Nekromanti Hur noga skall man göra sina slp´s ?

Johan K

Gammal & dryg
Sitter här & funderar lite på hur noga ni gör era SLP´s...
Gör ni dem lika noga som en "vanlig" karaktär eller kluddar ni ner något 2 minuter före spelomgångens början ?
För min del så har jag inte så välldans många karaktärer ännu, har för tillfäleln en halvlängdsman som min spelgrupp träffade på när de spelade Trollkvinnans gåta(tror jag iaf att det var.. :gremblush:).

/ Johan K, som käkar lite salta jordnötter

DODswe4

Hero
det beror ju väldigt mycket på hur ofta han ska fram igen, grejen ärom han ändå ska dö samma äventyr läger man inte ner så nycket tid, men om han/hon ska användas i flera månader så kan man göra dom som en normal RP

Jonas Ferry

Swordsman
Det beror såklart på hur viktigt det är i systemet och för spelgruppen med värden. Men det var länge sedan jag spelade något där egenskapsvärden hos SLP:er spelade någon större roll.

Däremot har jag ett bra tips när det gäller SLP:er: Fundera ut vad de vill ha av rollpersonerna. Man kan ge dem något eget mål (de vill bli lokale adelsmannens leverantör av potatis) och komma på hur de kan ha hjälp av rollpersonerna (rollpersonerna ska ändå dit, och då kan de väl lägga in ett gott ord för honom?). Plötsligt blir SLP:n mer-dimensionell, och känns mer levande, istället för att bara vara en källa till information eller en kille man ska slå ner.

Självklart får man anpassa "vad han vill ha" efter vad som passar för tillfället. Alltför omständiga saker kanske inte alltid passar, men då kan man välja något enkelt, såsom information eller en framtida gentjänst. Sen dyker SLP:n upp vid helt fel tillfälle i framtiden såklart!

Nightowl

Champion
Jag spelar ofta så improviserat att jag inte har så många SLP beskrivna - huvudpersoner med egen agenda (vad Krille brukar kalla fisktank) och så några typiska SLP man kan stöta på - en bybo, eller soldat i fiendarmén, eller så, men det brukar ändå bli en del instant spånande.

Det där tryckte på min ankedotknapp: jag spelade D&D med en grupp på en spelförening, och jag kände inte alla riktigt. En kille satt liksom och var lite tyst, så jag tänkte att jag skulle aktivera honom, patronising bastard som jag är. Eftersom hans rollperson var den enda dvärgen i gänget, tänkte jag mig att göra om nästa SLP till en dvärg som helst vill prata med hans rollperson, stereotypt och bra. Så när dom på en punkt, som man kan gissa sig till av äventyret, börjar fråga efter en guide för att ta sig igenom den farliga vildmarken, brer jag på extra tjockt och spelar över i min entusiasm för den här snubben som SLPn dom talar med känner, hur han är en vildmarkens son som kan minsta avkrok och till och med vildarna i skogen respekterar honom etc etc...
Och en kille säger, uppenbart out of character:
-Och han heter förstås Zeb MacCahan!
Då flyger fan i mig och jag svarar:
-Hur visst du det?
Så fan flyger vidare in i spelaren som nonchalant svarar:
-Vem har inte hört talas om den store dvärgrangern Zeb MacCahan!?

Asså... på den vägen är det. Det spelar ingen roll vad jag bestämmer, saker och ting förändras knips knaps.

Erik

Jambu

Swordsman
Vadå före spelomgångens början ?

Nästan alla rollspel jag spelledit (många) har varit helt improviserade, vilket funkar rätt bra. Det betyder alltså att jag kommer på namnet på en slp en sekund efter att han/hon säger sitt namn till karaktärerna (så jag inte ska glömma).

Jag klottrar ner vilket värde slp har i en viss färdighet när han/hon försöker använda den. Ibland har jag kanske gjort någon roll i förväg, men det är undantags fall, och ibland (lite oftare) kommer jag på namnet på en roll och gör resten under spelomgången.

thark

Hero
Ursäkta om jag babblar, det mesta av det här är, som vanligt, funderingar riktade till mig själv och att lista ut vad jag egentligen tycker...

Jag har konstaterat något intressant där; det är (för mig) de SLPer som spelarna märker minst av, som behöver mest utveckling på "planeringsstadiet" (dvs, när jag sitter och tänker för mig själv utan omedelbar förmedling till spelarna, oavsett om det sen sker veckan innan eller under en pissepaus på spelmötet).

