Nekromanti Hur mycket ökar rangen, och helmgastar [typ spoiler]

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

Den här frågan låter som den vore på lekis nivå :gremblush:

Om jag vill skapa en vandöd och lägga in en andra rangens förmåga, ökar då den vandödes rang med 2 (för att det är en andra rangens förmåga) eller med 1 (för att det är en förmåga) ?
Om rangen ökar med 1. Vad är då poängen med att kategorisera förmågorna i ranger ?

Jag har letat och jävlats V&N men inte blivit något klokare i frågan.

Fråga nummer två.

Om helmgastar nu är en högre vandöd, och definitionen av en högre vandöd är att den är besjälad. Varför i hela fridens namn har den PSY (10) ?
Varför har den en relativ intelligens om den nu är besjälad ?
Tryckfel ?

/Naug

Big Marco

Läskig
Ang Helmgastarna

Ja, det är fel. Parantesen skall bort. Möjligen har de ett djuriskt sätt att agera på, men de är fortfarande besjälade.

litleme

Warrior
Om jag vill skapa en vandöd och lägga in en andra rangens förmåga, ökar då den vandödes rang med 2 (för att det är en andra rangens förmåga) eller med 1 (för att det är en förmåga) ?

en rang ett förmåga tar upp en magnitud i huvet på din magiker och en rang 3 tar upp 3 magnituder

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Hur mycket ökar rangen, och helmgastar [typ sp

"en rang ett förmåga tar upp en magnitud i huvet på din magiker och en rang 3 tar upp 3 magnituder"

Visst, men om jag vill lägga till en andra rangens nektropisk förmåga till en rang 3 zombie. Ska den Zombien animeras som en rang 4 zombie eller som en rang 5 zombie ?

/Naug

litleme

Warrior
Re: Hur mycket ökar rangen, och helmgastar [typ sp

köre på rang 4 efter som det är en nekrotropisk förmåga annars borde det juh ha stått att rangen ökar med 1+ :gremcrazy:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Svårt obalanserade vandöda

köre på rang 4 efter som det är en nekrotropisk förmåga annars borde det juh ha stått att rangen ökar med 1+

Ja, fast det kan ju leda till svårt obalanserade vandöda.

T.ex. en homonculus med levitation och Nekrotropisk urladdning.

Han flyger omkring med sin För x 5 och gör Ob1T6 Trauma på allt levande inom 4 meter, eller Ob4T6 trauma på en snubbe.
Denna vandöda har en rang på 4.
Rang 4 homonculuser växer ju nästintill på träd. Om man kan massproducera såna här bestar så har i alla fall jag svårt att förstå att Danarth föll :gremtongue:

Lägg till en rang och en valfri förmåga. Typ Regenerera eller nåt.

Och om förmågorna nu kostar like mycket, varför finns det då samma förmågor fast på olika rang, där den enda skillnaden är att förmågorna är lika effektiva.
Typ Dödsrikets pansar finns på rang 3 och på rang 2.

/Naug :gremcrazy:

Helmgast
Re: Hur mycket ökar rangen med förmågor

Kolla in nekrotropisk bindning på sida 53. Där står det att svårigheten är det antal ObT6 som förmågan har i rang. Detta gäller iofs för förmågor på levande individer, men det borde (i varje fall kommer jag köra med det) vara så att det är svårare att pyssla med högmagnitudsförmågor.

Tabellen är alltså fel.