Jag har läst reglerna nu och här kommer lite första intryck. Med brasklappen att jag är inte är någon export på DnD och säkert inte fattar skillnader som kanske är uppenbara för kännaren.
- Det är typ helt 5e-kompatibelt (men både rollpersoner och monster är lite farligare än i vanilj-5e).
- Klasserna har bra bredd och verkar genomtänkta. Jag testade att göra en klassisk "human fighter" och levla upp hen till lvl 5 och det blev en oväntat spännande figur.
- Race är utbytt med Lineage och Heritage och de påverkar inte längre dina grundattribut, så nu kan du äntligen spela en alvbarbar eller en orcmagiker.
- Det finns inga Dragonborn, däremot kan man spela som kobold vilket jag av någon outgrundlig anledning tycker verkar riktigt kul
- Luck är en ny grej som ser ut att fungera bra, även om den mest jämnar ut så att ingen sitter och missar alla slag hela kvällen
- Doom, är en valfri regel som ger SL lite metapoäng att använda för att göra monster farligare och mer oberäkneliga
- Modulen till Foundry VTT har fått ett gäng uppdateringar och fungerar ganska bra nu, dessutom verkar det medföljande kompendiet innehålla mer regler än vad som är inkluderat i deras gratis SRD. Men det kanske bara är en miss?
- Deras default värld heter Labyrinth. Vet mycket lite om den förutom att den verkar lätt att bygga ihop med vad som helst då den bygger på ett multiversum av sammanlänkade världar.
Intressant, så detta är typ DnD 5Es regler, men utan koppling till övriga saker i spelet som deras världar om jag fattar rätt?
En kommentar är att det med Luck kan koppla till att (givet man får välja Feats, som är en alternativ regel) så finns en sådan som heter Luck och är generellt en av de bästa (om ej den bästa?) man kan välja då den låter en rulla om en d20 upp till 3 gånger per long rest. Antar de helt enkelt inte ville ta bort den.
Gällande races så tycker jag det ej är ett problem generellt i rollspel, men förstår att man vill skapa en känsla för de som läser för första gången. Som exempel spelar jag i en kampanj i viktorianska England och vi har valt fritt klasser (men alla ser ut som humans) och har bara utgått från dem som flavour/inspiration till våra karaktärers personligheter. Min är en thiefling (men mänsklig) adelsdam med Paracelsus i släkten.