Eller intressant och intressant, det är kanske rätt självklart.

En rollperson som spelarna stöter på ofta och/eller interagerar länge med, tenderar mer eller mindre att utveckla sig själv. Har jag bara konstaterat basminimum (stereotyp och vad SLPn ska vara till för), räcker "en butter dvärghandelsman som spelarna kan reta sig på en stund" eller "en inkompetent spion som riskerar att sätta spelarna i klistret" (eller vad man nu kan tänka sig) för att kunna börja bre på och sen flyter det av sig självt. Dessutom blir det oftast intressantast så eftersom det ger frihet för olika utvecklingar, den buttre dvärgen kanske visar sig vara paranoid efter att ha blivit lurad många gånger förr, eller så visar sig hans butterhet bara bero på kronisk ryggvärk, allt eftersom vad som passar situationen och mitt humör vid speltillfället.

Sen även om det är idealet blir det förvisso inte alltid så, ibland kan jag fastna för en fix ide när jag sitter och planerar och börja speca alldeles för mycket - och det är här jag märker att det inte håller, den bristande flexibiliteten gör att jag aldrig kommer loss från startblocken; SLPn som på pappret verkar mycket komplexare och intressantare än nån stereotyp butter dvärg, faller istället platt och livlöst.

Två minuter före spelomgångens början eller två minuter för två veckor sen, gör ingen skillnad för min del. Har jag väl en gång satt punkt för meningen och ansett mig nöjd, återkommer inte hjärnan till den punkten. (Oftast.) :)

Vad jag insåg nu medan jag sitter och skriver är att det är de här SLPna, de som återkommer eller åtminstone ges utrymme att spela ut en längre stund, är de som påminner mest om rollpersoner, såtillvida att SL kan hålla fast vid dem tillräckligt länge för att komma in i rollen (till skillnad från de jag kommenterar härnäst). Tydligen är jag mer Design In Play-benägen än vad jag tidigare trott om mig själv. Kanske en värdefull läxa när nästa RP skissas upp. :)

Däremot spelledarpersonerna som inte framträder så starkt, som kanske verkar i bakgrunden och bara kliver upp på scen kortare, sällsynta stunder, de behöver vara ordentligt upspecade, annars fungerar de liksom inte. Lämnar jag det allt för öppet för mig själv att vänta med att bestämma vad konspirationen egentligen går ut på, så rör jag bara till det och gör pannkaka av alltihop, det har jag märkt i min senaste kampanj där jag just nu våndas över att spelarna klivit in på en av Sekten<tm>s hemliga baser och jag kan inte för mitt liv komma ihåg vilken av de olika fraktionerna som egentligen drog i trådarna och vad de ville åstadkomma (än mindre komma på några nya ideer som verkar vettiga). Till viss (*host* enorm) del är det här förstås också ett utslag av att jag är alldeles för förtjust i en massa spel bakom draperierna som spelarna aldrig ser och som därmed lika gärna kunde ha kvittat, men det kan vi ju lämna därhän. :)

Hm, känns inte som jag riktigt lyckades framföra vad jag menade med denna "typ 2". Alltså, om SLPn inte får vara med tillräckligt mycket för att SL (jag) ska bli varm i kläderna och komma igång med improvisationen, då krävs det att detaljerna är där från början, annars blir det helt platt.

<hr>

Du talar också om att "för min del så har jag inte så välldans många karaktärer ännu". Det tycker jag nog är ett ämne av lite annan karaktär (no pun intended) än frågan du ställer i ämnesraden och första meningen i inlägget, men en intressant sådan, så den får behandlas separat.

Det blir förstås en hel del "statister" och småroller; folk som dyker upp i en scen eller under ett spelmöte men aldrig syns till igen (skurkar som åker på permanent pisk, till exempel), och det är oundvikligt - men de är inte så intressanta.

