Det kan det vara. Men det som är impulsivitet kan också ha orsaker. Är det specifikt en spelare som sysslar med det, ofta återkommande, som inte i övrigt är särskilt "impulsiv" i sin läggning till vardags, så kan man fundera på om det finns något som gör att hen kanske inte plockar upp saker lika enkelt eller kommer ihåg förutsättningarna lika bra som de andra i gruppen.Tjavva said:Om jag får våga mig på en kvalitativ gissning... Jag tror inte det handlar om respektlöshet eller att bagatellisera... bara om rättigenom dum impulsivitet och en ivrighet som går över styr.
Det är i alla fall min erfarenhet av dylika situationer.
Jag lyfte en likanade tanke i mitt första inlägg där jag undrade om det fanns annan förförståelse i gruppen. Det behöver inte handla om inlärningssvårigheter, bara om att spelarna sitter på olika erfarenheter. När jag aktivt började spela rollspel för sju år sen med min grupp DoD:are så var alla de andra redan inbitna rollspelare. De kunde alla regler, de kände alla varelser och alla uttryck. Det var inte bara en gång som min RP gjorde något, till synes impulsivt och döpuckat, på grund av att jag inte satt på fakta som vår SL förutsatte att alla hade. Och jag löste det genom att testa mig fram, ibland med förödande resultat. Detta för att jag kände att jag inte kunde sitta och be resten av guppen föreläsa för mig halva spelmötena.Sapient said:Jag har varit med om det, även om det ligger långt tillbaka. Det personen försökte göra, när hen uppträdde "impulsivt" eller obegripligt för oss andra, var helt enkelt att försöka testa sina hypoteser om hur världen funkade, fast någon detalj kanske saknades eller hade missuppfattats.Tjavva said:Om jag får våga mig på en kvalitativ gissning... Jag tror inte det handlar om respektlöshet eller att bagatellisera... bara om rättigenom dum impulsivitet och en ivrighet som går över styr.
Det är i alla fall min erfarenhet av dylika situationer.
En sak som vi t.ex. inte hade haft en tanke på, när det gäller dyslexi (som var en orsak i det fallet) är att även om vi tänker att 99% av all information "in game" överförs muntligt, så kan den dels referera till andra saker som finns i regelböcker eller liknande, där den personen inte alls har samma förutsättningar och därför kanske saknar tio procent av den information som vi förutsatte att alla i gruppen hade. Och då blir tolkningen av det sagda också annorlunda. (Där det knappast blir enklare av att rollspel ofta är fullproppade med hitte på-ord och sånt som är extra svårt att tolka, och dessutom finns det extra mycket språksvårigheter om regler och annat är på andra språk.)
Är det ett så stort problem, tycker du? Det finns ju alltid en inlärningskurva när man sysslar med något nytt, tänker jag. I de flesta "spel" är konsekvenserna av att man gör fel att man förlorar, eller i spel som God45's att man dör. I mina spel lär du inte dö om du gör något dumt av okunskap, åtminstone. <.<Tjavva said:Jag har reflekterat lite över det även i gruppen som jag och Recca nu diskuterar och till viss del så tror jag att det finns lite den inställningen hos både SL och andra spelare i gruppen att: Men hallå! Det där är ju glasklart!
Glasklart för vem? För den som sugit i sig alla regler och information eller för den som sitter på metaplotten?
Detta är intressant att fundera över, inte bara om en spelare gör idiotgrejer ingame med sin RP utan överhuvutaget om man tar in en ny person i sin grupp. Vad finns det för variabler här som vi måste ta hänsyn till för att det ska blir bra. För jag lovar, utifrån egen erfarenhet. När hela spelgruppen och SL sitter och skriker "NEEEEEJJ!" Men jag inte fattade vad som var grejen? Då kände jag mig ganska nedgjord, och då har jag inga svårigheter med att ta till mig saker jag läser eller hör.
Ja, fett!Recca said:Bra inlägg Tyr.
Inte nu längre, men i början kände jag mig jävligt dumförklarad när alla satt och tittade på mig och typ: DA! Men överlag så tror jag, som Sapient sa, att man måste ge folk en chans, oavsett varför.Recca said:Är det ett så stort problem, tycker du? Det finns ju alltid en inlärningskurva när man sysslar med något nytt, tänker jag. I de flesta "spel" är konsekvenserna av att man gör fel att man förlorar, eller i spel som God45's att man dör. I mina spel lär du inte dö om du gör något dumt av okunskap, åtminstone. <.<Tjavva said:Jag har reflekterat lite över det även i gruppen som jag och Recca nu diskuterar och till viss del så tror jag att det finns lite den inställningen hos både SL och andra spelare i gruppen att: Men hallå! Det där är ju glasklart!
Glasklart för vem? För den som sugit i sig alla regler och information eller för den som sitter på metaplotten?
Detta är intressant att fundera över, inte bara om en spelare gör idiotgrejer ingame med sin RP utan överhuvutaget om man tar in en ny person i sin grupp. Vad finns det för variabler här som vi måste ta hänsyn till för att det ska blir bra. För jag lovar, utifrån egen erfarenhet. När hela spelgruppen och SL sitter och skriker "NEEEEEJJ!" Men jag inte fattade vad som var grejen? Då kände jag mig ganska nedgjord, och då har jag inga svårigheter med att ta till mig saker jag läser eller hör.
Mina spelare har ett jättebra exempel på hur man bör behandla inlärningskurvan, vi kallar det "Mindflayer exemplet". Mina spelare hittar en dörr som någonting rör sig innanför på dörren står massa saker, bland annat ordet Illithid. Jag hade 5 spelare, en jätte erfare, en ganska erfaren och tre helt nya.Är det ett så stort problem, tycker du? Det finns ju alltid en inlärningskurva när man sysslar med något nytt, tänker jag. I de flesta "spel" är konsekvenserna av att man gör fel att man förlorar, eller i spel som God45's att man dör. I mina spel lär du inte dö om du gör något dumt av okunskap, åtminstone. <.<