D&D Hur peppade är ni på Tales of the Valiant?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,614
Jag lutar åt att skaffa ToV istället för 5e/5.5.
Jag kommer nog att skaffa ToV och det kommer nog att få bli mitt högfantasyspel framöver. Om inte Cubicle7 får ut tummen och släpper sitt C7D20, som jag tror kommer bli riktigt bra, baserat på hur bra deras nuvarande 5e-produkter är.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,614
Jag har läst reglerna nu och här kommer lite första intryck. Med brasklappen att jag är inte är någon export på DnD och säkert inte fattar skillnader som kanske är uppenbara för kännaren.
  • Det är typ helt 5e-kompatibelt (men både rollpersoner och monster är lite farligare än i vanilj-5e).
  • Klasserna har bra bredd och verkar genomtänkta. Jag testade att göra en klassisk "human fighter" och levla upp hen till lvl 5 och det blev en oväntat spännande figur.
  • Race är utbytt med Lineage och Heritage och de påverkar inte längre dina grundattribut, så nu kan du äntligen spela en alvbarbar eller en orcmagiker.
  • Det finns inga Dragonborn, däremot kan man spela som kobold vilket jag av någon outgrundlig anledning tycker verkar riktigt kul
  • Luck är en ny grej som ser ut att fungera bra, även om den mest jämnar ut så att ingen sitter och missar alla slag hela kvällen
  • Doom, är en valfri regel som ger SL lite metapoäng att använda för att göra monster farligare och mer oberäkneliga
  • Modulen till Foundry VTT har fått ett gäng uppdateringar och fungerar ganska bra nu, dessutom verkar det medföljande kompendiet innehålla mer regler än vad som är inkluderat i deras gratis SRD. Men det kanske bara är en miss?
  • Deras default värld heter Labyrinth. Vet mycket lite om den förutom att den verkar lätt att bygga ihop med vad som helst då den bygger på ett multiversum av sammanlänkade världar.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Jag har läst reglerna nu och här kommer lite första intryck. Med brasklappen att jag är inte är någon export på DnD och säkert inte fattar skillnader som kanske är uppenbara för kännaren.
  • Det är typ helt 5e-kompatibelt (men både rollpersoner och monster är lite farligare än i vanilj-5e).
  • Klasserna har bra bredd och verkar genomtänkta. Jag testade att göra en klassisk "human fighter" och levla upp hen till lvl 5 och det blev en oväntat spännande figur.
  • Race är utbytt med Lineage och Heritage och de påverkar inte längre dina grundattribut, så nu kan du äntligen spela en alvbarbar eller en orcmagiker.
  • Det finns inga Dragonborn, däremot kan man spela som kobold vilket jag av någon outgrundlig anledning tycker verkar riktigt kul
  • Luck är en ny grej som ser ut att fungera bra, även om den mest jämnar ut så att ingen sitter och missar alla slag hela kvällen
  • Doom, är en valfri regel som ger SL lite metapoäng att använda för att göra monster farligare och mer oberäkneliga
  • Modulen till Foundry VTT har fått ett gäng uppdateringar och fungerar ganska bra nu, dessutom verkar det medföljande kompendiet innehålla mer regler än vad som är inkluderat i deras gratis SRD. Men det kanske bara är en miss?
  • Deras default värld heter Labyrinth. Vet mycket lite om den förutom att den verkar lätt att bygga ihop med vad som helst då den bygger på ett multiversum av sammanlänkade världar.
Intressant, så detta är typ DnD 5Es regler, men utan koppling till övriga saker i spelet som deras världar om jag fattar rätt?

En kommentar är att det med Luck kan koppla till att (givet man får välja Feats, som är en alternativ regel) så finns en sådan som heter Luck och är generellt en av de bästa (om ej den bästa?) man kan välja då den låter en rulla om en d20 upp till 3 gånger per long rest. Antar de helt enkelt inte ville ta bort den.

Gällande races så tycker jag det ej är ett problem generellt i rollspel, men förstår att man vill skapa en känsla för de som läser för första gången. Som exempel spelar jag i en kampanj i viktorianska England och vi har valt fritt klasser (men alla ser ut som humans) och har bara utgått från dem som flavour/inspiration till våra karaktärers personligheter. Min är en thiefling (men mänsklig) adelsdam med Paracelsus i släkten.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,614
Intressant, så detta är typ DnD 5Es regler, men utan koppling till övriga saker i spelet som deras världar om jag fattar rätt?
Ja, det är helt frikopplat från en specifik värld.

En kommentar är att det med Luck kan koppla till att (givet man får välja Feats, som är en alternativ regel) så finns en sådan som heter Luck och är generellt en av de bästa (om ej den bästa?) man kan välja då den låter en rulla om en d20 upp till 3 gånger per long rest. Antar de helt enkelt inte ville ta bort den.
De verkar ha ändrat systemet med feats helt och hållet, istället har de Talents, som inte längre är en valfri regel. Luck i ToV fungerar mer som Inspiration i vanilj-5e. Den funkar som så att man får 1 Luck-poäng varje gång man misslyckas med en attack eller en Save (eller om SL spontant vill ge dig Luck i någon situation). Du kan sedan använda Luck som bonuspoäng på slag, efter att du har rullat. Så slår du 13 kan du lägga 2 Luck för att komma upp i 15 exempelvis. Man kan max ha 5 i Luck. Det känns som att målet är att ingen ska spendera en hel session med att bara slå dåliga slag och misslyckas med allt hela tiden.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Drygt $2,3M är inte illa pinkat av DC20. Recensionerna av de material som hittills har presenterats är mestadels översvallande positiva. För egen del tycker jag att det märks att Dungeon Coach är mattelärare när han inte pysslar med rollspel, och för mig är det inte något plus.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Jag tror att DC20 kanske är det mest intressanta av de spel som kommit i svallvågorna av OGL. Ett system som känns unikt men ändå har bitar av både 5E och PF2E. Kan nog bli ett bra alternativ.
 
Top