Nekromanti Hur mycket ska det kosta?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter att ha noterat att "Prophecies of the Dragon" till WoT RPG kostar 299 kr blir jag minst sagt upprörd. Jag tycker att det är på tok för dyrt för ett äventyr även om det är stort(192 sidor) så finns det ingen garanti för att det är välskrivet. Med tanke på att jag betalade 367 kr för grundreglerna och är tvungen att hosta upp ytterligare 75 spänn för postförskottet är jag inte särskilt nöjd. Det kan även nämnas att jag köpte grundreglerna till WFRP för 299 kr vilket jag tycker är helt okej. Vad tycker ni att man ska behöva betala för en modul respektive grundregler? Själv tycker jag nog att runt 200 kr är lagom för en modul medan jag kan tänka mig att hosta upp det dubbla för en uppsättning grundregler.

Rising

Vila i frid
Tjaa, det är ju en svår fråga, det där. Jag jämför alltid alla priser med seriealbum som kostar ungefär 120-199 kronor. Det är från den grunden jag gör alla prisestimationer.

En cd-skiva kostar alltså ungefär lika mycket som ett seriealbum, vilket nog är helt riktigt. Ett preacheralbum ger mig ungefär lika mycket glädje som en bra cd-skiva.

Nå, då jämför vi med äventyr; ett äventyr som ska klaras av på ungefär två stora spelsessioner, det borde kosta lika mycket som ett litet seriealbum i min mening (ung. 140 spänn, säger vi) medan en stor, fin kampanj säkert borde få kosta 200-250 spänn.

Det tycker jag låter rimligt. Jag anser att själva reglerna borde kosta lika mycket som två vanliga seriealbum; 240-400 bagis, alltså, beroende på hur stort och fint det är. Då pratar jag om stora, vanliga rollspel som DoD, Changeling och CoC. Ett litet rollspel som Tellus ska förstås vara billigare.

Själv är jag dock mest sugen på att man skulle återinföra det gamla pytteformatet som man använde i Mutantboken och äventyr som Nekropolis. Då borde priserna sjunka och man skulle slippa lägga pengarna på en massa sidor med illustrationer och stämningstexter som ändå inte har särskilt mycket med spelet att göra.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler
Jo det är dyrt men de måste vara det för att gå med vinst. Äventyr trycks i väldigt mycket mindre upplagor och blir därför väldigt mycket dyrare. De kan subventionera äventyr genom att göra grundreglerna dyrare men då säljs det färre grundregler och det är i grundreglerna den stora försäljningen ligger så det vore att skjuta sig själv i foten. Säg det företag vars äventyr är billigare per sida än dess grundregler?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jämfört med bio

En biobiljett går på nästan 80 spänn. Den ger mig 2 timmars underhållning, utan garanti att filmen är bra. Det blir 40 spänn per timme. Ett rollspelsäventyr i Prophecies of the Dragons storlek, eller Tempel of Elemental Evil, skulle nog räcka fem eller sex spelomgångar a fyra timmar var, alltså säg 24 timmar. Kostnaden blir då... låt se... 12.50 per timme. Ungefär. Nu tycker jag visserligen att bio är för dyrt och tycker att 50 spänn för en film är okej, men ändå så blir det ganska billigt med rollspel i jämförelse. Så 299 spänn tycker jag inte är för dyrt. /M

Rickard

Urverk speldesign
Allt är ju relativt

Om man jämför med att modemsurfa innan 18 så kostar det bara 12 kr att surfa och det är den dyraste taxan (Telia förvisso)..

Om man köper ett spel till dator/tv-spel så kostar det 300-500 kr och man spenderar lika mycket tid på spelet som med äventyret..
Äventyr kan man skriva själv.. Det kan man (vanligtvis) inte med datorspel eller film.. Film går (i Sverige) inte heller i vinst..

/[color:448800]Han</font color=448800> som försöker vända på steken

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ööh... jag fattade inte riktigt....

...vad du menade. Ett dataspel som är dyrare än en rollspelskampanj och räcker lika länge borde väl liksom falla inom mitt resonemang. Visst, jag håller med om att man kan skriva äventyr själv, men det betyder inte att jag tycker att nån annan ska sälja sina äventyr till mig billigare, bara för att jag skulle kunna skriva det själv... i teorin skulle jag kunna odla min egen mat också, men det gör jag inte, och därför betalar jag för den, och gansk dyrt jämfört med om jag odlade den själv. Fast, om jag nu tänker efter lite, så var kanske din poäng att det finns billigare underhållning per timme. Självklart är det så. Men jag spelar hellre ett coolt äventyr en timme än surfar på Internet en timme. Och mitt rollspel har jag ju kvar, min surfning är bara för tillfället. Eller nått sånt... /M

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag minns en gång...

...i tiden när jag läste träkunskap på högskolan. I kursen ingick tre böcker som var hårdinbundna i stort format. (Jag springer och kollar!). Japp den tjockare boken kostade (håll i er) 1052:- och för stackars studenter 611:-. Lägg till de andra två böckerna så hamnade man på nära 1800:-.

