Nekromanti Hur mycket kan man ändra ett system innan det är ett nytt system?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nu önskar jag att Vlad Draculea var här och kunde berätta om sina tolv pärmar med husregler till Eon III. På något sätt känns det relevant för diskussionen.

Björn Wärmedal;n298301 said:
Nu önskar jag att Vlad Draculea var här och kunde berätta om sina tolv pärmar med husregler till Eon III. På något sätt känns det relevant för diskussionen.
Jag hade glömt bort honom undrar var han tog vägen

luddwig

Lawful evil
Björn Wärmedal;n298301 said:
Vem är det? Och hade han på allvar så mycket regler? I mina öron låter det fullständigt horribelt.

När det gäller trådens huvudfråga sällar jag mig till skaran som tycker att du kan husregla hyfsat mycket utan att det blir ett nytt regelsystem, förutsatt då att du inte ändrar kärnan i systemet. Hur kärnan ska avgränsas är dock inte helt enkelt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
luddwig;n298305 said:
Vem är det? Och hade han på allvar så mycket regler? I mina öron låter det fullständigt horribelt.

När det gäller trådens huvudfråga sällar jag mig till skaran som tycker att du kan husregla hyfsat mycket utan att det blir ett nytt regelsystem, förutsatt då att du inte ändrar kärnan i systemet. Hur kärnan ska avgränsas är dock inte helt enkelt.
Jag hade fel om mängden pärmar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n298320 said:
Herre jävlar vad fan i helvetet är det för något jag läser?!!!!
En fråga jag vill minnas att vi ställde oss vid tillfället också XD

Eonforumet har varit skådesplatsen för en del riktigt spektakulära trådar.

(Bäst är självfallet brödtråden, och det är min genuina uppfattning, inte sarkasm).

luddwig

Lawful evil
God45;n298320 said:
Herre jävlar vad fan i helvetet är det för något jag läser?!!!!
Ord från någon med en väääldigt speciell spelstil.

"Det tar flera år att ordentligt sätta sig in i min spelstil, om man ägnar den minst tolv timmar i veckan." /VTD

Sorry för OT.

Ram

Skev
luddwig;n298322 said:
Ord från någon med en väääldigt speciell spelstil.

"Det tar flera år att ordentligt sätta sig in i min spelstil, om man ägnar den minst tolv timmar i veckan." /VTD

Sorry för OT.
Jag tycker det är fullständigt awesome! Tänk att ha den energin, passionen och även minnet att kunna hantera 18 pärmar och ett par böcker husregler! På riktigt, det är ingen jag vill vara själv, men jag bugar mig i respekt för engagemanget.

cogitare

Swashbuckler
Svarte Faraonen;n298240 said:
Men det är också för att jag finner ditt svar kontextlöst på ett närmast absurt sätt. Om jag tar bort poängekonomin i FATE -- ja, då är det nog relevant att tala om ett annat system, eftersom jag har ryckt ut den centrala komponenten på ett vis som påverkar hela spelets sammanhang. Om jag inför nya färdigheter och förändrar magireglerna i Drakar och Demoner -- då blir det inte meningsfullt att tala om ett systemskifte, eftersom resten av spelet inte berörs nämnvärt. Liksom krank tycker jag det är i grunden felaktigt att diskutera en definitionsfråga i denna form av absoluta termer.
Detta tycker jag sammanfattar mina tankar väldigt bra i frågan.

Jag tror inte man kan klassa detta efter benhårda kriterier som när du har gjort X har du divergerat för många grader från BRP för att kunna kalla det BRP. När den gränsen går är olika från person till person och att samlas under en gemensam definition lär inte funka.

Anekdotisk historia:
Jag och en kompis roade oss med att diskutera vad som utgör BRP för oss (och jämföra någon sorts snabbt enkelt upplägg för hur vi respektive hade gjort våra BRP 'heartbreakers'). Det centrala för mig i BRP är att man slår t100 mot ett värde så jag anser t.ex. att Warhammer (1,2 och 4) ligger i BRP-familjen).
För min kompis låg tonvikten dels vid detta men också väldigt starkt vid att man har 6-7 grundegenskaper som har någon vikt i systemet.
Där jag helt kringgick grundegenskaper och tog bort dem och gick rakt på att man har ett antal värden (som klassiskt deriveras från GE) såsom HP och förflyttning som man köper rakt av tyckte min polare att det jag gjorde hade citat '... mycket lite med BRP att göra...'.
Vi har båda spelat i samma grupp i en massa år, har ungefär samma rollspelsbakgrund och erfarenheter men helt olika syn på vad som utgör BRP.

