micromonkey;n260728 said:
[...] det jag tänkte mig att tråden skulle handla om var att se hur mycket folk där ute spelar denna typ av spel. Vilket verkar vara en hel del ändå. Anledning att jag frågade det var bara nyfikenhet.
Men också om folks olika erfarenheter och smarta lösningar. Hört en hel del intressanta. Husregler och tillväga gångs sätt så att säga.
Jag spelar ju som sagt mycket spelledarlöst. Men jag är också sådär att jag gillar att spela spel som de är skrivna och har liksom inga husregler att dela med mig av (jag är dock inte helt rabiat längre, utan tror mig förstå att spela spelet runt bordet). Mitt enda tillvägagångssätt är läsa spel, spela spel. Och det finns som sagt massa av de här spelen som inte kostar en krona, så det finns liksom ingen annan begränsning än tid.
Med det sagt. Ett par grejer jag tycker varit coola i spel:
- Next Week On i Prime Time Adventure (som har SL)
Alla beskriver kort ett fragment av en scen som kommer hända nästa spelmöte.
- Öde (eller nåt sånt) i Archipelago III
Alla skriver ett förslag på öde eller ark eller nåt till de andra spelarna. Sen väljer en som spelare det av alternativen en själv tycker är coolast eller rimligaste eller intressantast (eller vad en nu har för bevekelsegrund)
- Frågor mellan scener i Nerver av stål
Mellan varje spel diskuterar gruppen om några nya frågor kring spelets mysterium dykt upp. Och när vi har frågor nedskrivna diskuterar vi om någon besvarats.
- Frågor mellan spelmöten i Den yttersta domen (som har SL)
Varje spelmöte skriver vi ned nån eller några frågor om spelets berättelse. SL väljer en fråga i början av varje möte att fokusera kring. I slutet av mötet ser vi om vi besvarat några frågor.
- Reklam/toalett/te/whateverpaus i vilket spel som helst
Jag tycker ofta att det är en bra idé att ta paus en eller flera gånger under spelmötet. Tio minuter eller nåt. Alla får sträcka lite på sig, snacka om vad som händer, skulle kunna hända, just hände osv, låta hjärna ta det lite lungt och sen fokusera hårt när vi återvänder till spelet. En del spel, Montsegur 1244 och Witch: Road to Lindisfarne är de jag tänker på direkt, har det här inskrivet i reglerna, men jag tycker alltid det är en bra grej (om det nu inte är ett spel som spelas på timman eller nåt).
Men du då micormonkey? Vilka erfarenheter har du och din spelgrupp gjort? Hur strukturerar ni spelet? runt bordet? under kampanjen? Vilka grejer har funkat för er och vad har ni kastat ut under vägen?