Efter det köpet så gnäller jag inte så mycket över priser på rollspelsböcker. (En regelbok får man för en dags traktamente i Vietnam eller Kina.)

Låt dessutom spelarna betala en slant för att få vara med i kampanjen.

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Efter att ha noterat att "Prophecies of the Dragon" till WoT RPG kostar 299 kr blir jag minst sagt upprörd. Jag tycker att det är på tok för dyrt för ett äventyr även om det är stort(192 sidor) så finns det ingen garanti för att det är välskrivet. Med tanke på att jag betalade 367 kr för grundreglerna och är tvungen att hosta upp ytterligare 75 spänn för postförskottet är jag inte särskilt nöjd. Det kan även nämnas att jag köpte grundreglerna till WFRP för 299 kr vilket jag tycker är helt okej. Vad tycker ni att man ska behöva betala för en modul respektive grundregler? Själv tycker jag nog att runt 200 kr är lagom för en modul medan jag kan tänka mig att hosta upp det dubbla för en uppsättning grundregler.

<hr></blockquote>

Jag kan hålla med lite. Då jag dessutom fått för mig att materialet från WoC är av ganska varierande kvalié. Och även om själva layouten är ganska påkostad i ett spel så är det ju det som stor i texten som är viktig. Jag fundrar själv på att beställa den dyra Forgotten Realms. Som jag iofs fått för mig är värd det. Själv använder jag Rolemaster och FR tillsammans.

/Honken

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jämfört med bio

Jag tycker att 299 kr är dyrt för ett äventyr om man jämför vad man hade kunnat få för andra rollspelsgrejor för de pengarna. Jag hade till exempel kunnat köpa "Marienburg-modulen" till WFRP för 195 kr. Den är nästan lika tjock och lär innehålla lika mycket äventyrsmöjligheter som PotD. Jag vet många äventyrsmoduler som jag vet är bra, ja rentav hela rollspel som jag skulle kunna få tag i till samma pris. För att ta din biojämförelse så är det som att välja mellan två filmer där man inte vet någonting om alternativ nummer 1 mer än att den kostar 80 kr, jämfört med alternativ två som kostar 60 kr och dessutom har fått väldigt bra recensioner och många av ens vänner rekommenderar den. Naturligtvis vill jag liksom det flesta andra få ut så mycket som möjligt av mina pengar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Naturligtvis kan jag den gamla ramsan med att äventyr säljer sämre och därför kostar mer, men jag tycker ändå att det är orimligt mycket. Särskilt som det nästan säkert skulle sålt bra iallafall med tanke på att det antagligen är den enda modul som kommer att ges ut till WoT. Dessutom verkar andra rollspelstillverkar ha klarat att hålla anständiga priser för äventyr av liknande storlek.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
WotC och kvalitet

Om du tycker att WotC har kvalitetsproblem, då bör du hålla dig borta från ALLA andra d20-tillverkare, samt 99% av rollspelstillverkarna överhuvudtaget. Själv tycker jag att WotC är ett av de få företagen som konsekvent levererar material som är bra eller bättre. Jag har ännu inte sett en usel produkt från WotC. Däremot har jag sett riktigt usla produkter från en mängd d20-tillverkare. Helt rätt är att FRCS är värt sina pengar. /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Pristålighet

Eftersom det skulle sålt bra oavsett eftersom det är den enda modulen till WoT, är det då förvånande att de tar ut ett bra pris för den? Rollspelares pristålighet är oerhört stor, och 299 spänn för en modul skrämmer inte bort tillräckligt många att det skulle löna sig att sänka priset en femtilapp, eller ens en hundralapp. Med andra ord, de som köper boken skulle köpa den oavsett om den kostade 199 eller 299. De som inte köper den skulle inte köpa den ens om den kostade 199. Andra rollspelsbolag har lägre priser... men så går de flesta också med förlust, eller med en väldigt knapp marginal, och har inte tillnärmelsevis samma kostnadsmassa som WotC har. /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Öööh, ja, självklart...

...väljer jag också ett billigare alternativ som har fått goda recensioner och som alla mina vänner rekommenderar, över ett alternativ som jag inte vet nånting om. Det säger sig självt... på nått sätt. Sen kan man ju se det så här... Prophecies of the Dragon innehåller fem äventyr och fem miniäventyr plus extraregler, och är på 192 sidor... det blir... låt se... om vi räknar miniäventyren som motsvarande ett äventyr... 32 sidor per äventyr. Om du köper ett 32-sidigt äventyr löst, kostar det... vänta ska kolla i bokhyllan... mellan 90 till 120 spänn styck (OBS! Inte grejer från WotC utan från små bolag). Motsvarande prissättning för Prophecies skulle då bli... tadaa! Runt 600 - 700 spänn för boken. Jag tycker att med det perspektivet så är 299 spänn ett kap, jämfört med vad man kan få annars. Visst är Marienburgboken skitbra, och tydligen billigare (det var länge sen jag köpte den så jag har glömt vad jag betalade för den), men den var ändå 32 sidor tunnare (160 sidor), och jag skulle inte säga att det är nästan lika mycket som Prophecies 192 sidor. Faktum är att om man räknar 32 sidor som havandes ett riktvärde på 100 spänn, så skulle Marienburg har kostat 295 OM den hade varit lika tjock som Prophecies. Och Prophecies har såvitt jag förstått fyrfärg genomgående, medans Hogsheads grejer är svartvita tryckta på ganska dassigt papper. Så jag tycker att det på det hela taget är prisvärt. Men... då har jag ett fast jobb och har råd att lägga ganska mycket pengar på mina nöjen, så jag är allmänt mindre priskänslig än genomsnittsbrasilianaren. /M

