Nekromanti Hur ser cyberrymden ut?

ripperdoc

Myrmidon
En gammal diskussion kanske, men nytt input är alltid bra. Vi har aldrig seriöst beskrivit cyberrymden när vi spelat Neotech - däremot har vi utnyttjat hacking, etc i stor utsträckning. Jag vet att många har klagat över att det inte går att beskriva cyberrymden. Grundboken är alltför vag i denna frågan, även om framförallt N1 ger en bild av en cyberrymd uppbyggd av tredimensionella strukturer, där en struktur är ett subnät, exempelvis ett företags. Denna bilden har dock en mängd inkonsekvenser (hur gör man för att betala räkningarna på nätet? kolla i telefonkatalogen?) och den känns inte heller helt trovärdig eller modern. Jag kan tänka mig att det finns ungefär tre typer av cyberrymder att tala om som skulle kunna existera i Neotech (föreslå gärna fler!):
Webben: Den ser i grunden ut som kring millenieskiftet. Det finns hemsidor och det finns adresser. Folk har säkert samma adress för telefonnummer, mail, meddelanden, etc, men ändå en textadress. Hemsidorna har fortfarande text som sitt främst medium, även om det förstås finns gott om bilder, video och interaktiva animationer, i 3D om så önskas. Man navigerar huvudsakligen med röst eller peka-och-klicka. Man kan tänka sig hybrider mellan hemsidor och TV, med rörliga bilder och statisk text som delar yta (man kollar på en TV-sändning i ett fönster och bläddrar samtidigt upp nyckelord, etc i ett annat fönster).
Virtuell cyberrymd: När man använder Nätet går man nästan alltid in i VR, á la Neuromancer. Man "jackar in" och ser sedan för sin inre syn en tredimensionell men klart datorgenererad värld. Man kan i denna värld göra allt. Läsa texter gör man genom att virtuellt lyfta ett "papper" och läsa innehållet. Man kan se video, likväl som uppleva verklig virtual reality. Hur världen presenteras beror på vilket interface man valt - hardcorehackarna kör dock en enkel, odetaljerad, "kubistisk" miljö, motsvarigheten till nutidens textinterface ("det går snabbare, är mer elit"). Man kontrollerar världen genom röst, tanke och VR-handskar, vars rörelser överförs till världen. Huvudgränssnittet kan exempelvis bygga på "menysystem" av kuber, där man med händerna roterar den virtuella kuben för att åstadkomma olika saker.
Hybriden: En blandning av de båda "extremerna" ovan. Huvudsakligen är webben textbaserad, eller åtminstone baserad på normala, tvådimensionella media. Vanligt folk kollar in "hemsidor" som vanligt och läser mail. Men i en mängd sammanhang har man utvecklat nya gränssnitt för att snabbare och effektivare utföra realtidshandlingar. Tänk på de system som presenteras i ex. Minority Report och Paycheck. Med händerna flytter man objekt, roterar dem, skalar upp och ner. Man kan arbeta med båda händerna samtidigt, interfacet är (egentligen) intuitivt men samtidigt väldigt abstrakt. En otränad person blir väldigt långsam i denna typ av interface, medan en tränad kan utföra en mängd samtidiga handlingar. Rösten används för att skapa text, och man använder alltid VR-handskar, ofta också kopplar man in sig med cerebralinterface eller motsvarande. Dessa "taktila" interface används av hackers, maskinstyrning, avancerad informationssökning , kreativt skapande och militär planering, för att nämna några.

Har ni några fler typer av cyberrymde? Vilka är mest troliga? Kommentarer?

/RipperDoc

Olle Linge

Snigel
Jag gillar versionen som finns i Snow Crash rätt rejält. Det är fortfarande VR, men allting är centrerat kring the Street och alla företag och privatpersoner bor eller har sina kontor längs gatan. Den är förtås extremt lång, men den fungerar ungefär som den vanliga världen. Det finns transportsystem som tar en från en plats till en annan mycket snabbt, men i övrigt gäller ungefär samma fysiska regler.

Fördelen med den här versionen är att man faktiskt kan föreställa sig hur det ser ut. Det tycker jag inte man kan om man läser beskrivningen i N1. Jag har säkert glömt rätt mycket, men fyll gärna på om någon annan läst boken och minns den här biten bättre än jag.

quisling

Warrior
En variant som man kan tänka sig är en lättversion av det interface som VR-cyberrymden utgör. Med HUD och trådlös "cyberrymd" kan man skapa den sorts cyberrymd som skildras I GhostInTheShell - Stand Alone Complex. Det finns då rimligen någon form av begränsing i detta interface, men möjligen kan de frångås om man stänger av de yttre intrycken (genom att t.ex. sluta ögonen).

Visserligen skulle användningen av detta interface helt klart underlättas om man hade den typ av beräkningskapacitet som en cyberbrain a' la GITS ger, men om man tummar lite på gränserna? I Peter F Hamiltons trilogi (vad den nu heter - Neutronium Alchemist och de böckerna) har ju alla vad som rimligen motsvarar ett internt DNS-nät eller ngt liknande, och det har iofs hög kapacitet - men där är kapaciteten i princip beroende av tillgång (access) till externa enheter (där vissa individer har en hel rymdstations eller flera AI:ers kapacitet till sitt förfogande).

