Nekromanti Hur man håller koll på typsnitt

Dimfrost

Special Circumstances
(Om det här är OT får det väl flyttas till det forumet, men jag anser typografi ha väldigt mycket med rollspelsmakande att göra.)

Jag börjar ha väldigt många typsnitt installerade på datorn. Hur håller man koll på dem på bästa sätt? Det måste ju finnas program för att snabbt och enkelt bläddra igenom de typsnitt man har och se hur en viss textsnutt ser ut i dem, eller? Hur klarar sig annars proffsen som har tusentals typsnitt?

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
På Mac finns ju Typsnittshanteraren, så där är det inga bekymmer, men när jag satt på PC så använde jag ett program som hette The Font Thing. Det var apbra, för man kunde slänga alla sina fonter i en katalog nå'nstans och sedan bläddra bland dem i programmet. Med ett enkelt högerklick så installerades de, och med ett till så avinstallerades de. Man kan också bara "ladda in" dem, i vilket fall de försvinner från operativsystemet när datorn startas om. Många fonter i Windows segar ned uppstartningstiden rejält, och gör det svårt att hitta de man använder regelbundet, så det programmet gör mycket nytta.

Programmet är dessutom gratis, men jag tror inte att det uppdateras längre, så det kan ha svårt om du har Vista.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Linotype FontExplorer X
Det enda kompetenta program jag stött på, och då har jag testat det mesta. Extensis Suitcase är OK, men svindyrt och mycket sämre dessutom.

Finns en beta till PC man tyvärr måste rota lite för att få tag på numera. Jag kan tillhandahålla det, tror jag, om man skickar mig ett PM.

//Krank, omkring 7000 fonter, bara typ 1500 att sortera kvar, pust...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tack ska du ha! Det verkar vara precis vad jag var ute efter.
Trevligt att kunna hjälpa till. Jag testar så ohejdat mycket mjukvara att det bara känns bra om någon annan faktiskt kan få något ut av 'et...

//Krank, som hoppas att Linotype får "arslet ur röven" (som kranks kamrat Surukai sade en gång) och faktiskt släpper en ny beta eller kanske t.om fullversion - det finns ett mindre problem i den här nämligen, den krashar om man försöker starta den när man inte har internettillgång...