Legioth

Swordsman
Dessutom...

Går man på bio betalar ma 80 kr per person, vilket ger 40kr/timme/person
Om man istället köper ett ävantyr är man flera som kan dela på kosntaderna (alla blir ju trots allt underhållna av äventyret, inte bara SL). Om man t.ex. är en SL och 4 spelare så blir det plötsligt 2,5kr/timme/person, vilket inte ens nästan är dyrt.
Om man dessutom tänker sig att man kan underhålla flera spelgrupper med samma äventyr så blir det nästan gratis :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det var en bra poäng! (NT)

Och inte ironi heller om det nu var nån som trodde det. ;-) /Magnus

Rising

Vila i frid
Å andra sidan...

För det första skulle mina spelare aldrig gå med på att betala en del av ett äventyr bara för att få spela det. Det är ju ändå jag (SL) som kommer ha boken hemma hos mig. Det är ju den man betalar för, inte upplevelsen av att få spela äventyret.

Sedan, när det gäller bio betalar du en slant, sätter dig ner och låter dig underhållas. Ett äventyr måste först pluggas in och förberedas av spelledaren och när man väl spelar det så hänger själva upplevelsen på huruvida alla spelar inspirerat och har roligt. Därför är det vanskligt att jämföra de tu.

Jämför med att du vill bjuda dina kompisar på middag, det kostar lite att köpa mat och dricka, samt det tar ett tag att städa lägenheten och förbereda middagen. När folk väl kommer så hänger det på att alla är trevliga mot varandra för att man ska ha det mysigt. Hur mycket pengar behöver man då lägga ut på en middag för att ett sällskap på fyra-fem personer ska ha det trevligt?

Det är en rättvisare jämförelse tror jag.

/Rising

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Intressant jämförelse...

...det där med middagen, men det finns ju ett problem med alla dessa jämförelser. Rent strikt teoretiskt BEHÖVER man inte nånting för att roa sina vänner en kväll, eller knappt ens för att bjuda dem på en god middag. Man BEHÖVER inte annat än lite tärningar och papper och penna för rollspelandet, och kanske några potatisar och lite vatten och kryddor för att göra en god soppa att samlas kring. Men okej, när jag lagar middag åt mina kompisar vill jag ju bjuda på något extra, så då går det på 30 - 40 spänn per person, ungefär. Att äta den tar en timme. Att snacka skit och ha trevligt efteråt är ju en bonus, som man också får efter att ha spelat rollspel, eller sett en film tillsammans. Hmmm... ja, svårt med jämförelser är det. Till syvende och sist handlar det ju om hur mycket pengar man har tillgång till. För de som går i skola, känns det nog som mycket pengar att lägga ut 299 för en rollspelsbok, för de som studerar på högskola kanske det inte känns så mycket jämfört med en lärobok, för mig som bränner ett par tre hundra på en kväll när jag går ut och käkar med polarna (plus taxi hem för 120 spänn om det blir sent), känns 299 inte alls farligt. /Magnus

Legioth

Swordsman
Sett från en tredje sida

"För det första skulle mina spelare aldrig gå med på att betala en del av ett äventyr bara för att få spela det."

Inte helt oligiskt nej, men om man sedan tänker sig att någon annan gång såhar någon annan köpt ett äventyr, och då är SL. Då har ju kostnaden på ett sätt fördelats, då du tar del av någon annans äventyr.

Man kan också jämföra det med nästan vilket annat intresse som helst, och man jämför pengarna jag pumpat in i min dator jämfört med rollspelssaker jag har köpt så "vinner" datorn överlägset. Och inte är jag nöjd med den ändå :)

Sedan är det också sant som Magnus säger att t.ex. 300 riksdaler känns jobbigare för den lilla pysen som får en tia i veckan jämfört med någon som är färdigt utblidad och är fast anställd.
Men om de ekonomiska möjligheterna inte finns, så kan man bra tänka sig att dela på utgifterna, men om det är som det verkar vara i ditt fall att alla har lite extra pengar att röra sig med, då kan behöver man inte göra så.
Sedan finns det också vänliga far- och morföräldrar som kan köpa saker åt en om man själv (eller Jesus) råkar fylla år. Åmtminstone jag får mjuka paket om det inte är något speciellt jag har sagt att jag vill ha.