När det gäller mer handlingsrelevanta SLPer gillar jag att ha en ganska begränsad rolllista i kampanjen; kanske ett halvdussin till ett dussin återkommande SLPer i en kampanj. Dessa kan/ska sen, helst, dyka upp i olika situationer och "roller". En given SLP kanske är uppdragsgivare åt rollpersonerna ett tag, senare dyker han upp som antagonist, för att längre fram vara någon RP behöver information från. Helst utan att övergångarna ska behöva ha varit konkret utplanerade från början. Bättre att rollpersonerna stöter på ett fåtal minnesvärda SLPer som de faktiskt kommer ihåg vilka de är ("fan, det där är ju den blinda tiggaren igen"), än en alltför bred kavalkad av snabbt passerande sinnesintryck - samtidigt som SLPernas roll i handlingen måste varieras för att inte samma sak ska förvandlas till en platt, stel nackdel.

(Sen är jag inte alltid så bra på att leva som jag lär, men det hör inte hit...)

Big Marco

Läskig
Re: SLPer i äventyr [Trådnappning]

Jag ställer en annan fråga, som jag fortfarande har med ämnet att göra. Är det intressant att i scenarion och äventyr läsa SLP-beskrivningar som är utsvävande, eller räcker det med fem meningar? Jag minns att jag fick en hel del email gällandes mina Neotech-äventyr där SLPna fick hyfsat rejäla bakgrunder. Visserligen hade dessa inte så mycket med SLPns agerande i den berättelse som äventyret gestaltade (eftersom det inte är SLPerna som är hjältarna) men det gav ändå en del kött på benen.

Så frågan är - hur skall man beskriva en SLP så att andra tycker att det är vettigt?

Krille

Super Moderator
Det beror på vad det är för spelledarperson. Jag brukar dela in dem i statister och biroller, där statister är de där som oftast saknar namn och egentligen bara är en numrerad vakt som ska slås ihjäl, och biroller är de som har namn och ett sammanhang. Även birollerna finns mer eller mindre viktiga: driver de på plotten så får de ofta mer bakgrund än andra som bara flyter med strömmen. De drivande birollerna är ofta permanenta delar av mina fisktankar, så de beskrivs långt innan kampanjen ens börjar.

---

Till saken hör att jag är hejjans lat. Nånting som jag avskyr är att behöva räkna fram en massa sekundära värden på spelledarpersoner innan spelarna kan ha ihjäl dem. Därför är jag så jätteförtjust i Star Wars d6 och dess spelledarpersonskaparregel: "identifiera spjutspetskunskaperna; dessa får spelledarpersonen 4D i. Alla andra värden får han 2D i. Inga sekundära värden behövs alls."

Med sådana regler så behöver jag inte ens skapa dussin-spelledarpersonerna inför ett äventyr. Då behöver de i princip ett namn, lite prat om vad de tycker om saker och ting och lite vad de är bra på, och det mesta av det där behöver man egentligen inte ta fram i förväg för dussinfigurerna.

Krille

Super Moderator

"Jag ställer en annan fråga, som jag fortfarande har med ämnet att göra. Är det intressant att i scenarion och äventyr läsa SLP-beskrivningar som är utsvävande, eller räcker det med fem meningar?"

Det beror på vad det är för en spelledarperson. Är det en som driver plotten så kan det vara rätt viktigt att veta vad spelledarpersonen tycker, tänker och drivs av. Är det en fisktank så är det till och med nödvändigt.

Om det är en helt normal hyrd lönnmördare som egentligen inte driver plotten alls så är det rätt oviktigt. Då kan det räcka ypperligt med fem meningar.

Johan K

Gammal & dryg

Så frågan är - hur skall man beskriva en SLP så att andra tycker att det är vettigt?
Well, jag kanske inte skulle skriva 5 fulla a4-sidor om en slp.. Dock så skulle jag tycka att det vore intresannt/kul/bra att ha lite mer info om de mer viktiga slp´s som spelarna stöter på. Så man vet lite mer om dem.
info, är kul men för mycket info tror jag bara blir för bra..

solvebring

Superhero
Det beror helt på.
Sådana som Rp möter ofta, värdshusvärden på favoritvärdshuset, "Nisse-Hult" som de alltid handlar hästar av, Stormästaren på Magikernas Hus etc. Dvs. folk som de "alltid" möter, sådana som finns med, "fasta karaktärer"/SLP's som alltid finns på samma plats i "den" och "den" staden... Just de har jag bara skrivit upp namnet på, resten har jag i huvudet. Varför? Jo, för att om jag skrev upp dessa på papper skulle jag få skriva i tusen år. Dessa har jag nämligen spelat fram, in i minsta detalj, det sitter i ryggmärgen hur de är, hur de gestikulerar, hur rösten låter, vad de brukar ha för standard-uttryck etc. - typ allt. De är nästan som levande personer, så mycket har jag spelat ut dem. Bästa stället att ha dessa på är just i ryggmärg och huvud.

