Det beror ju väldigt mycket på de lokala äldste som styr den församlingen.
Jag har en kompis i Uppsala som var med i Jehovas (då hennes föräldrar är det) men gick sedan ur då hon var i tonåren. De äldste i den församlingen beordrade hennes föräldrar att inte träffa henne. De struntade i detta, men fick så småningom besök av de äldste då någon i församlingen hade berättat att de inte sagt upp bekantskapen. Sedan dess har hennes föräldrar aldrig träffat henne, men än för att säga att de inte vill se henne igen.
När Jehovas var och knackade på här så frågade jag dem om det. De försvarade handlandet med att jag måste ju förstå att om hon var döpt och sedan gick ur så kommer hon ändå aldrig att få någon räddning. Jag hade inga betänkligheter då att avfärda dem med ett "personligen dör jag hellre av utmattning under bön för min dotter, än att jag någonsin ger upp hoppet för henne".
De får tydligen inte använda internet allt för glatt heller. Jag försökte först avvisa dem på det vänliga sättet ("jag har inte tid nu, men finns det nån hemsida som jag kan titta på?"), så sa de att det nog finns någon (som de inte kunde), men att djävulen lätt tar kontrollen över en om man är på fel hemsidor (men de äldste kunde berätta vilka sidor som var ok).
Ett annat problem med sekten, åtminstone här uppe, är hur de bevakar sina medlemmar. Min hustru arbetar inom vården (hematologi) och där har de ständiga problem med att Jehovas medlemmar som tagits in för blodsjukdommar, punktmarkeras av församlingen. De sitter alltså i pass och kontrollerar att patienten inte tar emot blod. Nog för att patienterna har lagen på sin sida, men de vågar sällan säga något annat än att församlingen får kontrollera journalerna.
Ett annat problem är att de, trots att de inte tar emot blod, tar emot stamceller. Rent biologiskt så är ju stamcellerna typ blod. Tydligen så bestämde de högsta äldste att det var ok, innan de rönen kom fram (och de får inte ha fel). Men det är nästan praktiskt omöjligt att ge stamceller utan att ge blodtransfusioner också, vilket gör att patienten dör efter behandlingen som är rejält dyr för samhället.