Nekromanti Hur räknar man ut DV?

Farbror Uffe

Veteran
Jag håller på och spelleder en kampanj där rp:na snart ska börja strida mot en trupp vandöda, så jag undrar hur man räknar ut DV för vandöda. Att OV är lika mycket som styrkan har jag redan listat ut, och jag tror att DV är samma som chockvärdet (stämmer iallafall på vättar). Men eftersom vandöda inte känner någon smärta så borde de ha extra DV, (troll får väl +40 p.g.a. sin regenereringsförmåga?). Jag har funderat en stund och gjort jämförelser mellan Krigarens väg och monster och Varelser men har inte blivit särskilt mycket klokare av det. Kanske är jag långt ute i skogen och yrar nu så jag vore väldigt tacksam om jag fick veta hur man egentligen räknar ut DV.

Jag tror inte att Neogames tänkte på något särskilt när dom skrev OV och DV-värdena. En standard-henéa har ju 9 i STY, men tolv eller tretton (kommer inte ihåg) i OV.

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att Marco eller någon annan (Neo) borde svara i denna tråd.

Master Pelle

Warrior
Jag tror inte att Neogames tänkte på något särskilt när dom skrev OV och DV-värdena. En standard-henéa har ju 9 i STY, men tolv eller tretton (kommer inte ihåg) i OV.

För det mesta OV brukar basera på styrkan eller kanske rörlighet medan DV basera på tålighet. Så enkel har jag räkna ut.

Farbror Uffe

Veteran
Hur kan då ett bergstroll ha DV 87 när tåligheten "bara" är 30?
Regenereringsförmågan måste ju ge en hel del extra i DV? Har Vandöda någon liknande DV-bonus eftersom de varken känner smärta eller skadas av blodsförlust?

Master Pelle

Warrior
Jag tror dom har nåt slags bonus men tänk på att man kan krossa eller hugga av deras lemmar så att det de kan inte fortsätta eller bli svårare för dom. Jag tror att de får nånting 10-30 bonus på DV medan skeletter bör inte har bonus för att det är lätt att förgöra dom genom krossa eller hugga av.

Slarn

Excentriker
Beträffande henéaalver tror jag att man räknar med RÖR i stället för STY när det gäller OV, värdena är ju lite förvirrande. Skulle själv uppskatta om någon insatt kunde förklara OV- och DV- systemet.