Sedan har vi, då jag känner för det, just för skojs skull, karaktärer som jag spelar med i Rp-gänget. Dessa gör jag på rollformulär, precis som som spelarna gör sina karaktärer. Så det blir liksom en "Rp-Slp" kan man säga. Det enda som inte är som en Rp är att jag är mycket noga med bakgrunden till dessa - vilket många spelare inte alltid är. Plus att när jag spelar dem så måste jag spela dem ur spelarperspektiv, och inte som SL. Skulle jag spela dem som SL skulle jag ju kunna lösa allt i äventyr etc. Hur gör jag då? Jo, jag spelar dem som en god vän (eller hur denna nu är) etc. "bla bla bla" som om jag själv satt som spelare, fast jag egentligen är SL samtidigt. Sedan när det blir äventyr hänger jag mer i bakgrunden (utom vid strider, då är det ju bara att göra som om man var Rp igen)- men försöker hålla detta så balancerat och snyggt som möjligt, så Rp inte riktigt tänker denna som smått "rälsad".

Sist, de som är SLP's inskrivna i äventyr. De är helt olika, beror ju på vem som skrivit äventyret... Men om jag skrivit själv brukar det innehålla namn, ålder etc. och beteende. Om SLP'n är mer "speciell" och har lite större vikt i äventyret kan det bli ganska mycket mer text, man skall vara noga med SLP's tycker jag. Speciellt om man skall skicka ut äventyret eller SLP'n på nätet. Då någon annan skrivit äventyret - ja, ni vet själva, det är ju upp till författaren. ...Om det inte är för kasst, då gör jag om själv. :gremgrin: :gremwink:

MrG

Swashbuckler
Anteckningsmässigt är det oftast väldigt lite på mina slps (med system oftast några värden, alltid namn, ibland bild), mesta är snarare i min skalle. Tankarna frodas ofta långt innan kampanjen och många av slpena har sina egna agendor som är potensial i plotten (beroende på vart spelledarna går), men ibland improviseras de heldlöst snabbt.

Sedan har jag ett stort galleri av gamla slps som kommer åter i nya tapningar och kan vara allt från filmkaraktärer, seriefigurer, gamla rollpersoner och renodlade slps som bara plottat upp (som killen på tunnelbanan med en svart och en vit pudel, grova "ryska" drag och pälsrock som var för intressant utseende för att jag inte skulle använda det nånstans). För mig är det oftast lätt att sno karaktärer ur andra media då jag är mer innördad i dessa än mina vänner (läser obskyra serier, älskar amerikansk film noir, följer lite såpor) och jag då har refernse utan spelarna har det.

Återanvända slper har ocskå humor att folk vet lite hur att förhålla sig till dem, uppdragsgivare Silverstövel har man jobbat för innan, men han verkar lite opålitlig, bartendern Nevill är trevlgi, snål och har en klubba under disken och Valeri Cooper är strukturerade och iskall, men går inte att komma in på livet...

Hjalle

Swashbuckler
Det mesta av arbetet med en spelledarperson sker i huvet. Eller ja, de allra flesta improviseras fram, medan de som koms på innan på sin höjd får en liten text. Som sagt, det mesta sker i mitt huvud och minne. Värden och annat är rätt oväsentligt, men kan tas fram ibland när det är nödvändigt. Detta gäller dock inte alla - storskurkar har jag en tendens att beskriva mycket detaljerat, ofta med ett flertal A4. Värden är dock rätt ovanliga här också, eftersom jag vill låta mina absoluta ärkisar kunna göra lite vad de vill - då vill jag inte begränsas av lite färdighetsvärden i magiskickligheter osv. Ibland tar jag dock fram lite bara för att klargöra hur mäktiga de faktiskt är, vi håller en rätt episk nivå på min kampanj och de mäktigaste spelledarpersonerna är grymt mäktiga.

Rollpersoner arbetar vi fram rätt mycket och skriver ofta flera A4-blad om. Vissa spelledarpersoner är pensionerade rollisar och dessa är alltså tämligen väl beskrivna.

