Nekromanti Hur många här spelar rollspel utan spelledare?

RasmusL

Champion
micromonkey;n260471 said:
Vill citera och fråga många här olika frågor. Men sitter på jobbet och passar på arbetstiderna. Så jag börjar smått och får återkomma till saker jag tänkte svara mer på senare.

Men jag har en kort sak som jag undrar lite från alla här som skrivit här. Jag har nu fått en känsla av att de flesta som spelar ledarlöst (ska tydligen kallas något annat) spelar det i one shots. Aldrig kampanjer. Själv föredrar jag att spela ledarlöst i kampanjer för då blir saker bara bättre. Personlig åsikt från erfarenhet. De one shots berättelspel (antar jag att det skulle kunna heta) jag har spelat tycker jag alla har saknat något, typ uppföljning. Att det hela leder ut till något.

?Vad gör ni? spelar ni one shots eller kampanjer. Men den här typen av rollspel.

Det jag undrar typ över. Funkar samberättarspel i kampanj dåligt?

Det funkar ypperligt både som kampanj och som one shot och jag spelar båda typerna :) Blir dock mer one shots jämfört med spelledarledda spel, troligtvis pga minskat behov av investering i form av tidsödande karaktärsskapande och äventyrsplanerande, när vi skapar i stunden blir det mindre som behöver skapas i förväg.

RasmusL

Champion
micromonkey;n260472 said:
Jag läste ordet ledarlöst länge sedan här på forumet och antog att det var myntat till det namnet. Jag har läst berätterspel och karaktärspel flera gånger i olika rollspels böcker och regelverk.
?
?Jag kan också se felet i att säga ledarlöst och att det är fel att ha normen att det ska vara en spelledare, vilket jag är rätt säker på är en inbankad norm. Samtidigt gillar jag att ha ord på saker. Men det är bara jag och mina åsikter. Men för mig säger inte berättarspel att det skulle innebära att det var vad jag menar med ledarlöst. Berättarspel kan ju ha en spelledare i sig också. Right?

Det kallas oftast "spelledarlöst" här på forat, det är norm med spelledare även här :)

gustaf s

Warrior
micromonkey;n260471 said:
Vill citera och fråga många här olika frågor. Men sitter på jobbet och passar på arbetstiderna. Så jag börjar smått och får återkomma till saker jag tänkte svara mer på senare.

Men jag har en kort sak som jag undrar lite från alla här som skrivit här. Jag har nu fått en känsla av att de flesta som spelar ledarlöst (ska tydligen kallas något annat) spelar det i one shots. Aldrig kampanjer. Själv föredrar jag att spela ledarlöst i kampanjer för då blir saker bara bättre. Personlig åsikt från erfarenhet. De one shots berättelspel (antar jag att det skulle kunna heta) jag har spelat tycker jag alla har saknat något, typ uppföljning. Att det hela leder ut till något.

?Vad gör ni? spelar ni one shots eller kampanjer. Men den här typen av rollspel.

Det jag undrar typ över. Funkar samberättarspel i kampanj dåligt?
Tror jag nämnde det tidigare, men vi har ganska sällan en SL vid one-shots, men det förekommer. Och tvärtom tror jag nog att vi oftast har en SL i kampanjer, men inte alltid. Flera av spelen som nämns här är ju inte egentligen enkvällare.

Vad som funkar bra eller dåligt är väl en fråga om sammanhang. Om gruppen vill utforska en förberedd gåta med ett (eller flera) förberedda svar så förutsätter ju det just en sådan och med det förmodligen en traditionell SL. Men om vi tycker det är cool att utforska en situation där ingen på förhand vet svaret så är väl den traditionella spelledaren mer obsolet. Jag tror inte längden är det avgörande.

