Hur mycket läser ni?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Som spelare, utan avsikt att spelleda, hur mycket läser ni av spelboken?
Så lite som möjligt. Men oftast de regler som berör mig direkt så jag har i alla fall någon grund att stå på och kan den relevanta terminologin.

Som spelledare, hur mycket läser ni av spelboken innan ni börjar spela?
Hela. Sedan valda delar fler gånger.

Som endera, hur mycket rekommenderad stämningskultur tar ni till er? (Läser böcker, ser filmer och bilder, hör musik och poddar.)
Väldigt blandat. Brukar föredra att hitta inspiration i popsci, facklitteratur, och dokumentärer. Men kan absolut slå på Aliens eller Blade Runner ibland om det passar. Kan också sätta ihop spellistor för rollspel om jag känner att det är relevant, men lyssnar inte på rollspelspoddar och undviker let's plays.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
236
Som spelare läser jag reglerna så jag förstår dem för det jag vill min karaktär kan . Och som spelledare vill jag att spelarna läser reglerna.
Spelet går smidigare om alla vet vad de kan göra. En spelare som alltid fråga vad de kan göra eller vad något betyder på karaktärsbladet är bara tråkigt. Sen är ju väldigt många spel lika varandra så att om man har spelat ett så kan man mycket av reglerna i många andra utan läst.

Som spelledare läser jag väl samma som spelardelen...
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Som spelare, utan avsikt att spelleda, hur mycket läser ni av spelboken?
Så mycket som spelledaren vill att jag läser.

Som spelledare, hur mycket läser ni av spelboken innan ni börjar spela?
Typ allt i grundböckerna. Plus lite extraböcker ibland.

Grejen för mig är att jag har svårt att greppa regler genom att läsa text, jag lär mig bättre när någon förklarar. Så det allra bästa för mig är om någon annan spelleder ett äventyr innan, det kan vara en riktigt kort grej, för då får jag ett bra grepp om reglerna. Sen kan jag spelleda.

Som endera, hur mycket rekommenderad stämningskultur tar ni till er? (Läser böcker, ser filmer och bilder, hör musik och poddar.)
Inte så mycket generellt men det beror på spel. Handlar det om en historisk setting kan jag läsa på rätt mycket om den epoken så att man agerar trovärdigt under spelet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Jag har spelat Feng Shui i kanske 20 år. Efter tio år läste jag världen (den gav mig inget). Så här 20 år senare har jag fortfarande inte läst allt i boken.

Jag tror att jag orkar läsa runt 100 sidor, sedan får det vara nog. Kan spelet inte förmedla till mig hur man ska spela på dessa sidor får det vara nog. Neotech Edge är ett exempel på detta.

Jag läser främst inledningen, läser snabbt resolutionssystemet och sedan spelledarkapitlet.

---

Som spelare läser jag allt som krävs för att skapa rollperson, förbättra rollpersonen och spelmekaniken. Jag brukar läsa in mig på specialområden för att understödja spelledaren.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Spelare: Beror helt på ifall jag äger spelet eller inte. Gör jag det läser jag åtminstone in mig på reglerna och de bitar av världen som är relevanta i större tradspel. I små regellätta spel läser jag allt.
Spelledare: Allt. Bryr mig inte om ifall spelet är stort och/eller regeltungt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Som spelare vill jag läsa så mycket jag kan, dels för att se vad jag helt vill spela, dels för att jag vill förstå världen och spelets idé. Som spelledare läser jag allt som behövs. Reglerna, hur allt funkar, världens bakgrund, kultur och sånt. Jag läser inte allt i utrustningslistan, varje färdighet, varje formel och sånt dock.
 
Top