Överlag så gillar jag dock, som sagt, att hålla det mesta i huvudet och komma på efterhand. Är det en riktigt cool bakgrund jag måste få fram så skriver jag ner den, men annars så vill jag inte begränsas av lite överflödig text. Detta betyder dock inte att mina spelledarpersoner är mindre djupa - tvärtom tycker jag att jag får dem mer mångsidiga av att inte printa ner dem så noga.

-Hjalle, med lite vettigt och mycket meningslöst babbel.

cogitare

Swashbuckler
Så nogranna som omständigheterna kräver.

Viktiga antagonister eller protagonister som spelarna kommer ha mycket kontakt med och som kommer ha stor inverkan i spelet beskriver jag bättre än många av mina spelare beskriver sina RP.

För att gå till andra ytterligheten så beskriver jag sällan "kanonmat" med mer än de värden som behövs för att kunna utföra en strid e.dyl. mot dem.

Sen har man väl en uppsjö av lägen däremellan. Men jag tror att det är viktigt att man inte har som ambition att beskriva varje RP i alltför stor detaljgrad för då är det nog lätt att man drunknar i jobb!

C.

Snow

Swashbuckler
Till saken hör att jag är hejjans lat. Nånting som jag avskyr är att behöva räkna fram en massa sekundära värden på spelledarpersoner innan spelarna kan ha ihjäl dem. Därför är jag så jätteförtjust i Star Wars d6 och dess spelledarpersonskaparregel: "identifiera spjutspetskunskaperna; dessa får spelledarpersonen 4D i. Alla andra värden får han 2D i. Inga sekundära värden behövs alls."
Det där har jag hört ett par gånger nu. Varje gång tänker jag. Varför ska jag veta intelligens för en stadsvakt? Nä, jag spolar alla värden jag inte behöver. Kp, skada och FV för strid är det enda som behövs. Om man har fel (alltså att man behöver fler värden) kör man stenhårt på motsvarigheten till 2D, alltså 9. Det känns väldigt onödigt att fundera ut grundegenskaper och sedan från dem räkna ut sekundära värden när man kan fundera ut sekundära värden direkt istället.

Men ska man hålla på och ta fram feats o trollformler o sånt så blir det helt klart mer jobb. Men då låter det inte heller som en numererad vakt utan som en biroll. Och då nöjer du dig inte med 4D/2D heller.

Krille

Super Moderator
"Varför ska jag veta intelligens för en stadsvakt?"

För att rollpersonerna försöker kollra bort och lura stadsvakten, och du faktiskt inte är säker på att vakten bara går på tricket. Ett slag för Bluffa kanske inte känns helt rätt, så du kanske vill ta med ett motsatt slag, vilket Star Wars faktiskt är rätt bra på.

Eller så gör spelarna ett jedi mind trick och viftar med handen, och du vill ha något passande att sätta spelarens Alter-slag mot. Det står ju till och med i reglerna att svårigheten för Alter-slaget är ett slag för Perception (det som närmast motsvarar den form av intelligens som används här).

"Kp, skada och FV för strid är det enda som behövs."

Exakt. Det är så Star Wars D6 fungerar. Tar du en arketypisk stormsoldat med spjutspetskunskapen Skjuta till 4D och allt annat till 2D så behöver du bara vapenskadan, och den är 5D för karbinen. Skjuta 4D motsvarar FV, allt annat 2D omfattar även Strength som används för att tåla stryk, dvs motsvarande KP, och skadan är 5D.

Skulle nån av spelarna göra en jedi mind trick så har du stormsoldatens intelligens (motsvarande) på köpet. Den står under "allt annat 2D".

"Det känns väldigt onödigt att fundera ut grundegenskaper och sedan från dem räkna ut sekundära värden när man kan fundera ut sekundära värden direkt istället."

Håller med. Det är därför som jag gillar Star Wars d6. Och det är därför som Västmark och Andra Imperiet är byggda som de är.

Archer

Swashbuckler
Låter som systemet för mindre viktiga varelser och NPCs i Talislanta4 skulle passa dig. Dessa har en Proficency Level X. X är ett värde som sedan används för alla regelmekaniker som kan tänkas behövas.

Krille

Super Moderator
"Låter som systemet för mindre viktiga varelser och NPCs i Talislanta4 skulle passa dig."

Förmodligen. Fast det är tyvärr det enda som intresserar mig i Talislanta över huvud taget. :gremgrin: