Nekromanti Hur mycket tid bör man ge rollspel & system ?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,316
Location
Helsingborg
Om jag är spelare så är det snarare spelledaren som jag kan ge lite tid. Om jag är spelledare så får rollspelet tre eldprov att gå igenom. Först av allt ska spelet fånga mitt intresse; det kan ske på massor av olika sätt, exempelis genom att folk snackar om det eller om jag ser det i någon bokhylla.

Det andra eldprovet är när jag läser igenom rollspelet. Verkar det kul, lite "lagom" unikt och jag får en del scenarion i huvudet (med ett introscenario så behöver jag inte det), så kan jag testa att spelleda det. Jag förstår inte vad folk gnäller över när det gäller att spelarna inte vill spela något. De spelar vad jag anser att de ska spela.


Det tredje eldprovet är spelmötet. Flyter allting på och det blir ett kul spelmöte (vill säga, att jag inte sabbar till det) så är spelet värt pengarna som jag har lagt ut och jag fortsätter att spela spelet. Tilltalar det inte spelarna eller mig så förvisas rollspelet till att alltid för evigt samla damm i min bokhylla.

Jag fattar inte att folk kan påstå att det beror mer på spelgrupp och spelledare. Ett bra rollspel gör så att spelgruppen får en kul upplevelse (i form av rollpersoner och roliga anekdoter), snarare än att hindra dessa till att få kul (utifrån gruppens preferenser).

/Han som funderade på om han ska skulle ge förslag på vilka rollspel som inte klarat vissa eldprov
 
Top