Nekromanti Hur ofta bör man vila?

Eksem

Champion
Efter att ha spelat en hel del DnD4 har jag till slut hittat något jag inte riktigt är tillfreds med, och det är hur extended rests fungerar. Dels tycker jag det är extremt oklart hur många encounters mellan varje extended rest systemet är anpassat för, dels tycker jag det är lite storymässigt påfrestande att sova 4-5 gånger i varje dungeon.

Vad säger Wizards själva om det här, och vad säger ni andra?

Snow

Swashbuckler
Kör man två encounters mellan varje vila så klarar man lätt fiender på levlar upp till 3 steg över.
Någonstans vid 4-5 börjar det bli rätt svårt i slutet.

Nu har jag bara dm:at ett enda party. Där finns en kick-ass rogue (som dock har glaskäke). Så länge han är pigg och vågar gå in i närstrid så lyckas de så gott som alltid få flank och därmet snittar han 22 i skada. Men när helarna inte klarar att hålla honom uppe längre så tvingas han hålla sig borta från närstrid och fjutta med kaststjärnor eller kastknivar. Snittskada ca 10. Det gör stor skillnad. Grupper som är sammansatta på andra sätt fungerar säkert på andra sätt.

För omväxlings skull kastade jag ett gäng goblins (frekventa motståndare i början på kampanjen, men inte nu längre) på tre rollpersoner (vi var lite undertaliga). De hade inte sovit på ett tag och det blev en mycket svår utmaning.

Eksem

Champion
Jag tycker att 4-5 encounters låter lagom för heroic tier (det ska visst gå att klara sig längre i högre tiers, står något liknande i PHB vill jag minnas). Om man kan gå upp en level på c:a 10 encounters, så blir det två extended rests per level?

Finns det några officiella rekommendationer?

Wilmer

Hero
Jag är inte så insatt i D&D annat än att jag bläddrat i en regelbok men jag blev väldigt sugen på att använda systemet och ha en tydlig tidspress. Dels kan det vara en kortsiktig: vi måste kräla hela grottan innan solnedgången (endast short rest tilllåtet om man inte vill förlora (att förlora uppdraget ska vara helt möjligt och inte breaka kampanjen) eller lite större (Sauron får ärslet ur vagnen om två veckor) då varje natts sömn måste övervägas och man ogärna gör några avstickare. Då blir även rests en strategisk avvägning.

Jarl

Hero
Jag tycker det där låter mycket bra, extended rests är aningen svåra att få till i praktiken utan man tummar alltför mycket på dramaturgin.

Till det hela är Daily Powers nära knutet. Även dessa tycker jag är problematiska; när ska man bränna sin stora superförmåga egentligen? Någon slags aning om tempot (såsom i ditt upplägg med solnedgångsgrottan) kanske skulle hjälpa en att veta när det är dags att ta i ordentligt. Risken finns att man hela tiden håller inne på dem för att man vet aldrig om det dyker upp något ännu värre runt hörnet. Jag vet att jag flera gånger tänkt så.

Eksem

Champion
Jag gillar det, men jag undrar ändå hur WotC har tänkt i den här frågan. De måste ju ha balanserat systemet utifrån att man ska ta ett visst antal milestones mellan varje extended rest, menar jag. Allt annat är ju så övertydligt beskrivet i DMGn, men om detta hittar jag inget.