Nekromanti Hur mycket tärningar slår ni? [ANT]

Zaphod_UBBT

Swordsman
Ja. Så enkel är frågan. Hur mycket tärningar slås i er grupp, och vem gör det?

Zaphod
ANT - Almost No Text - Nästan Ingen Text

Johan K

Gammal & dryg
Varierat !!

Tjaaa, det är beroende på vilket spel som gäller. Så det kan vara allt från ett fåtal till en näve full... :gremwink:
Vem som slår tärningarna, det är demokratiskt... Så att spelarna slår sina slag & SL slår sina slag..

Balderk

Swashbuckler
Vi slår väl inte sådär jättestora mängder tärningar... Och gör vi det är det alltid spelledaren som gör det! Vi fick iofs slå egnatärningar när vi spelade D&D3e, men det gör vi inte längre så jag räknar inte det... då slog vi också rätt mycket tärningar, men mindre än normalt skulle jag tro...

Men som Johan K skriver, det beror på vilket spel man spelar, spelar man ett storyteller spel slår man färre tärningar och spelar man D&D slår man fler... spelar man Earth Dawn eller Shadow run (vilket vi aldrig gör) slår man drivor med tärningar, iaf vad jag har hört (jag har ju aldrig spelat det!!!)... så frågan borde kanske varit lite mer utförlig...

Men visst slås det tärningar!!! men dålda slag är vanligt vid CoC..

/Jonas, luddig o pissnödig

FFF

Veteran
Spelet hämmas så av alla tärningsslag i Shadowrun att vi undermedvetet har börjat passa oss för att slåss av det skälet.
Det gynnar i och för sig rollspelandet men skall de behöva vara så?

Johan K

Gammal & dryg
ja, det tror jag !

jag tror att en viss del av tärningsslående behövs !
Av den enkla andledningen att det är lättast att avgöra saker på.

Krille

Super Moderator
"Ja. Så enkel är frågan. Hur mycket tärningar slås i er grupp"

Det varierar. Vissa spelsessioner är mer beroende av tärningsslag än andra.

"och vem gör det?"

Den som slår tärningen. (d'oh!)

Spelarna får slå sina slag så långt det går. Om regelsystemet tillåter dolda svårighetsgrader så får spelarna till och med slå "typiska spelledarslag" (Finna Dolt etc) själva.

Johan K

Gammal & dryg
Sadism !

HeHe !! :gremgrin:
Det där är ju mer än lovligt taskit ju !! :gremgrin:
Sen så kan man ju åxå lägga till ett sadistiskt leende när man slår de onödiga tärningarna... :gremwink:
Sånt är skoj !! :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Re: ja, det tror jag !

Jo, självklart. Men ibland måste man också kunna avgöra saker på annat sätt. ex. vad har du i jump? 12. Du hoppar mellan taken utan problem! Eller så... kanske inte det bästa exemplet. Om man ska tänka CoC kan man göra så här: Vad har du i myhos? 25! okej du vet att azathoth nånting... ungefär... Allt behöver ju inte avgöras av tärningarna. Men i en strid t ex är det väldigt svårt att göra anorlunda. man kan ju säga att man träffar om man är skitbra på att skjuta t ex, men det blir knappast roligt om man strider mycket.

/Jonas- tycker att en balans mellan tärningar och improvisation är bäst

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Sadism !

Sen så kan man ju åxå lägga till ett sadistiskt leende när man slår de onödiga tärningarna...

Eller ännu bättre:

Hissa lite granna, skaka på huvudet, slå upp någonting i en tabell och anteckna något på ett papper. Le sedan som ingenting har hänt mot spelarna. Skicka sedan en lapp till en spelare du litar på det det står:

"Detta är en lapp. Titta på mig, nicka allvarligt. vik ihop lappen och ge tillbaka den."

Då kommer resten av spelgruppen (tyvärr inte killen som fick lappen) sitta och skita på sig för att dom tror att massor av saker händer, medans det bara är SL som är på humör. :gremwink:

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det slås måttligt så där halvmycket tärningar. I strider så är jag jämnt ganska hård på reglerna, men annars är det relativt slappt.
(Hur mycket har du i historia ? 12 sa du ? och dessutom 16 i Bildning ? Klart att du vet vem han är !)

Sedan så är det jag (SL) som slår nästan alla slag. Detta är dock lite jobbigt ibland, men å andra sidan så är inte mina spelare helt flytande i stridsreglerna ännu, så därför skulle det bara ta längre tid om dom slog sina slag.

/Naug

Vindhand

Myrmidon
Jag skulle svara "ganska mycket" men det slår mig att det är totalt innehållslöst givet att det saknas en referensram...

Jag har ett ganska regellätt system men de färdigheter som finns där är till för att användas. Om handlingen är intressant och utfallet är tveksamt så får folk gärna slå för den. Det kan därför bli ett antal slag även i sociala situationer. Dock så kräver varje slag enbart en tärning så så många tärningar blir det inte.

Folk skall helst slå sina egna slag. Ofta låter jag dem slå även för saker som om de upptäcker att de är skuggade, om de känner giftet i vinet o.s.v. Om de inte vet vad de slår för så vet de inte om de lyckats. Att ha fått slå ett okänt slag och slagit dåligt är dessutom en extra anledning att vara nervös... :gremgrin:

I strid blir det oftast 0-2 slag per person och runda, mer om man tillfogar skada :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hur mycket tärningar slår ni?

Vem
Spelledaren slår alla slag.
Skäl för undantag: När spelaren ber om det eller när det är en kritisk situation.

Hur mycket
Beror på spelsystem och insperation men normalt försöker jag slå så tärningar mycket för att ha något att improvisera ifrån.. Är det ett enkelt system så slår jag tärningar sällan och enbart när jag bara inte kommer på något att improvisera.. Som ni säkert kan läsa så skiljer det sig alltså rätt kraftigt från spelomgång till spelomgång.. Är jag inspererad eller vill delge bakgrundsinformation så slår jag väldigt sällan.. Strider slår jag dock alltid tärningar då jag inte vill vara jävig.. Dock kan jag tänka mig att inte följa tärningsslagen för att rollpersonerna inte ska dö för lätt eller av bara otur..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur

magoo

Hero
Många tärningsslag blir det! Spelarna slår sina slag och SL sina, om det inte är en färdighet som spelarna inte ska veta om de lyckats i, t ex Upptäcka fara eller Värdera.

Som kuriosa kan jag nämna att när vi spelade i Mutant slog SLs T20 hela tiden samma siffra (tror att det var 17) vilket medförde att alla våra karaktärer gick omkring med avskjutna vänsterarmar. Den ondskefulle SL slog även denna tärning vid fummelslag. Tack och lov för Regen 2!

Johan K

Gammal & dryg
Det förstås...(ANT)

Mmm, jo ja du har väll en poäng där...

Johan K

Gammal & dryg
Tror du ?

Njaa, för min del tror jag att en bekväm soffa är klart bra. Så slipper de vrida & vända på sig hela tiden.

Berserk

Warrior
Varierar väldigt.

Vi slår så mycket som behövs, och det är högst varierande. Om det är mycket strider, klättring, smygande och sådant blir det givetvis mer, men om man istället rör sig bland folk och bara diskuterar blir det mindre.

Den som slår är den spelare som utför handlingen, eller SL om det är en SLP eller dolda slag. När jag SL:ade förut dopade jag tärningarna ganska friskt, men det berodde på att mina äventyr då var relativt rälsade och inte tålde stora avvikelser från planen. Nuförtiden har jag bättrat mig. :gremtongue:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vi slår nog alldeles för många och i regel är det SL som slår alla slag utom hur mycket skada vi gör.