Rickard

Urverk speldesign
micromonkey;n260472 said:
?Jag kan också se felet i att säga ledarlöst och att det är fel att ha normen att det ska vara en spelledare, vilket jag är rätt säker på är en inbankad norm.
Jag säger dock inte att det är fel att ha normen att ha spelledare, men utan att man inte ska skapa termer utifrån normen utan istället fokusera på andra områden. Om jag exempelvis är en bilmekaniker och vill tala om gröt vore det konstigt att tala om gröten som däckslös. Kanske ett extremt exempel men jag anser att - trots att båda är rollspel - de är väldigt väsensskilda.

micromonkey said:
Men jag har en kort sak som jag undrar lite från alla här som skrivit här. Jag har nu fått en känsla av att de flesta som spelar ledarlöst (ska tydligen kallas något annat) spelar det i one shots. Aldrig kampanjer. Själv föredrar jag att spela ledarlöst i kampanjer för då blir saker bara bättre.
Det här är en väldigt intressant fråga men jag tror att många här spelar samberättarspel på konvent men spel som Svart av kval, vit av lust är skrivna för att spela kampanjer med. Sedan får vi fråga oss också vad som räknas som en kampanj. För mig kan det vara fem spelmöten men jag är extrem på den punkten (jag spelledde Svavelvinter under så många spelmöten, exempelvis).

Jag tror en fara med samberättande kampanjspel, utöver att gruppen tappar fokus i spelstil eller spelets atmosfär, att spelet i sig inte ger särskilt mycket. Svart av kval är ett exempel på detta, där spelet lämnar över det mesta till spelgruppen att fylla i men när spelgruppen får slut på idéer så kommer det bli samma sak hela tiden. Traditionella spel har å sin sida världar och äventyr att dra inspiration från. Det sagt, det borde gå att skriva spel där spelgruppen "refreshar" världen med nya inspirationskällor. Jag tror mycket på att ibland kunna ta ett steg bakåt och diskutera om själva spelandet - problem som uppstått, personliga åsikter och farhågor över vad som kan ställa till det i framtiden.

micromonkey

Veteran
Rickard;n260490 said:
... där spelet lämnar över det mesta till spelgruppen att fylla i men när spelgruppen får slut på idéer så kommer det bli samma sak hela tiden. Traditionella spel har å sin sida världar och äventyr att dra inspiration från. Det sagt, det borde gå att skriva spel där spelgruppen "refreshar" världen med nya inspirationskällor. Jag tror mycket på att ibland kunna ta ett steg bakåt och diskutera om själva spelandet - problem som uppstått, personliga åsikter och farhågor över vad som kan ställa till det i framtiden.
Ska bara se att jag förstår dig rätt. Tänkte skriva att jag inte förstod men jag tror jag förstår. Rätta mig om jag har fel. Du menar att det finns mer inspiration att hämta från; säg typ svavelvinter eller world of darkness? Men att det borde gå att skriva till mer fluff i spel som Polaris eller svart av kval, vit av lust.

Men är väl fler i grunden som jobbar med inspiration i samberättarspel? (antar att det är vad det ska kallas).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att ha en spelledare utesluter inte att man spelar med samberättande.

RasmusL

Champion
wilper;n260637 said:
Att ha en spelledare utesluter inte att man spelar med samberättande.

Haha, det är fan inte så väl definierat det här, vad det är vi sysslar med och vad det egentligen ska kallas :p

RasmusL

Champion
...men så vill vi ha det va? Så jävla indie-hipster att vi inte ens har ett ord för det vi gör ;)

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
RasmusL;n260654 said:
...men så vill vi ha det va? Så jävla indie-hipster att vi inte ens har ett ord för det vi gör ;)
Ja, det är känsligt det hela. Alla benämningar är fel.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag kallar det samberättarspel. Ibland finns SL, ibland flera SL och allt som oftast ingen SL.

micromonkey

Veteran
Suck. Jag vet inte vad jag säga längre! Alla ogillar alltid något man kallar det för. Aja, något annat bra får vi kanske ut av det hela.

