Nekromanti Hur pudas är wizards egentligen?

Rising

Vila i frid
Jag har typ kollat igenom de flesta av wizards spel den sista tiden, och det verkar som om de bara gör Magic om och om igen fast pitchar det åt olika målgrupper.

Att Duel Masters skulle vara något av en Yu-Gi-Oh-dödare, det förstod man ganska tidigt. De är kosmetiskt väldigt lika varandra, och Duel Masters använder en kraftskala som påminner väldigt mycket om YGO: Varelser har styrkor på 1000 och 2000 och liknande. Men i grund och botten är det ändå bara magic med allt vad det innebär av tappning och liknande. (fast man spelar om att vinna shields, vilket fungerar precis som pokemons prices) Det enda nyskapande är väl att man inte har "länder", utan att man kan spela ut vilket kort som helst som manaalstrare i den färg som kortet tillhör - vilket hade kunnat funka rätt bra i magic också.

Det tricket återkommer i Hecatomb, som också är extremt likt Magic i grund och botten. Man tappar kort, man anfaller och motståndaren väljer med vilka varelser han ska blockera vilka anfallare, osv. Den stora skillnaden är att spelen riktar sig åt två väldigt olika målgrupper - hecatomb är full med den sortens symbolik som man hela tiden fått tvätta bort från Magic. Så mycket kontroversiellare än så verkar inte spelet. Dess stora gimmick är att korten delvis är transparenta så att man kan lägga dem ovanpå varandra och ändå se vad det står på korten under.

Hur mycket suger Wizards kortspel egentligen? Är det någon som spelar dessa spel med någon sorts ambition? Deras andra kortspel; Kids Next Door (vars gimmick är att man kan "göra sina egna kort" genom att man får stickers och ofärdiga kort på vilka man kan klistra in specialförmågor och roliga gubbar (mycket tråkigare än det låter, dock)) och Neopets är spel som jag bara suckar över när jag tittar på dem.

Är Magic också pudas nu för tiden?

Är det någon som vet?

Foggmock

Myrmidon
Tokpudas.

Det enda jag bra Wizards har spottat ut sig på sistone är Guilliotine, och vissa moduler till Star Warsrollspelet. Å andra sidan, med den mängden bakgrundsmaterial vore det knepigt att göra kassa moduler till Star Wars.

Magic tuffar väl på som vanligt, antar jag, med nya expansioner och sånt. Jag spelade med de nyaste förra helgen och det var ganska exakt samma som det var när jag spelade för fyra år sen. Gurgeh och Dimfrost kan väl tala mer om hur det utvecklats, men för mig var det same old same old. Och jag tycker fortfarande inte spelet är särskilt tilltalande. Tar man bort samlandet är det ett hyfsat spel liksom, men det finns CCG:er med roligare regeluppsättningar.

Y-G-O ska vi ju inte bara tala om, jag försökte lära mellanstadiekids att spela det när jag praktiserade på en skola och reglerna var ... undermåliga.

Nä, jag har tyvärr ganska lite förtroende för Wizards. Med sin makt och ställning borde de kunna se till att göra lite bra saker också, men det verkar vara reserverat för småföretag att stå för innovation och spelmässighet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om Magic

Magic tuffar väl på som vanligt, antar jag, med nya expansioner och sånt. Jag spelade med de nyaste förra helgen och det var ganska exakt samma som det var när jag spelade för fyra år sen. Gurgeh och Dimfrost kan väl tala mer om hur det utvecklats, men för mig var det same old same old.
Jo, det kan jag väl göra. Du har rätt i att Magic tuffar på precis som vanligt. Jag tycker däremot att de nya expansionerna på många sätt är bättre än de äldre. Det läggs idag ner mer jobb på att få väl fungerande kortsammansättningar, framför allt för booster draft och sealed deck-spel (de som inte vet vad det är behöver inte vara ledsna för det). Sedan är korten snyggare idag på alla sätt, expansionerna hänger ihop bättre tematiskt, reglerna är mer konsekventa och det är kul att spela. Ibland saknar jag charmen från de första paketen jag öppnade med lite halvtaffliga bilder, men det är ett bättre spel idag. Däremot spelar jag mindre, men det beror på andra saker än själva spelet.

/tobias

Havoc

Swordsman
Re: Tokpudas.

Nu kommer lite onödigt tyckande:

Guillotine är sämst. Eller kanske inte sämst, för den platsen får nog Monopol och Ostindiska kompaniet dela på, men något bra spel är det inte.