entomophobiac
Low Prep High Play
Preppar just nu ett scenario till det gamla svenska rollspelet Splatter, som kommer gå av stapeln på söndag. Långhelg (med föräldradag på fredagen) gör att det blir mer tillgänglig prepptid än vanligt trots allt!
Splatter är ganska likt All Flesh Must Be Eaten i hur det hanterar skräckens konsekvenser. Rulla ett skräckslag—se vad som händer enligt en tabell. Det här har jag ju erfarenheter av sedan tidigare och vet ungefär hur det kommer spela ut. Ovissheten i hur tabellutslaget blir kommer skapa intressanta situationer, och även om det alltid är tråkigt att tappa kontrollen över sin rollperson så kommer det kännas rimligt under omständigheterna.
Men det har fått mig att tänka lite på hur folk reagerar under press. Stressade situationer, på jobbet eller annars, kan ju göra människor till sina sämsta tänkbara jag, trots allt. Och det är ganska ofta folk inte ens själv vet hur de reagerar på stress. Vissa människor blir ju nästan övermänniskor istället.
Blir du helt "låst" och tappar initiativförmågan?
Får du laserfokus?
Panikångest?
En stor grej med det här är att det ska bli överraskande, och gärna lika frustrerande för spelarna som för deras rollpersoner. Finns det något rollspel därute som har riktigt bra system för detta?
I vår grupp kommer Splatter funka utmärkt, för det är första gången vi spelar det. Men den här typen av tabeller kan lätt bli förutsägbara. "Ah, 13, du kommer få [effekt]".
Splatter är ganska likt All Flesh Must Be Eaten i hur det hanterar skräckens konsekvenser. Rulla ett skräckslag—se vad som händer enligt en tabell. Det här har jag ju erfarenheter av sedan tidigare och vet ungefär hur det kommer spela ut. Ovissheten i hur tabellutslaget blir kommer skapa intressanta situationer, och även om det alltid är tråkigt att tappa kontrollen över sin rollperson så kommer det kännas rimligt under omständigheterna.
Men det har fått mig att tänka lite på hur folk reagerar under press. Stressade situationer, på jobbet eller annars, kan ju göra människor till sina sämsta tänkbara jag, trots allt. Och det är ganska ofta folk inte ens själv vet hur de reagerar på stress. Vissa människor blir ju nästan övermänniskor istället.
Blir du helt "låst" och tappar initiativförmågan?
Får du laserfokus?
Panikångest?
En stor grej med det här är att det ska bli överraskande, och gärna lika frustrerande för spelarna som för deras rollpersoner. Finns det något rollspel därute som har riktigt bra system för detta?
I vår grupp kommer Splatter funka utmärkt, för det är första gången vi spelar det. Men den här typen av tabeller kan lätt bli förutsägbara. "Ah, 13, du kommer få [effekt]".