Nekromanti Hur man håller koll på kalendrar i rollspel

God45

#PrayersForBahakan
Jag såg att Tell har gjort en riktigt trevlig kalender för en kampanjvärld i en annan tråd och det fick mig att tänka på att jag testat att spela med och spelleda med kalendrar tidigare. Och på hur jag misslyckats med det. För på riktigt, håller ni koll på hur länge gruppen var inne i den magiska skogen? Eller hur lång tid resan till bergen tar? För det gör inte jag. Jag höftar något 90% av gångerna och när jag inte gör det har jag ändå problem med att räkna med att spelarna stannade och läkte upp eller gick en omväg för att köpa nya svärd när jag ska få ihop hur mycket tid som har passerat. Att hålla koll på när det är fullmåne för varulvar är ännu värre. Jag rullar bara en tärning för att avgöra månfasen och håller det vid det.

Men jag har sett en hel del kampanjvärldskallenderar så någon måste veta hur man använder dem. Så min fråga är, hur gör ni?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag skriver ut en kalender, eller om jag har dator när jag spelleder kör jag en kalender i en excelfil eller något. Sen kryssar jag för dagar allteftersom de förflyter och skriver upp lite punkter på vad som händ vid olika tillfällen. Typ:

10 Frugel: X - Resan till flammfjäll påbörjas.
11 Frugel: X
12 Frugel: X
13 Frugel: X - Trollöverfallet
14 Frugel: X - Bron
15 Frugel: X
16 Frugel: X - Anländer vid fjällets fot och slår läger
17 Frugel:
18 Frugel:
19 Frugel:

Ja, ibland glömmer jag. Då höftar jag till och lägger på ett par dagar för säkerhets skull (om inte annat har de säkert supit bort nån dag på värdshus, och oftast är en dag hit eller dit inte så viktigt. De gånger de är viktigt är det lättare för mig att komma ihåg det.

Detta är så klart helt poänglöst om man inte uttnytjar kallender. Dvs när det bli vår på kalendern så kör man på att det är vår. Och sen sommar, sen höst sen vinter igen. Så vill man ha lite mer frihet vad gäller sånt och köra på vad man tycker passar är det lika bra att skita i kalender.

Tell

Hero
Vi använder kalendar för koll på viktiga händelser, såsom när personer kan förväntas vara på ett visst ställe.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När vi spelade More than Human (1987) så hade jag en kalender-app med bland annat viktiga händelser för varje datum och så. Jag var också mycket noga med att hela tiden se till att ha koll på tid och dag; jag tog hjälp av spelarna -- typ "hurdags på dygnet är det nu, tycker ni?" eller "jag tänker att det där nog borde ta ett par timmar, så nu borde det närma sig kvällning..." Varje dag när rollpersonerna vaknade så konstaterade vi vilket dygn det var och om det historiskt sett hände nåt intressant den dagen. VI spelade väldigt "inzoomat" dvs med få klipp och längre stunder av vila eller så. Jag tyckte det funkade rätt bra.

Sen skrev jag krönika för varje spelmöte (ibland lite i efterhand dock) vilket underlättade. och så såg vi alltid till att veta, vid spelmötets början, vad det var för datum.

Jag hade en SL i Vampire som gjorde så; var väldigt noga med datum och tidsåtgång och undvek att klippa eller zooma ut. Jag upplevde det som att det gav en trevlig närvarokänsla och stal idén.