Nekromanti Hur poppis är Rollspel.nu egentligen …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ett av mina mål med Rollspel.nu är att det ska vara det självklara valet för den som vill diskutera rollspel på nätet (på svenska såklart).

Hur mäter man då hur poppis Rollspel.nu är?

Ja, det är förstås knepigt. Det vi kan mäta är antal besökare, antal reggade medlemmar, antal inlägg, etc.

Med hjälp av diverse webbverktyg har jag hittat följande statistik:

Rollspel.nu är den svenska rollspelssajt som har näst högst traffic rank. (Högst har Sverok.se.)

Vår traffic rank är 1.136.631 (i genomsnitt över 3 månader). Jämfört med tremånadersperioden dessförinnan har den ökat med 425.508. Exakt vad traffic rank är är lite knepigt att reda ut – siffran baseras hur som helst på antal besökare och antal sidvisningar per besökare.

Vår reach är 0,000071 % (i genomsnitt över tre månader). Jämfört med tremånadersperioden dessförinnan har den ökat med 56 % (obs! ej procentenheter). Siffran anger hur stor andel av alla globala internetanvändare som besökt Rollspel.nu.

Vår egen forumsstatistik verkar undangömd nånstans, men vi har i alla fall fått 65 nyreggade användare den senaste månaden. Det totala antalet användare är 8.634 och antalet inlägg är 566.808. Det ger oss 65,65 inlägg per användare.

Jag tänker följa upp den här statistiken då och då för att se åt vilket håll utvecklingen går.

Storuggla

Champion
"Hur mäter man då hur poppis Rollspel.nu är?"

Hur mäter vi hur kaxiga och självgoda vi är då?

Storuggla, do we need beakers

Snow

Swashbuckler
Kan vi få se "Antalet nya trådar och inlägg per dag"? Bara en grov uppskattning nu jämfört med före uppgraderingen. Eller är det samma?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Gardener ska plocka fram lite sån statistik åt mig. Så det dyker upp vad det lider.

Andy

Vila i frid
Det vore intressant att vet hur många av alla reggade användare som har lagt ett inlägg de senaste 3 månaderna. Jag antar att det är långt ifrån alla.

MrG

Swashbuckler
Jag skulle se det som ett bra mått på poppishet om rollspel.nu kunde visa upp en stormängd aktiva och varierade forum. Som det är just nu känns det som om rollspel.nu har fått fram sin kategori av rollspelare, medan många (främst gamla fast aktiva rollspelare) inte fastnar för forumet. Vilket jag tycker är synd.

Finns det en vilja att var dem mest poppisa rollspelssajten skulle jag också gärna se en sektion för lajv, som för mig är mer likt bordsrollspel än vad forumrollspel är.

-Gunnar (som tycker det är få rollspelare av de man träffar som är aktiva här)

Gardener

Champion
Hur gör man Rollspel.nu poppis?

En intressantare fråga är väl hur man får Rollspel.nu poppis. Jag menar, det är ju inte bara att starta ett lajvforum så kommer det börja hänga massa trevliga lajvare som har intressanta diskussioner om lajv. Man måste ju lura hit folket också.

Nån som har några tips?

DesertRain

Hero
Andy said:
Det vore intressant att vet hur många av alla reggade användare som har lagt ett inlägg de senaste 3 månaderna. Jag antar att det är långt ifrån alla.
Inte så värst många skulle jag gissa. Oftast är det så på forum att det bara är en liten del av alla användare som faktiskt skriver ett inlägg lite då och då. Fast lite siffror vore ju alltid roligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Hur gör man Rollspel.nu poppis?

Gardener said:
En intressantare fråga är väl hur man får Rollspel.nu poppis. Jag menar, det är ju inte bara att starta ett lajvforum så kommer det börja hänga massa trevliga lajvare som har intressanta diskussioner om lajv. Man måste ju lura hit folket också.

