"1 spelare: rekommenderar inte detta. Spelaren kan bara agera mot SLP/NPC och inte andra rp, en dimension av rollspelandet försvinner då."
Visst, men man förlorar en annan. Nämligen smidigheten att man kan väva allting kring rollpersonen. Eftersom jag kan ägna all min uppmärksamhet till en spelare så kan jag även göra allting mycket mer personligt. Strider har aldrig varit så bra som när jag har solospelat med folk. Ja, detta argument går att kontra med att det visst går att göra något personligt när man är flera, men jag hävdar att det är mycket svårare.
"2 spelare: går ok, problemet blir väl oftast att de flesta äventyr är anpassade för fler rp och då blir för tuffa."
Jag har ändå aldrig stött på ett scenario som jag ändå måste modifiera.
"2 spelare: går ok, /.../ Även i deckarmysterier och andra kluriga äventyr som inte är så fysiska är det en nackdel att vara så få,"
Därför har man med en spelledarperson som ibland kan hjälpa på traven. Dessutom är det inte alltid en fördel att vara många, då det innebär fler åsikter och därmed större chanser att folk går olika vägar. Jag har något emot både just "gräl" och skilda vägar, eftersom det a) slukar tid och b) gör vissa spelare inaktiva.
"3 spelare: lika bra som fyra... /.../ 4 spelare: Tillräckligt många..."
Medhåll. Det här är vad mina scenarior brukar föredra.
"5 spelare: Ju fler desto bättre? Knappast!"
Mina spelare satt och underhöll sig själva med rollspelande medan jag var aktiv med andra spelare. Det tog faktiskt inte så många gånger innan mina spelare kom in i det. Jag brukade aktivera några spelare och medan de var mitt inne i något så gick jag över och aktiverade några andra spelare. Den första gruppen brukade då (som standard) tystna eftersom de förlorade spelledarfokus, men jag brukade alltid säga "Kör på. Jag lyssnar." och sedan vända åter min uppmärksamhet till de andra. Ibland lyssnade jag inte, men det var bara att be om en sammanfattning ("Vad har ni kommit fram till?") och sedan var det bra med det.
Det här var det enda sättet jag fick uppdelning av gruppen att funka utan att kräva en sjuhelvetes massa tid och tvinga spelare gå ut och vänta. En sak som jag sällan försöker göra längre efter en incident där en spelare fick ensam sitta och vänta i 3 timmar.
"Skulle också vara intressant att veta hur många spelare ni varit som mest!"
I vår spelgrupp pendlade det mellan 5±2 exklusive spelledare. Som mest var vi runt dussinet personer (efter en fest där många sov över i kåken) och eftersom vi spelade Shadowrun och inte direkt något intrigbaserat så blev vi uppdelade i två grupper (de som hade karaktärer som de spelat med ett tag och de utan). Blev en rätt häftig trepartsstrid, men vi erfarna fick vänta i någon timme eller två innan vi fick spela.
/Han som mest vill säga att antalet är mest optimalt, beroende på vad man spelar