Nekromanti Hur mycket kan man ändra ett system innan det är ett nytt system?

ceruleanfive

Bläckfisk
krank;n298361 said:
Javisst, men spelar du Eon eller spelar du Trudvang?

Vad lägger man i begreppet "spelar"? För mig är ju "spelar" en kortform av "rollspelar" och innefattar hela aktiviteten.

Dvs. det är (för mig) olika saker att säga jag spelar med Eonsystemet och att säga jag spelar Eon.
Jag föreslår en regel för alla framtida spelskapare: Döp inte system efter spelvärldar!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
ceruleanfive;n298365 said:
Jag föreslår en regel för alla framtida spelskapare: Döp inte system efter spelvärldar!
Varför i hela världen inte? För många rollspel är ju systemet mer eller mindre specialskrivet för spelvärlden.

ceruleanfive

Bläckfisk
Rymdhamster;n298367 said:
Varför i hela världen inte? För många rollspel är ju systemet mer eller mindre specialskrivet för spelvärlden.
Det hade underlättat dialogen kring system kontra spelvärld. Men jag var egentligen inte seriös. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
ceruleanfive;n298365 said:
Jag upplever inte att det är det som gjorts, heller. Man har skapat ett rollspel, en helhet, och döpt det.

Det är sedan inte jättesvårt att säga till exempel "vi tog systemet från Eon och moddade det för att använda i Vampire-världen". Jag upplever att den sortens uttalanden görs rätt ofta, och har inte sett speciellt många fall där det orsakat missuppfattningar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
ceruleanfive;n298368 said:
Det hade underlättat dialogen kring system kontra spelvärld. Men jag var egentligen inte seriös. :)
Vad ska du då säga när du pratar om helhetsupplevelsen. Bättre att bara lägga till -världen och -systemet om du vill begränsa dig.

anth

Vetefan
krank;n298361 said:
Javisst, men spelar du Eon eller spelar du Trudvang?

Vad lägger man i begreppet "spelar"? För mig är ju "spelar" en kortform av "rollspelar" och innefattar hela aktiviteten.

Dvs. det är (för mig) olika saker att säga jag spelar med Eonsystemet och att säga jag spelar Eon.
Jag kan komma på massor med exempel från riktiga spelgrupper:
- Folk som spelar med DoD-regler i Forgotten Realms
- Folk som spelar CoC med d20 Modern-regler.
- Folk som spelar Trudvang med GURPS-regler.
o.s.v.

Din frågeställning blir då ett icke-problem för de som spelar så säger ungefär så som jag skrivit.
D.v.s. antingen säger man:
"Jag spelar med GURPS i Forgotten Realms."
eller
"Jag spelar i Forgotten Realms med GURPS-regler."

Om du har en svart- och vit-randig tröja på dig säger du inte att tröjan är svart, eller att den är vit, eller att den är grå. Du säger att den är svart- och vit-randig

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth;n298372 said:
Din frågeställning blir då ett icke-problem för de som spelar så säger ungefär så som jag skrivit.
eller

Om du har en svart- och vit-randig tröja på dig säger du inte att tröjan är svart, eller att den är vit, eller att den är grå. Du säger att den är svart- och vit-randig
Ja?

Jag förstår inte hur det du skriver har något med det jag skrev att göra. Jag förstår inte din invändning eller ens hur du läst det jag skrivit.

Allt jag påpekade till Björn var att när man talar om något som både är spel och system och man bara använder den ena så behöver man vara mer specifik än att bara nämna namnet.

Björn frågade huruvida man spelar Eon ifall man inte längre använder reglerna från boken.
Jag påpekade att spelar Eon innefattar mer än reglerna i boken. Och att man därmed, i mina ögon, fortfarande kan säga att man spelar Eon även om man plockat bort ganska mycket av reglerna.

Däremot kan man inte säga att man använder Eonsystemet, men det är ett annat uttalande än att man spelar Eon.

Det var allt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n298372 said:
Jag kan komma på massor med exempel från riktiga spelgrupper:
- Folk som spelar med DoD-regler i Forgotten Realms
- Folk som spelar CoC med d20 Modern-regler.
- Folk som spelar Trudvang med GURPS-regler.
o.s.v.

eller

Det är ju lite det som är pudelns kärna som jag tror att Krank också vill komma till: Det blir lite kosntigt att påstå att någon inte skulle spela Eon när de spelar i eon-världen, huvudsakligen med eon-reglerna, men med några extra husregler.

På samma sätt, upphör eonvärlden att vara eon bara för att man stoppar in Cthulu sovandes på botten av havet? (OBS; har ingen koll på Eon överhuvudtaget.kthulhu kanske redan finns med).

Khan

Kondottiär
Hej och hå vad diskussionerna går varma. Kul att se. :)

Jag kan nog hålla med Krank där - ett system är mer än det faktiskt skrivna, det inkluderar principer och någon sorts grundtanke. Om man rullar T20 eller T100 kanske inte är så superviktigt för just DoD-91, eftersom grundtanken i systemet flyter ändå. Men om du börjar spela i Ereb Altor via Fate, Solar, eller Dungeon World? Då skulle jag nog säga att du spelar systemet i första hand. Världen spelar man i, systemet spelar man (punkt), om skillnaden går fram. Systemen bygger på helt olika grundprinciper och jag skulle nog säga att man som spelgrupp inte får likvärdig upplevelse av att köra igenom tex. Vildhjarta med grundsystemet som man får om man konverterar alltihop till Dungeon World. Typ.

luddwig

Lawful evil
För mig är system = regelsystem, värld = spelvärld, och regler + värld = rollspel. Om jag utan att specificera närmare säger att jag spelar Eon så menar jag att jag spelar i Eons värld med Eons regler. Om jag inte spelar något renodlat utan till exempel i Star Wars värld med 2300AD:s regler så säger jag det. Och eventuellt, om jag nu förstått allt rätt, blev detta ett lång sätt att säga att jag tycker som anth.