar, eller snabbt frångår. Många Eonspelare äger flera grundböcker eftersom den kommit ut i två utgåvor.

Att överhuvudtaget sia om hur många som egentligen spelar spelet ter sig därför svårt i mina ögon. 1-2 per 10 sålda grundböcker vore min gissning.

- Ymir, har iiiingen aning

Ilion

Veteran
Re: svårt att säga...

joo, det finns nog många spelargrupper på säg, 5 pers, som äger 2 böcker tillsammans elelr att en av dem äger en och en anna den andre. så det hela är nog svårt att beräkna.

Helmgast
Många Eonspelare äger flera grundböcker eftersom den kommit ut i två utgåvor +två deluxeutgåvor. Därför äger jag 5 grundböcker (köpte extra bafatt få Eon I-boxen). Har allt till Eon utom mjukpärmsdeluxen (nio ex i hela Sverige). Har tom kvar manöverkorten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Säg så här

Ta upplagan på moduler som säljs (för ett populärt svenskt rollspel generellt cirka 1500, lite högt räknat). Utgå sedan från att man har fem spelare i varje grupp som spelar modulerna, och alltså spelar aktivt. Det ger cirka 7500 aktiva spelare. Vilket är mycket bra, om det skulle stämma.

Väldigt grovt räknat, Eon kanske säljer mer än 1500 ex av äventyrsmoduler (vilket skulle göra det ännu bättre), men på det stora hela kan man nog använda detta resonemang som en riktlinje.

MVH

Magnus

Staffan

Myrmidon
Re: 10.000+ sålda ex!

• Folk kan ha köpt flera regelböcker, framför allt med alla olika versioner och deluxe-versioner som jazzar runt.
  • Varje spelare behöver inte en egen regelbok.
  • Folk kan ha köpt och lagt på hyllan.

Staffan

Myrmidon
Att överhuvudtaget sia om hur många som egentligen spelar spelet ter sig därför svårt i mina ögon. 1-2 per 10 sålda grundböcker vore min gissning.
Å andra sidan behöver ju inte varje spelare en egen grundbok, utan man klarar sig med en eller två per spelgrupp.