Rising
Vila i frid
Jag har typ kollat igenom de flesta av wizards spel den sista tiden, och det verkar som om de bara gör Magic om och om igen fast pitchar det åt olika målgrupper.
Att Duel Masters skulle vara något av en Yu-Gi-Oh-dödare, det förstod man ganska tidigt. De är kosmetiskt väldigt lika varandra, och Duel Masters använder en kraftskala som påminner väldigt mycket om YGO: Varelser har styrkor på 1000 och 2000 och liknande. Men i grund och botten är det ändå bara magic med allt vad det innebär av tappning och liknande. (fast man spelar om att vinna shields, vilket fungerar precis som pokemons prices) Det enda nyskapande är väl att man inte har "länder", utan att man kan spela ut vilket kort som helst som manaalstrare i den färg som kortet tillhör - vilket hade kunnat funka rätt bra i magic också.
Det tricket återkommer i Hecatomb, som också är extremt likt Magic i grund och botten. Man tappar kort, man anfaller och motståndaren väljer med vilka varelser han ska blockera vilka anfallare, osv. Den stora skillnaden är att spelen riktar sig åt två väldigt olika målgrupper - hecatomb är full med den sortens symbolik som man hela tiden fått tvätta bort från Magic. Så mycket kontroversiellare än så verkar inte spelet. Dess stora gimmick är att korten delvis är transparenta så att man kan lägga dem ovanpå varandra och ändå se vad det står på korten under.
Hur mycket suger Wizards kortspel egentligen? Är det någon som spelar dessa spel med någon sorts ambition? Deras andra kortspel; Kids Next Door (vars gimmick är att man kan "göra sina egna kort" genom att man får stickers och ofärdiga kort på vilka man kan klistra in specialförmågor och roliga gubbar (mycket tråkigare än det låter, dock)) och Neopets är spel som jag bara suckar över när jag tittar på dem.
Är Magic också pudas nu för tiden?
Är det någon som vet?
Att Duel Masters skulle vara något av en Yu-Gi-Oh-dödare, det förstod man ganska tidigt. De är kosmetiskt väldigt lika varandra, och Duel Masters använder en kraftskala som påminner väldigt mycket om YGO: Varelser har styrkor på 1000 och 2000 och liknande. Men i grund och botten är det ändå bara magic med allt vad det innebär av tappning och liknande. (fast man spelar om att vinna shields, vilket fungerar precis som pokemons prices) Det enda nyskapande är väl att man inte har "länder", utan att man kan spela ut vilket kort som helst som manaalstrare i den färg som kortet tillhör - vilket hade kunnat funka rätt bra i magic också.
Det tricket återkommer i Hecatomb, som också är extremt likt Magic i grund och botten. Man tappar kort, man anfaller och motståndaren väljer med vilka varelser han ska blockera vilka anfallare, osv. Den stora skillnaden är att spelen riktar sig åt två väldigt olika målgrupper - hecatomb är full med den sortens symbolik som man hela tiden fått tvätta bort från Magic. Så mycket kontroversiellare än så verkar inte spelet. Dess stora gimmick är att korten delvis är transparenta så att man kan lägga dem ovanpå varandra och ändå se vad det står på korten under.
Hur mycket suger Wizards kortspel egentligen? Är det någon som spelar dessa spel med någon sorts ambition? Deras andra kortspel; Kids Next Door (vars gimmick är att man kan "göra sina egna kort" genom att man får stickers och ofärdiga kort på vilka man kan klistra in specialförmågor och roliga gubbar (mycket tråkigare än det låter, dock)) och Neopets är spel som jag bara suckar över när jag tittar på dem.
Är Magic också pudas nu för tiden?
Är det någon som vet?