Egentligen vill jag ju inte att denna tråd ska handla om vad man ska kalla det. Förslår att en ny tråd skapas. Eller jag kommer nog posta frågan på den där facebook gruppen som Pelle gjorde.

Utan det jag tänkte mig att tråden skulle handla om var att se hur mycket folk där ute spelar denna typ av spel. Vilket verkar vara en hel del ändå. Anledning att jag frågade det var bara nyfikenhet.
Men också om folks olika erfarenheter och smarta lösningar. Hört en hel del intressanta. Husregler och tillväga gångs sätt så att säga.

Här är länk till facebook gruppen.
https://www.facebook.com/groups/123...979807&notif_id=1509446118807677&notif_t=like

gustaf s

Warrior
micromonkey;n260728 said:
[...] det jag tänkte mig att tråden skulle handla om var att se hur mycket folk där ute spelar denna typ av spel. Vilket verkar vara en hel del ändå. Anledning att jag frågade det var bara nyfikenhet.
Men också om folks olika erfarenheter och smarta lösningar. Hört en hel del intressanta. Husregler och tillväga gångs sätt så att säga.
Jag spelar ju som sagt mycket spelledarlöst. Men jag är också sådär att jag gillar att spela spel som de är skrivna och har liksom inga husregler att dela med mig av (jag är dock inte helt rabiat längre, utan tror mig förstå att spela spelet runt bordet). Mitt enda tillvägagångssätt är läsa spel, spela spel. Och det finns som sagt massa av de här spelen som inte kostar en krona, så det finns liksom ingen annan begränsning än tid.

Med det sagt. Ett par grejer jag tycker varit coola i spel:

- Next Week On i Prime Time Adventure (som har SL)
Alla beskriver kort ett fragment av en scen som kommer hända nästa spelmöte.

- Öde (eller nåt sånt) i Archipelago III
Alla skriver ett förslag på öde eller ark eller nåt till de andra spelarna. Sen väljer en som spelare det av alternativen en själv tycker är coolast eller rimligaste eller intressantast (eller vad en nu har för bevekelsegrund)

- Frågor mellan scener i Nerver av stål
Mellan varje spel diskuterar gruppen om några nya frågor kring spelets mysterium dykt upp. Och när vi har frågor nedskrivna diskuterar vi om någon besvarats.

- Frågor mellan spelmöten i Den yttersta domen (som har SL)
Varje spelmöte skriver vi ned nån eller några frågor om spelets berättelse. SL väljer en fråga i början av varje möte att fokusera kring. I slutet av mötet ser vi om vi besvarat några frågor.

- Reklam/toalett/te/whateverpaus i vilket spel som helst
Jag tycker ofta att det är en bra idé att ta paus en eller flera gånger under spelmötet. Tio minuter eller nåt. Alla får sträcka lite på sig, snacka om vad som händer, skulle kunna hända, just hände osv, låta hjärna ta det lite lungt och sen fokusera hårt när vi återvänder till spelet. En del spel, Montsegur 1244 och Witch: Road to Lindisfarne är de jag tänker på direkt, har det här inskrivet i reglerna, men jag tycker alltid det är en bra grej (om det nu inte är ett spel som spelas på timman eller nåt).

Men du då micormonkey? Vilka erfarenheter har du och din spelgrupp gjort? Hur strukturerar ni spelet? runt bordet? under kampanjen? Vilka grejer har funkat för er och vad har ni kastat ut under vägen?

micromonkey

Veteran
gustaf s;n260800 said:
Men du då micormonkey? Vilka erfarenheter har du och din spelgrupp gjort? Hur strukturerar ni spelet? runt bordet? under kampanjen? Vilka grejer har funkat för er och vad har ni kastat ut under vägen?
Tack för fina ider.
Jag inser pinsamt nog att jag har glömt ta upp det. Jag bad om massor av erfarenheter utan att säga några egna. I grunden borde jag dragit dem i första inlägget men så vart det inte. Ups. Fick förfrågan på detta från annat håll så, jag ligger helt klart efter.