Nån som har några tips?
Jag tror, helt ärligt, att det snackas för lite tradspel här. Det är för lite snack om hur man bygger äventyr enligt klassisk modell, för lite snack om hur man hittar på namn på SLP:er eller hur man ska tolka skum regel X i regelbok Y. Jag tror helt enkelt att allt det här snacket om indiespel etc visserligen är givande för mig personligen och så, men väl knappast känns som den sortens ämnen som "rollspelare i allmänhet" bryr sig om.

När jag går in på Rollspelsforumet finner jag följande trådar (som jag nu tolkar ur en nybörjares ögon):

"Ny här, med tips :)" - ett trevligt men i sammanhanget ganska menlöst inlägg.

"Drakar & Demoner + inspelade rollspelare = Nix(?)" - Alltså, kanske den mest förvirrande trådtiteln nånsin. Vaddå "inspelade"? Inget jag tror lockar folk direkt.

"Våra färdiga rollspel" - det här tror jag är nåt, här tror jag att en ny användare skulle klicka sig in av nyfikenhet.

"Hitta rollspelet Gemini?" - Också bra.

"STAB! STAB! STAB!! [Länk]" - Obegripligt men bara titeln får en ju att vilja klicka. Sedan är tråden inte så intressant, men ändå.

"Rälsning är en spelledarstil" - en lång och i stort sett poänglös tråd.

"Rollspelandet" - obegriplig titel, men klickas antagligen på.

"Fråga om Amber" - Now here's the good stuff. Det ser åtminstone ut som en vanlig j-a rollspelsfråga. Skitbra tråd, för övrigt.

"Rollspel utan så värst mycket våld?" - Också en schysst tipstråd, men kunde kanske mått bra av en tydligare titel, jag vet inte...

"Lite spån runt WHFR-äventyr" - Ännu en riktigt bra...

Nu orkar jag inte kolla mer, men jag konstaterar ändå att det var bättre än jag trodde. Kanske tur att jag inte gick in på makarforumet... Jag tycker dessutom ändå att vi i allmänhet är rätt snälla mot absoluta nybörjare, även om den som försöker gå förbi nybörjarstadiet och mopsa upp sig med egna teorier eller skapelseförsök förr eller senare möter på någon form av grumlig teorivägg där man beskylls för att bara vilja "dyrka lås och banka goblins", som om alla begrep vad som menades med det.

Jag tror att den nya versionen av forumet tilltalar folk mer än den gamla, även om vi behöver en mer identitetsbärande stil. Vi skulle dessutom behöva fler diskussioner som faktiskt handlar om konkreta saker - "jag behöver hjälp med ett äventyr"- trådar är skitbra, till exempel. Jag älskar också "spelledartips"- trådar och "rekommendera mig spel"- trådar. Det är trådar där man försöker hjälpas åt istället för att (som det så ofta annars blir) mest försöka vinna nåtslags kukmätartävling...

Eksem

Champion

Att lura folk till sajter är jättedyrt, ofta, så man får väl nyttja de lättlurade och generösa stackare som finns.

Att koppla ihop WRNU med t.ex. Dungeon of Doom eller Indierummet tydligt vore kul. En avdelning på sajten med bilder, spelrapporter, karaktärsblad och diskussioner; som dessutom tydligt kommunicerades ut till DoD-deltagarna (alla är väl inte WRNUare?) tror jag skulle dra lite folk till sajten, som kanske sen börjar kolla in andra delar.

Sen kanske lite gammaldags metoder, med bannerutbyten och sånt?

---

Användarna vi har nu kan vi ju inte ändra på :gremwink:

---

Sedan har jag lite rent grafiska kommentarer, där den huvudsakliga är att om allt är lika stort och grafiskt värderas som lika viktigt är det jättesvårt att veta vart man skall ta vägen. Både forumet, och den gamla www-sajten hade problem med vettiga ingångar till arkiven (även om man visste vad man ville ha så var det svårt att hitta det).

När vi talar om rollspel så brukar det vara populärt att tycka att rollspel skall förklara hur de skall användas. Samma med sajter, egentligen. En länk som säger "Ny på WRNU? Klicka här!" och där man kan läsa om vad det är för sajt och vad man kan göra skulle säkert hålla kvar en och annan, om det gjordes rätt.

