Nekromanti Hur mycket påverkar regler spel/rollinlevelser

Quadrante

Grisbonde
Hur mycket påverkar regler spel/rollinlevelser tycker ni.

Vilka exempel på regler som stödjer rollinlevelse (inte utlevelse/teater) finns det?

Finns det egentligen sådana regler och, på vilket sätt stödjer de isåfall inlevelse?

Det kanske är så att regler per se inte alls påverkar rollinlevelsen alls, annat än om det tar fokus från spelandet i sig. Tänker på tabeller, långa uträkningar och många tärningslag på följd för att få reultat...

Krille

Super Moderator
Väldigt mycket.

Betrakta följande exempel: du har regelsystem A, där strid är dödligt. Minsta träff och du ligger sängliggande i månader.

Du har system B, där strid inte är så läbbans blodigt, i alla fall inte för rollpersoner. Namnlösa dussinskurkar mosas med en enda träff, medan dueller mot namngivna ärkeskurkar och/eller rollpersoner dels innebär en hel massa parader och att man tål en del träffar.

Antag vidare att de båda systemen är precis likvärdiga vad gäller regelhanteringstid. Enda skillnaden är att A är dödligt för alla, och B är dödligt enbart för dussinskurkar.

Hur uppför sig din rollperson i strid?

I system A så är risken stor att du = rollpersonen gör allt för att undvika strid, och om det är oundvikligt, undvika att bli träffad, och om det är oundvikligt, ha på sig en massa pansar. Orsaken är rätt enkel: om du inte gör det dör du.

I system B så är risken stor att du = rollpersonen kommer att ta mer risker och uppträda mer våghalsigt, åtminstone mot dussinskurkar.

Det vill säga, regelsystemet kommer att påverka hur din rollperson uppträder. Det i sin tur kommer att påverka rollinlevelsen.

Bunny

Crazy like a fool
De ska va stringens!

"Hur mycket påverkar regler spel/rollinlevelser tycker ni."

Mycket. På många olika plan. Nedan följer några exempel som på sätt och vis kan sägas kommentera rad två och tre i ditt inlägg också.

Regler kan vara direkt kopplade till min inlevelse, som Drivkrafter i Noir. Där formulerar reglerna en del av mitt känslospel åt mig (reglerad karaktärsdrivenhet, så att säga).

Reglerna ska också simulera det de utlovat. Min inlevelse kvävs om min balla riddare i spel plötsligt visar sig vara en Don Quixote, en tönt!

Reglerna kan också förklara en föreställningsvärd, vilket gör det lättare för mig att förstå min rollperson. Se till exempel mitt babbel här.

Det är tre plan jag kan komma på nu.

"Det kanske är så att regler per se inte alls påverkar rollinlevelsen alls, annat än om det tar fokus från spelandet i sig."

Jag tycker inte det, men jag vet att det finns ett par här som inte tycker som jag. Jag hjälps av vissa regler men störs av andra - till exempel har jag svårt med inlevelsen när sociala konflikter är för hårt reglerade (men det behöver inte betyda att Dogs in the Vineyards konfliktresolution, som jag i hemlighet tänker på, inte är roligt på andra sätt), och brukar strunta i dem när jag spelleder.

"Tänker på tabeller, långa uträkningar och många tärningslag på följd för att få reultat..."

Dessa avbrott av ganska begränsad och avgränsad inlevelsestimulans är inget jag föredrar. Som spelare har det dock hänt att jag varit tillräckligt peppad för att ignorera dem.

G

Guest

Guest
Extremt mycket. Jag skulle nästa vilja säga att regler påverkar spelupplevelsen mer än vad spelvärlden gör. Regler sätter liksom ramar för vad som går och inte går i en spelvärld. Om du exempelvis använder Marvel reglerna till Kult så får du ett helt annaT spel [kanske till och med bättre :gremlaugh:].

Så regler påverker spelvärld vilket i förlängningen givetvis påverkar rollinlevelsen.

Johan K

Gammal & dryg
Efentlgien inte mycket alls faktsitk. För min del så finns de bara där att stötta upp när man ska t. ex slåss.. Ananrs så är det bara ett tärningsslag & sedan är det förbi. Sedamn så kanske det störs att man måste fibbla med uträkningar & sdånt. men det antar jag att man får ta ibland.
Dock så tycker jag inte att regler stjäl inlevelse dirket, reglerna finns där & tuffar på i bakrudnen så at säga.

Quadrante

Grisbonde
upplevelse contra rollinlevelser

Det vill säga, regelsystemet kommer att påverka hur din rollperson uppträder. Det i sin tur kommer att påverka rollinlevelsen.
Jag har länge varit av samma åsikt och är det till viss del fortfarande, men... här talar vi mer om vad vi kan uppleva i spelet och mindre om hur vi kan leva oss in i spelet (i den bemärkelsen utifrån rollen). Nu kan man tala om att i det ena fallet så undviker man xx till största mån och därmed har mer att leva sig in i. Då skulle det andra vara en mindre källa till inlevelse för att det är mindre val, att det är enklare att leva. Fats då talar vi om olika sorters upplevelser av världar, inte inlevelser i roller.

/ jag hade i och för sig kunnat skriva immersionism och rollgestaltning i första inlägget, men undvek det för att använda det snävare begreppet inlevelse. Borde jag varit mer specifik om att det var inlevelse i rollen?

Krille

Super Moderator
Re: upplevelse contra rollinlevelser

här talar vi mer om vad vi kan uppleva i spelet och mindre om hur vi kan leva oss in i spelet (i den bemärkelsen utifrån rollen).
Nej, egentligen inte. Jag talar inte om vad vi kan uppleva i spelet, utan vilka effekter regelsystemet har på din rollgestaltning och därmed din inlevelse. I rollen.