Cog.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ram;n298343 said:
Jag tycker det är fullständigt awesome! Tänk att ha den energin, passionen och även minnet att kunna hantera 18 pärmar och ett par böcker husregler! På riktigt, det är ingen jag vill vara själv, men jag bugar mig i respekt för engagemanget.
Anledningen till att jag kände att den diskussionen var relevant även här är att VTD väldigt bestämt tyckte att hen fortfarande spelade Eon. Vi var flera som inte höll med, men går det att säga vem som egentligen hade rätt eller fel i den frågan?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn Wärmedal;n298348 said:
men går det att säga vem som egentligen hade rätt eller fel i den frågan?
Inte utan att läsa igenom alla 18 pärmarna =P

luddwig

Lawful evil
Björn Wärmedal;n298348 said:
Anledningen till att jag kände att den diskussionen var relevant även här är att VTD väldigt bestämt tyckte att hen fortfarande spelade Eon. Vi var flera som inte höll med, men går det att säga vem som egentligen hade rätt eller fel i den frågan?
Utan att sitta med några närmare kunskaper om Eon tänker jag att det är sådant spel där husreglerna skulle kunna vara expansioner snarare än förändringar. Regler för gödsling av åkermark och dess inverkan på odlingen. Regler för underhåll av träbåtar och dess inverkan på seglatser. Regler för vallning av skidor vid olika temperaturer och konsistenser på snö. Och så vidare. Därmed skulle det kunna vara Eon även med 18 pärmar husregler. Om husreglerna däremot är ändringar är jag klart mer tveksam.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
luddwig;n298350 said:
Utan att sitta med några närmare kunskaper om Eon tänker jag att det är sådant spel där husreglerna skulle kunna vara expansioner snarare än förändringar. Regler för gödsling av åkermark och dess inverkan på odlingen. Regler för underhåll av träbåtar och dess inverkan på seglatser. Regler för vallning av skidor vid olika temperaturer och konsistenser på snö. Och så vidare. Därmed skulle det kunna vara Eon även med 18 pärmar husregler. Om husreglerna däremot är ändringar är jag klart mer tveksam.
Om en grupp under sina sessioner nästan aldrig använder grundreglerna, för att deras äventyr handlar mer om att bygga båtar och valla skidor, spelar de ändå Eon då?

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag ser spontant tre lösningar:

A. För att prata om ett system måste man varje gång definiera exakt vilka regler man använder och hur man använder dem när man spelar.

B. Om man inte använder ett system nästan exakt så som det är skrivet måste man kalla det DoD-91*, D&D5E*, AW* etc.

C. Vi fortsätter som vanligt, alla är fortsatt ganska förvirrade och några blir buttra när någon använder "fel" definitioner.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal;n298353 said:
Om en grupp under sina sessioner nästan aldrig använder grundreglerna, för att deras äventyr handlar mer om att bygga båtar och valla skidor, spelar de ändå Eon då?
Eon är ju inte bara systemet, utan också sin spelvärld, metaplot etc. I just fallet Eon skulle jag rentav säga att för många är den detaljerade, specifika spelvärlden nästan en viktigare och större del av vad som gör Eon till Eon än vad regelsystemet är.

Den här diskussionen blir lite annorlunda (men inte mycket) när man börjar blanda in spel som är helheter snarare än bara specifika system.

Även om jag fortfarande håller mig till samma resonemang som jag gjorde tidigare. Dvs, jag tror inte på en absolut gräns utan en glidande skala... Om man BÅDE överger originalreglerna OCH originalspelvärlden så... är det inte så mycket Eon längre.

anth

Vetefan
ceruleanfive;n298355 said:
C. Vi fortsätter som vanligt, alla är fortsatt ganska förvirrade och några blir buttra när någon använder "fel" definitioner.
Ja e inte butter

anth

Vetefan
krank;n298356 said:
Eon är ju inte bara systemet, utan också sin spelvärld, metaplot etc. I just fallet Eon skulle jag rentav säga att för många är den detaljerade, specifika spelvärlden nästan en viktigare och större del av vad som gör Eon till Eon än vad regelsystemet är.
Förstår inte problemet.
Om jag spelar i Mundana med Trudvangmotorn så använder jag Trudvangsystemet,
Om jag spelar i Trudvang med Eon-motorn så använder jag Eonsystemet.

Ram

Skev
Björn Wärmedal;n298353 said:
Ja. Varför skulle de inte göra det? Om man skall säga att något inte är att göra något så anser jag att det sker genom att man bryter mot reglerna för något, att reglerna säger att man inte får göra något. Om man fyller på med saker som reglerna inte reglerar så borde väl det vara okej?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth;n298358 said:
Förstår inte problemet.
Om jag spelar i Trudvang med Eon-motorn så använder jag Eonsystemet.
Javisst, men spelar du Eon eller spelar du Trudvang?

Vad lägger man i begreppet "spelar"? För mig är ju "spelar" en kortform av "rollspelar" och innefattar hela aktiviteten.

Dvs. det är (för mig) olika saker att säga jag spelar med Eonsystemet och att säga jag spelar Eon.