Nekromanti Hur räknas feats till prestige classes?

anth

Vetefan
Hur räknas feats till prestige classes?

Jag har för mig att de feats man får var 3:e level tas INNAN man väljer class.
Vilket betyder att om en feat är prereq. till en prestige class så kan man ta featet vid level 6 OCH bli prestige class vid level 6 OCKSÅ - man behöver inte vänta till level 7.

Har jag för mig rätt?

Pom

Swashbuckler
Näpp

Jag har för mig att de feats man får var 3:e level tas INNAN man väljer class.
Nej, allra först måste man alltid välja den klass som skall avanceras. Möter man inte kraven då kan man inte avancera i den klassen och få del av fördelar från den nya nivån, klassfördelar eller andra. (Se PHB:58, och DMG:176).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Du har ju redan fått svaret, men jag vill bara understryka att de nio punkterna på sidan 58-59 i PH anger den ordning man skall följa när man stiger en grad. Genom att följa den ordningen exakt blir det helt klart vad man kan välja när.

/Mikael

anth

Vetefan
förvirrad

vad jag tänkte på, och fick om bakfoten, var att feats som har prereq kan man ta samma level som man uppfyller prereq (t.ex. BAB).

Nästa gång ska jag vänta tills jag kommer hem och kan kolla i böckerna innan jag ställer dumma frågor. :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: förvirrad

feats som har prereq kan man ta samma level som man uppfyller prereq (t.ex. BAB).
Fast bara om förutsättningen uppfylls innan (steg 1-6 i listan) man väljer knep (steg 7). Om förutsättningen är relaterad till formler (steg :gremcool: eller klassförmågor (steg 9), går det inte.

/Mikael