Nekromanti Hur presenterar jag bäst ett problem?

solvebring

Superhero
Recca said:
Wow. Nä, jag sysslar inte med sånt. Jag kör på improvisation istället. :gremlaugh:
Jag också, vanligtvis. Men i fallet deckarmysterium och tradspel vill jag påstå att man inte kommer så långt utan någon form av struktur eller planering.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hur presenterar jag bäst ett problem? [OT]

Själv föredrar jag att börja med intrigen, och därmed motivet.
Jag föredrar att hitta på händelsen. "Någon har blivit mördad". Jag brukar faktiskt hitta på 1-3 händelser.

Sedan hittar jag på personer och föremål.

Slutligen funderar jag kring vad personerna har för relationer till händelse(r)n(a) och föremålen.

Det här vet du förvisso. När jag sedan spelleder presenterar jag alla händelser, personer och föremål. Hur de hänger samman är upp till spelarna att ta reda på.

/Han som minns följande scenario när spelarna förändrade scenariot genom att komma på helt andra relationer

Recca

Femme Fatale

Han said:
Jag föredrar att hitta på händelsen. "Någon har blivit mördad". Jag brukar faktiskt hitta på 1-3 händelser.

Slutligen funderar jag kring vad personerna har för relationer till händelse(r)n(a) och föremålen.

Det här vet du förvisso. När jag sedan spelleder presenterar jag alla händelser, personer och föremål. Hur de hänger samman är upp till spelarna att ta reda på.

/Han som minns följande scenario när spelarna förändrade scenariot genom att komma på helt andra relationer
Jag gör nog på samma sätt som dig, normalt. Det var nog därför jag hade så svårt att sätta samman något i början till London by Night. Allt är så hugget i sten när det kommer till bakomliggande intrig att lösningen blev att jag skapade helt nya intriger.

Rickard

Urverk speldesign

Recca said:
Allt är så hugget i sten när det kommer till bakomliggande intrig att lösningen blev att jag skapade helt nya intriger.
/Han som egentligen undrar ibland vad spelmakare tänker när de bygger moduler på det sättet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Han said:
/Han som egentligen undrar ibland vad spelmakare tänker när de bygger moduler på det sättet
"Här ska vi hjälpa till med en massa bakgrundscoolt som spelledarna sen kan bygga bakgrunden till sina äventyr på"?

//Krank, som gillar när man får mycket stoff, och alltid har svårt att få ihop intriger som känns vettiga

solvebring

Superhero

Recca said:
Han said:

Jag gör nog på samma sätt som dig, normalt. Det var nog därför jag hade så svårt att sätta samman något i början till London by Night. Allt är så hugget i sten när det kommer till bakomliggande intrig att lösningen blev att jag skapade helt nya intriger.
Jag tyckte du nyss sade att du bara improviserade?

solvebring

Superhero

Han said:

Jag gjorde precis som du, inspirerad av dig, till en början. Iof tycker jag inte att det här med att se brottet och sedan spela upp händelserna ger en så mycket annorlunda struktur. På pappret, i till exempel en tankekarta, blir det detsamma: händelser, personer och föremål, deras relationer. Det är bara det att jag i huvudet förberett alltsammans innan det ska ned på pappret.

Recca

Femme Fatale

solvebring said:
Jag tyckte du nyss sade att du bara improviserade?
Nä. Det går inte att göra så och tro att det ska bli bra. Jag sa att jag improviserar istället för att stolpa upp exakt på det sättet jag vill att saker ska spela ut sig. Ditt exempel tillät ingen improvisation.

I ditt exempel fanns det ett väldigt exakt tillvägagångssätt för att lösa mysteriet. Ibland presenterar jag en "brottsplats" (eller vad det nu kan va) utan en brottsling planerad. Ibland har jag inte tänkt så långt, ibland har jag några alternativa idéer.

Ögat

Hero

Ibland presenterar jag en "brottsplats" (eller vad det nu kan va) utan en brottsling planerad. Ibland har jag inte tänkt så långt, ibland har jag några alternativa idéer.
Hurra! Det där med alternativa idéer är det bästa jag vet. Hur bestämmer du vilken av "mördarna" du till slut använder, eller låter du alla möjligheter vara öppna ända till slutet?

solvebring

Superhero

Nä. Det går inte att göra så och tro att det ska bli bra.
Nej precis. I alla andra fall, jo, men i deckare, nej - inte om det ska bli bra.

Jag sa att jag improviserar istället för att stolpa upp exakt på det sättet jag vill att saker ska spela ut sig. Ditt exempel tillät ingen improvisation.
Det beror på hur långt man vill dra sin improvisation. Annars brukar jag improvisera fullständigt, men som sagt, deckare kräver kontroll. Det betyder dock inte att jag inte improviserar alls. Det här stolpandet är bara till för att planera scenariot - för att till exempel kunna föra ned det på en tankekarta. Det ser egentligen inte ut så där, det gjorde jag mer för att inlägget skulle vara tydligt. Det är egentligen en fri tankeprocess.

