Ond bråd död
Swashbuckler
att med tio drag ur en vanlig kortlek (52 kort) dra minst 3 äss?
hjk said:Om jag med tio drag vill dra 2 äss, 2 tvåor och 2 treor? Hur gör man då?
osbjer; är du säker på att du inte räknat ut sannolikheten för att man drar exakt 3 ess på de tio korten? För åtminstone enligt mina beräkningar (men jag är å andra sidan rätt stupid) så verkar det så.I just ditt specifika fall blir sannolikheten ungefär 0,0186 eller 1,86%.
Jo precis så är det. My bad!Rising said:osbjer; är du säker på att du inte räknat ut sannolikheten för att man drar exakt 3 ess på de tio korten? För åtminstone enligt mina beräkningar (men jag är å andra sidan rätt stupid) så verkar det så.I just ditt specifika fall blir sannolikheten ungefär 0,0186 eller 1,86%.
Men hjk frågade ju efter sannolikheten att dra åtminstone tre äss, och det får jag till ungefär 0,0217; alltså 2.17%
Jag tror inte det är så enkelt då den första sannolikheten (med ess t.ex.) inte tar hänsyn till om några tvåor drogs etc...Rising said:Om du menar *exakt* två ess, två tvåor, och två treor så är det väl bara att multiplicera sannolikheten för att dra exakt två ess på tio kort av 52 (på det sätt som wikipediasidan föreslår) multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två tvåor på åtta kort av 50, multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två treor på sex kort av 48?
[---]
Det handlar väl om att först placera ut två ess bland de tio korten, därefter två tvåor bland de åtta kvarvarande, och så vidare. Därmed bör det nog bli som Rising säger ändå. Tror jag.osbjer said:Jag tror inte det är så enkelt då den första sannolikheten (med ess t.ex.) inte tar hänsyn till om några tvåor drogs etc...Rising said:Om du menar *exakt* två ess, två tvåor, och två treor så är det väl bara att multiplicera sannolikheten för att dra exakt två ess på tio kort av 52 (på det sätt som wikipediasidan föreslår) multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två tvåor på åtta kort av 50, multiplicerat med sannolikheten för att dra exakt två treor på sex kort av 48?
[---]
Har dock inget enkelt svar på rak arm.
Edit: Det jag försöker säga är att multiplikation på detta sätt enbart går att använda om både händelserna är oberoende, vilka de inte är.
/j
Är du Reiner Knizia, eller? Tänk inte så mycket på matematiken när du gör spel; skaffa en känsla för sannolikheterna genom att provspela, bara.Jag försöker designa ett litet kortspel.
När jag beräknar sånt här så använder inte jag några tjusiga formler, för sådana kan inte jag, utan jag använder komplicerade och helt pudas system för att mappa upp alla möjliga resultat - och dessa system kan typ bara jag (och Rainman) förstå mig på. När osbjer tidigare idag skrev sannolikheten han hade kalkylerat fram för din första uppgift - och det inte alls var samma siffror som jag hade fått - så kände jag mig fett värdelös med mina korkade DAMP-ekvationer, eftersom dessa uppenbarligen inte kunde mäta sig med de fräsiga snabbekvationer som riktiga matematiker använder. Därför blev jag så galet glad när jag provade "hmm... men han kanske räknat ut sannolikheten för att det skulle vara *exakt* tre ess?" och sedan använde mina egna sätt för att räkna ut den här typen av uppgifter, och då fann att jag fick exakt samma siffror som de osbjer hade fått fram.Min andra fråga var mest av nyfikenhet för hur sannolikt det är att alla tre bolag går i konkurs. Inte så viktigt att veta, men intressant.