Nekromanti Hur mycket får man ta?

G

Guest

Guest
Jag håller nu på med att klura ut reglerna till mitt rollspel och jag har först och främst tänkt på de reglerna jag gillar... Call of Cthulhu reglerna gillar jag skarpt... Jag tycker de är smidiga och jag tycker de fungerar väldigt bra... Så nu tänkte jag då använda lite av samma mall för mina regler men med att blanda in lite andra saker jag gillar från andra regler... Alltså ett reglerverk som är mycket influerat av CoC reglerna... Men hur mycket kan man ta utan att det ska bli fråga om "stöld" ?
För vad jag förstått så verkade som att folk håller ganska hårt i dem och vill inte att andra ska vara där och kleta... Men hur är det egentligen?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Så länge som du förklarar reglerna med egna ord, kan du plocka precis hur mycket som helst. Det finns ingen upphovsrätt till spelregler som sådana, bara formen de framställs på.

/Mikael

G

Guest

Guest
Så länge som du förklarar reglerna med egna ord, kan du plocka precis hur mycket som helst. Det finns ingen upphovsrätt till spelregler som sådana, bara formen de framställs på.
Inte för att jag skulle göra detta, men rent hypotetiskt skulle jag kunna använda CoC's regler rakt av, fast skriva min egen förklaring?

Rickard

Urverk speldesign
Ta en titt i Rollspelshörnans FAQ om Immaterialrätt.. Det borde svara på de flesta frågor du har.. Annars kan du ju ställa frågan till peterb som skrivit listan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker den upphovsrättsFAQ:en bör komma med i FAQ eller bland vettiga länkar makarforumet

G

Guest

Guest
Svar på många frågor. Tack! [NT]

NT = No Text (Ingen text)