Inlevelsen i rollen är delvis en konsekvens av upplevelsen av världen. Du kan aldrig leva dig in i en Rambo-roll i en värld som uppför sig som Plutonen, för Plutonen-världens uppträdande sabbar din Rambo-roll.

Troberg

Sinister eater
Egentligen inte speciellt mycket, åtminstone så länge det håller sig inom rimliga gränser. Systemet behöver vara någotsånär anpassat för sitt ändamål, eller i alla fall inte helt olämpligt. Sedan ska systemet funka rent speltekniskt, är det helt uppknullat som tex d20 eller Palladium så spenderar man mer tid på att reta sig på systemet än på att spela.

Quadrante

Grisbonde
Re: babel och babbel

Hade inte läst det där du länkade till, tack för den, det påminde mig om en annan sak.
Den om egenskaper och regler som berättarkomponenter, men det tar vi sen.

Min inlevelse kvävs om min balla riddare i spel plötsligt visar sig vara en Don Quixote, en tönt!
Hmn, jo sant. Om det visar sig att den inlevelsen man trodde att man skulle gestalta skiljer sig från den faktiska upplevelsen av att "vara den personen". Annars så blir det lite som jag var inne på med Krille; att det är mer upplevelsen i sig och mindre inlevelsen. Men, sant det påverkar inlevelsen. :kluven:

Quadrante

Grisbonde
ja nja nej

Inlevelsen i rollen är delvis en konsekvens av upplevelsen av världen.
+
Nej, egentligen inte. Jag talar inte om vad vi kan uppleva i spelet, utan vilka effekter regelsystemet har på din rollgestaltning och därmed din inlevelse. I rollen
Upplevelsen av världen är en direkt koppling till reglerna, för reglerna utgör ramarna för verkligheten; ja. Inlevelsen påverkas av vad man kan uppleva, men det är också en del av själva upplevelsen; inte inlevelsen i sig. (nja alltså)

Inlevelsen i sig sjäft, att leva sig in i en roll eller ett spel, påverkas inte av att reglerna att är dödliga eller inte, utan begränsar bara vad man kan leva sig in i; eller hur?

Quadrante

Grisbonde
Re:gler, spel in- och upplevelser.

Extremt mycket. Jag skulle nästa vilja säga att regler påverkar spelupplevelsen mer än vad spelvärlden gör.
Hmn. Jo upplevelsen och vad man kan leva sig in i påverkas av hur spelet (och eventuella regler) är utformat.

Hur skulle du svarat på om jag istället frågat:

Finns det regler som hjälper dig till inlevelse?

/..känns som jag borde frågat det istället från början.

Quadrante

Grisbonde
va? d20 som är så bra system...

..nä vi går inte dit. Retas :gremsmile:

Systemet behöver vara någotsånär anpassat för sitt ändamål, eller i alla fall inte helt olämpligt.
Du säger alltså att ett system behöver tuffa på i bakgrunden för att inte påverka din upplevelse av (ta fokus från) spelandet av din roll ?

Troberg

Sinister eater
Re: va? d20 som är så bra system...

Du säger alltså att ett system behöver tuffa på i bakgrunden för att inte påverka din upplevelse av (ta fokus från) spelandet av din roll ?
Japp, det behöver bara funka, det behöver inte ha krom och fluffiga tärningar.

Ju mindre det kommer i vägen, desto bättre, så gärna något som inte kräver att man slår i böcker eller överdriven matematik och bokföring. Enkelt och logiskt, gärna med stöd för karaktärsbeskrivning, sedan är jag nöjd.

Johan K

Gammal & dryg
Så du tycker inte att reglerna påverkar vad du kan leva dig in i ?
Nej, faktiskt inte..
Jag försöker att leva mig in i det mesta, oavsett regler.. Sedan att jag inte gillar alla regler & regelsystem. det är en helt annan historia.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: va? d20 som är så bra system...

Som spelledare stödjer jag system med fluffiga tärningar. Det gör kastattackerna när jag har ihjäl ännu en rollperson mer uthärdliga. Krom, däremot, går fetbort.

Krille

Super Moderator
Re: ja nja nej

Inlevelsen i sig sjäft, att leva sig in i en roll eller ett spel, påverkas inte av att reglerna att är dödliga eller inte, utan begränsar bara vad man kan leva sig in i; eller hur?
Eller nej.

Reglerna är en del av kommunikationen mellan deltagarna i rollspel. När de dödliga reglerna talar om för dig att det där gjorde jävligt ont så begränsar reglerna inte vad du kan leva dig in i. De ger dig något konkret att leva dig in i. Reglerna har meddelat dig en bit av informationskomplexet - som också utgörs av siffror på rollformuläret, information från spelledaren och medspelare, och information i tryckta böcker - till något som du lever dig in i.

Tar du bort reglerna så tar du bort en bit av informationskomplexet, och får antingen klara dig utan den biten information, eller ersätta den med en annan bit information som inte nödvändigtvis förmedlar samma sak. Därmed påverkas din inlevelse, eftersom den formas av alla de där bitarna.

Quadrante

Grisbonde
nja

Tar du bort reglerna så tar du bort en bit av informationskomplexet, och får antingen klara dig utan den biten information, eller ersätta den med en annan bit information som inte nödvändigtvis förmedlar samma sak. Därmed påverkas din inlevelse, eftersom den formas av alla de där bitarna.
Eller gör det det?

Att komplexiteten främjar inlevelsen i rollen. Att om man har många parametrar som styr hur rollen är, så har man därmed mer att leva sig in i. Du säger alltså att enkla, avskalade system inte främjar inlevelsen i en roll.