Arfert

Facit

Ja, jag tror som du i den här frågan... indiediskussioner är förvisso intressanta för en smal grupp, men troligen helt ointressant för den troliga majoritet spelare som gillar "vanliga rollspel". Därför är det bra att D&D-forumet återuppstått, eftersom det ger en signal att rollspel.nu inte bara är nån slags indie-forum.

Sen hjälper det inte att det finns ett dolt förakt på vissa håll för spel med detaljerade världar, dungeons, vanliga äventyr, vanlig fantasy, osv... OK att man kanske inte gillar det själv, men att ofta påpeka saker som hur trist det är med "vaniljfantasy", "vanliga fantasyvärldar/raser/whatever" osv blir tjatigt och alienerade... som om inte MÖRKA spelvärldar med gasljus, zeppelinare, förslavade folk, ond överklass und so weiter är MINST lika klyschigt... :gremgrin:

Arfert

Facit

tror att kopplingarna du nämner vore väldigt bra...

Johan K

Gammal & dryg
Ett av mina mål med Rollspel.nu är att det ska vara det självklara valet för den som vill diskutera rollspel på nätet (på svenska såklart).
Får säga att det är ett högt satt mål, men varför sikta lägre egentligen...
Åxå kul att se att det går bra för wrnu. Vilka sidor jämförde du med med denna statestik-grej ? Kan du göra nån form av jämförelse med utländska sidor, som t. ex rpg.net & se hur wrnu är jämfört med denna sida.

Sodivra

Champion

Precis, forumkulturen har blivit att här snackar man indie, något som intresserar en minoritet av rollpelarhobbyn.

Jag är inte säker, men jag tror också att man skulle nå en större publik med en annan kultur. Det som talar emot är att det är nästan, mig veterligen, alltid mest effektivt att hitta och hålla sig till en egen nisch. Det som talar för är att rollspel.nu borde vara stort nog att vinna den "breda massan". Eller har sverok redan den?

Men sedan måste man ju fråga sig, går det verkligen att ändra en hel forumkultur från grunden?

Och vill vi det? Personligen så går jag inte in i de trådar du efterlyser (Och knappt några andra heller för den delen...) men jag skulle verkligen inte ha något emot att det dök upp fler sådana.

Men om vi vill ha det, isåfall varför? Det finns ju redan ett sverokforum, så att säga, men det finns inget svenskt indierollspel- och rollspelsteoriforum.

Själv skulle jag vilja se lite nya sorters trådar som avviker från hur rollspel.nu såg ut såväl förr som nu, hur nu de skulle se ut...

Sodivra

Champion

Arfert said:
Sen hjälper det inte att det finns ett dolt förakt på vissa håll för spel med detaljerade världar, dungeons, vanliga äventyr, vanlig fantasy, osv... OK att man kanske inte gillar det själv, men att ofta påpeka saker som hur trist det är med "vaniljfantasy", "vanliga fantasyvärldar/raser/whatever" osv blir tjatigt och alienerade... som om inte MÖRKA spelvärldar med gasljus, zeppelinare, förslavade folk, ond överklass und so weiter är MINST lika klyschigt... :gremgrin:
Menar du att det finns en klick Noirspelare på forumet som föraktar fantasyrollspel, eller är det en mer spridd attityd?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Arvidos said:
Menar du att det finns en klick Noirspelare på forumet som föraktar fantasyrollspel, eller är det en mer spridd attityd?
Äh, jag såg det mest som en känga åt mitt håll, eftersom jag brukar gilla gasljus, zeppelinare, förslavade folk och ond överklass, och framför allt brukar förolämpa allting fantasyformat jag kommer åt...

Fast jag är antagligen bara ego.

Dimfrost

Special Circumstances

Och jag såg det som en slentrianmässig känga åt mitt håll. Har man stort ego, så... :gremlaugh: