Nekromanti hur mycket får man låna/ta?

Hej! kanske inte rätt fourmdel att posta i me jag har några frågor, då man inte kan ladda upp bilder större än 2mb här så undrar jag vad som är bästa sättet att lägga upp filer på nätet så att folk här på forumet kan se det

sen undrar jag även hur mycket av officielt material man får ta och lägga upp på nätet..jag har gjort en konvertering av dvärgar till eon4 där text och bilder och layout är tagna från neogames och helmgasts böcker, jag har ju inte tänkt att försöka tjäna pengar eller något utan är ju till min spelgrupp, men vill ju gräna dela med mig till er med och undrar helt enkelt om det ens är okej att lägga upp text och bilder som någon annan skrivit o publicera i en annan "version" som de inte godkänt

Möller

Hubert Hortlax
Första frågan torde besvaras med att använda en tjänst som http://snag.gy/ eller http://cubeupload.com/. Eller tja, vad som helst som ger dig en url till bilden - finns bilden redan på en hemsida eller blogg behövs inget ytterliggare.

Sen lägger du in bilden i en img-tagg:
(img)länktillbilden(/img)
Fast byt ut ( till [ och ) till ].

Så kommer du få detta:

Andra frågan: att ta text och bilder och lägga upp så där torde inte vara okej.

Ymir

Liten kantbaron
eftersom Helmgast/Neogames ännu inte har sålt ut den gamla dvärgboken, skulle jag tro att de inte hade diggat att du lade ut en massa text och bilder från den, eftersom de är ett litet företag och behöver varenda krona de kan få för att skapa nya rollspelsböcker. Generellt är det inte okej att lägga upp text och bilder som någon annan skapat utan att be om tillåtelse först, däremot bör det vara helt okej att bygga vidare på andras idéer och karaktärer, tex i kontexten av fan fiction eller fan art, eller om du vill skriva ett äventyr till Eon eller något, då får du självfallet använda en massa saker från Mundana liksom, men du bör göra det med dina egna ord, och inte kopiera textstycken andra skrivit.

Vad du däremot skulle kunna göra är att höra av dig till Helmgast med ditt dvärgmaterial, och fråga om de kanske velat publicera det som en Fenixartikel till exempel.

Kärlekscraft

Swordsman
Ymir;n50924 said:
eftersom Helmgast/Neogames ännu inte har sålt ut den gamla dvärgboken, skulle jag tro att de inte hade diggat att du lade ut en massa text och bilder från den, eftersom de är ett litet företag och behöver varenda krona de kan få för att skapa nya rollspelsböcker. Generellt är det inte okej att lägga upp text och bilder som någon annan skapat utan att be om tillåtelse först, däremot bör det vara helt okej att bygga vidare på andras idéer och karaktärer, tex i kontexten av fan fiction eller fan art, eller om du vill skriva ett äventyr till Eon eller något, då får du självfallet använda en massa saker från Mundana liksom, men du bör göra det med dina egna ord, och inte kopiera textstycken andra skrivit.

Vad du däremot skulle kunna göra är att höra av dig till Helmgast med ditt dvärgmaterial, och fråga om de kanske velat publicera det som en Fenixartikel till exempel.
Samtidigt är ju "free samples" väldigt bra marknadsföring...
HONK! HONK! :emb::wink:

Hur blir det med material som lagt ut gratis? då de mesta jag tagit är från gratis kapitlet Munadana från neogames hemsida..men har även en snarlik fråga..hur funkar det med regelsystem? är regelsystem märkesskyddade?

Snow

Swashbuckler
Reglerna i ett regelsystem är inte skyddade men texterna som förklarar hur reglerna funkar är det. Så länge du formulerar texten själv får du sno vilka regler du vill.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
han som kallades göte;n50947 said:
Hur blir det med material som lagt ut gratis? då de mesta jag tagit är från gratis kapitlet Munadana från neogames hemsida..men har även en snarlik fråga..hur funkar det med regelsystem? är regelsystem märkesskyddade?
Att något finns tillgängligt gratis betyder inte att det är fritt att använda hur man vill. Om upphovsrättsinnehavaren inte anger annat så gäller exakt samma regler som för saker du betalat för -- dvs man får inte kopiera och sprida vidare, man får definitivt inte göra några ändringar och sedan föra vidare, och man får inte heller "remixa" materialet för att skapa sina egna frankensteinskapelser och därefter sprida dem.

Regelsystemens text är skyddad. Mekaniken är det inte, vad jag förstår. Vem som helst kan alltså skapa ett spel som använder sig av Eons regelsystem, förutsatt att systemet beskrivs med egna ord. Antagligen blir man tvungen att ändra de mest lättigenkända termerna också, men det är mer osäkert. Huvudsaken är "berätta med egna ord", så att säga.

Krille

Super Moderator
Hur blir det med material som lagt ut gratis? då de mesta jag tagit är från gratis kapitlet Munadana från neogames hemsida..
Så här va:

Du får sno/låna precis så mycket som upphovsmannen säger att du får sno/låna.

Det är grundregeln. Och den är faktiskt jätteenkel att följa.

Så här gör man:

1: Står det någonstans att du får sno/låna? Om det gör det så får du sno/låna. Ibland kan det tillkomma en del villkor på det där, som till exempel att du måste tala om att du har snott/lånat från upphovsmannen, eller att du inte får tjäna pengar på det du snor/lånar, eller att du måste dansa naken på Kungsgatan och posta videon på internet, eller nåt. Det står där vilka villkor som gäller.

Om det inte står uttryckligen att du får sno/låna, så får du inte låna. Inte ens om det är gratis och publicerat på internet!

2: Det står inte att jag får sno/låna, men jag vill verkligen. Hur gör jag då? Du frågar upphovsmannen. Upphovsmannen kan säga nej, och då får du inte sno/låna alls.

Upphovsmannen kan säga att du får låna, men kan eventuellt kräva att du uppfyller något villkor. Typiska villkor är att du betalar en massa pengar, talar om att du har snott/lånat det från just upphovsmannen, har en viss specifik formgivning på saker du gör med det, bara gör det på isländska, bara gör det i Japan, dansar naken på Kungsgatan och postar videon på internet, eller en kombination av dessa eller andra villkor.

Finns det några undantag? Ja, det finns det. Om verkets upphovsman är död sedan 75 eller 90 år (beroende mestadels på när han dog) så får man sno/låna utan att någon kan säga något. Men

men har även en snarlik fråga..hur funkar det med regelsystem? är regelsystem märkesskyddade?
Regelsystem får du använda. Regelsystem är att betrakta som algoritmer och sådana kan inte skyddas i Europa,MEN du måste skriva dem med dina egna ord.

Texten
som beskriver regelsystemet är nämligen skyddad, och den får du inte sno om inte upphovsmannen säger att du får, enligt ovan.