Någonstans var vi 2-3 spelare som började tröttna på tärningar och SPELET i rollspelet. Vi enades lite om att vi förlorade det vi tyckte var roligt (vad vi tyckte) när det blev strid. För då kom plötsligt det där tråkiga in. Flytta gubbar på brädor samt slå tärningar och räkna matte. Vad hände med all action och flow. Och vi slutade lite.

Sen plötsligt hittade jag, av en slump, Polaris. Jag rekommenderar för övrigt polaris, det har rekommenderats av andra här också. Men det är bra grejor.
Vi hade aldrig sett combat på det sättet. Det var typ det vi ville ha. Problemet var att polaris hade tärningar i sig. Jag har aldrig spelat polaris som det är. Men vi stal "BUT ONLY IF" från det.

Vi började testa massor av olika friform system och sätta ihop dem på olika sätt. Vi hittade på egna också eftersom att vi inte tog hela polaris verket. Tror vi hade någon intressant variant med "BUT ONLY IF" och "LETS MAKE A DEAL" från ett av hans andra spel (skaparen av polaris). Sen läste jag om Svart av kval, vit av lust om det var så det hette. Vi använde oss av samma hirarki system en gång då. Vi gillade aldrig riktigt ett system helt och hållet utan byggde och mixsade en hel del. Tillslut så hade vi egentligen byggt något helt eget.

Idag har vi inget från polaris eller svart av vit och kval så det lustar. Men vi tar fortfarande inspiration från dem. Men också här ifrån. ´Jag har frågat några gånger här om tips och trix i olika områden. Men idag har vi något helt eget hemmabygge som bara finns i våra huvuden. Kommer ihåg kommentaren och drömmen en polare osm var med och skapade detta.

"Jag tycker att vi i slutändan inte ska ha några saker alls. Vi sätter oss ner och bara spelar. Inga papper, inga pennor heller. Vi tog ju bort allt annat"

Där är vi inte ännu. Vi bokför en hel del på papper. Vi har lite hål här och där som vi försöker fylla igen. Lite därför jag skapade denna tråd. Ska sanningen fram vill jag hitta ider och lösningar här av er jag kan ta och använda för att fylla igen de där hålen. Eller förbättra systemet som det är.

Jobbar med att försöka på något sätt få spelet ner skrivet eller något. Det finns i huvudet på 2-4 personer. Jag hade tänkt spela det med en helt ny spelgrupp som aldrig spelat denna typ av spel förut.

Rickard

Urverk speldesign
micromonkey;n260501 said:
Ska bara se att jag förstår dig rätt. Tänkte skriva att jag inte förstod men jag tror jag förstår. Rätta mig om jag har fel. Du menar att det finns mer inspiration att hämta från; säg typ svavelvinter eller world of darkness? Men att det borde gå att skriva till mer fluff i spel som Polaris eller svart av kval, vit av lust.

Men är väl fler i grunden som jobbar med inspiration i samberättarspel? (antar att det är vad det ska kallas).
Fast en grupps fantasi kan också ta slut. Jag har haft detta hända mig några gånger när vi spelat samma spel över en längre tid, antingen via nya omgångar eller via längre sammanhängande spelmöten.

Det behöver inte bara vara världsbeskrivningar, utan hur man kan sätta upp konflikter, vad konflikterna kan innehålla, att tillföra nya element istället för att återanvända gamla ... eller återanvända gamla istället för att tillföra nya element eller bara ha olika roller som påverkar spelet på olika sätt. "Nu är natt-spelaren här så vi kommer att få se mycket ränkspel".

Jag har för övrigt gjort en egen layout på Play With Intent:

http://erebaltor.se/rickard/playWithIntent_newLayout.pdf