Nå, vad folk, SLP:s, sedan kommer att säga och göra är enbart improvisation, men för att det inte ska bli helt tokigt måste man ha tänkt lite kring de inblandades agendor; vad de vill och vad som driver dem , för att kunna handskas med dem (dvs. improvisera dem) på ett vettigt sätt. Kort sagt, det tillåter improvisation med ramverk. ... Det är svårt att leka polis eller Hercule Poirot i ett scenario som kan växa åt vilket håll som helst åter återhållning.

I ditt exempel fanns det ett väldigt exakt tillvägagångssätt för att lösa mysteriet. Ibland presenterar jag en "brottsplats" (eller vad det nu kan va) utan en brottsling planerad. Ibland har jag inte tänkt så långt, ibland har jag några alternativa idéer.
Både ja och nej. Genom att förbereda (inte nödvändigtvis skriva ned den "slutgiltiga produkten" på det viset) vet jag vad som hänt, vilka som är inblandade, hur de är inblandade, vad de vill, vilka ledtrådar som finns eller kan uppstå etc. Fast det är inte samma sak som "tillvägagångssätt för att lösa mysteriet". Tillvägagångssättet är helt upp till spelarna. Hur tidigt eller sent de knäcker nöten är upp till dem och hur de har spelat.

... Nå, hela grejen handlar egentligen om att en deckare är ett pussel. Ledtrådarna är pusselbitar som ska samlas. Om jag som spelledare då inte har ett dum om pusslets helhet eller vilka bitar som finns i det kommer mitt scenario bli splittrat och riskerar att floppa.

/solvebring som bara vill klargöra eftersom han anser annat vore orättvist mot hans sätt att spela, och för att stolpandet mer var för att i ett inlägg kunna illustrera tankegången än något annat.

P. S. Jag talar egentligen bara om vad som utspelat sig fram till brottet och i och med brottet. Allting därefter är spelarnas bord. De handlar, jag reagerar. D. S.

Recca

Femme Fatale

Olav said:
Ibland presenterar jag en "brottsplats" (eller vad det nu kan va) utan en brottsling planerad. Ibland har jag inte tänkt så långt, ibland har jag några alternativa idéer.
Hurra! Det där med alternativa idéer är det bästa jag vet. Hur bestämmer du vilken av "mördarna" du till slut använder, eller låter du alla möjligheter vara öppna ända till slutet?
Det beror på hur välplanerat det hela är. Det här brottet som E725 kommer från hade jag tänkt mig att en grupp hunters ligger bakom. Eftersom vi ska spela ikväll så har jag varit tvungen att komma på en vettig intrig kring det hela. Det innebar bland annat att jag kartlade den här huntergruppen ganska nogrannt. Innan har jag bara haft nån lite vag tanke. Igår slog det mig att jag skulle koppla ihop det här med The Ripper som kommer härja i East End i sommar (just nu är det vinter). Men vi får se vad som händer, helt enkelt. Jag har dock noterat på lite olika medlemmar "Good Ripper alternative" eller nåt liknande.

Jag tror jag bestämmer utefter vad som är mest rimligt, spännande, intressant osv. Gärna någon som spelarna haft kontakt med förstås.

Jag vill helst inte vänta tills precis i slutet för att välja en "onding" men jag antar att jag säkert gjort det nån gång. Men jag är väl rädd att jag ska välja ondingen som spelarna inte misstänker bara för att de inte misstänker den personen, om jag inte bestämt i förväg. :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Han said:
Det generella tipset du har fått är att ge lättare ledtrådar. Ledtrådar som är uppenbara och som skapar ett driv. Om spelarna inser vad de ska göra med ledtråden så kommer de vilja att lösa det själva och inte slå tärningen.

En ledtråd behöver inte ge hela lösningen, men den ska peka någonstans.
Jag ogillar egentligen när folk gör såhär, men här kan du läsa mer om vad jag menar. Det är på engelska. Läs fram till och med Gathering Information (hoppa över Getting Blindsided, även om den i sig är vettig). Det kan verka vara en del att läsa (någon sida) och det kan kännas som om man bara vill hoppa fram till Building a Mystery direkt, men du behöver läsa om color och drama för att bättre sätta tells och clues i perspektiv så att du förstår vad författaren menar.

Clarity är vad jag pratar om i citatet ovan och rubriken Secret kill! är vad solvebring pratar om. Medan du läser, begrunda utifrån situationer från spelmöten. Det gör texten lättare att ta till sig. Om du inte förstår relevansen kring vad du frågade efter, så fråga. Jag har dock gett min åsikt kring varför det är relevant i mitt citat först i detta inlägg.

/Han som köpte spelet bara för spelledarkapitlets skull