Rickard

Urverk speldesign
Nätet kommer att bli mer populärt i och med att utvecklingen går framåt och jag ser nog att virtual reality-nätet kommer att bli mer integrerad i verkligheten.. Att bli mer en del utav den verklighet vi nu lever i. Hur menar jag? Tja, om man tänker efter lite.. Som idag så finns det redan flera nivåer utav gränssnitt.. Man kan använda tagentbord, mus, styrpennor, sensorer (följa ögat exempelvis), röststyrning eller touchscreen.. Antingen en av dessa (exempelvis enbart mus och sedan en utökad funktionalitet utav den - exempelvis muskommandon via rörelser som finns i Opera och Firefox) eller en kombination av dessa, där det idag är vanligaste med tagentbord och mus..

Alltså är det inte en fråga av hur man kommer att surfa imorgon.. Det är en fråga av med vilka medel man kan besöka cyberrymden på.. Jag tror inte att alla kommer att ha VR-handskar hemma eller röststyrning och använda detta till allt.. Däremot kan jag tänka mig att man har en kombination av några av dessa hemma, eftersom olika tillämpningar kräver olika tekniker..

Nu var det förvisso inte det du ville snacka om men du tog upp det som exempel och du satt mest och beskrev hur man skulle gå tillväga när man surfar.. Visst, det är en vinkel man kan angripa filosoferingen ifrån (för vi kan ju bara fantisera om det här) men är det inte roligare om att veta till vilka tillämpningar man kan använda nätet med? Själv tycker jag att det tristaste är när folk sitter fast i gamla 80tals-Gibson-fantasier över vad man kan göra med nätet.. Det är så tråkigt att läsa..

Gränssnitt
Jag tror inte handskar blir det populäraste utan snarare något som är mycket smidigare än så, nämligen röststyrning och rörelsesensorer.. Röststyrning tror jag kommer vara relativt begränsad.. Man kommer exempelvis inte kunna hålla en meningsfull konversation med en dator men datorn kan plocka ut nyckelord ur meningar och på så sätt få fram vad personen vill ha fram.. När det gäller sensorer så tänkte jag mig att man har en liten silverfärgad "knapp" som man sätter fast längst ut på fingret.. Dessa masstillverkas och är relativt billiga och ena sidan på dem har lite svagt klister på sig (så att de fastnar på fingertoppen).. De som vill ha en mer bestående "mus" kan köpa en fingerborg som de sedan navigerar med.. Det man använder för att surfa med är antingen tv-skärmen eller tidningen.. Mer om detta senare..

Sedan kan jag tänka mig att vissa fantaster använder sig utav VR-handskar att använda i en 3d-rymd, VR-glasögon för att uppslukas utav cyberrymden, plugg i huvudet för att kunna få sinnesintryck direkt in i hjärnan (synintryck, hörsel och till och med lukt och känsel) eller kunna utföra kommandon via IR-länk.. Jag har fler tankar om avancerade saker men jag kommer inte på det just nu.. Det känns lite som att detta är utöver det ordinära nätet och man kan jämföra detta med vår tids java, flash, shockwave och allt annat som man måste utöka webbläsaren med för att kunna ta del av..

Tillämpningar
Som jag redan har skrivit så tror jag att cyberrymden kommer att bli mycket mer integrerad i vår egen verklighet.. Exempelvis så tänker jag mig dataskärmar som hänger på väggarna och visar bilder, istället för de traditionella tavlorna.. Man kan betala ett abonnemang och varje vecka/månad så byts bilderna ut i tavlorna (exempelvis - det finns andra lösningar).. Jag ser den vanliga teveapparaten som kan användas som en jättestor datorskärm istället.. Antingen det eller så kan fönsterrutan användas som skärm.. Varje lägenhet är styrd utav var sin lägenhetsdator och den styr de flesta automatiska funktioner i lägenheten, exempelvis hologrammet (om man har en sådan), förmörkning av fönster, ljussättning, almanacka bla, bla, bla.. Det finns rätt mycket funktioner.. Läsa brev och kommunicera med vänner är bara två små vardagssaker som kan göras med lägenhetsdatorn..

Vad har detta med cyberrymden att göra? Tja, rätt mycket.. Funktionerna som man måste ha internet till för att använda kan vara, förutom det med tavlorna att man kan hämta recept via ugnen, man kan hämta nyheter via tidningen, man kan beställa mat via kylskåpet.. Fast det mesta centreras ändå runt teven.. Det är som en samlingsstation för allt man kan göra utåt nätet.. Tidningen, för er som har reagerat, är en skärm som man kan rulla ihop.. Fast jag skulle nog inte rekommendera att slå ihjäl flugor med den.. :gremgrin:

Inte bara i lägenheten kommer nätet att märkas av.. I skyltfönster så visas hemsidan istället för skyltdockor eller de varor som finns inne i butiken.. Radiokanalerna har med reklam från de butiker som du är i närheten utav.. En restaurangs meny kan du ladda ner till din tidning (eller liknande).. Du kan se om du har några av dina vänner i närheten.. Som skrivet.. Det finns rätt många tillämpningar och därmed finns det rätt många olika gränssnitt, eftersom alla inte vill använda alla tillämpningar..

/Han som kom på att han faktiskt inte svarade på hur internet ser ut imorgon men det är rätt oviktigt att veta

ripperdoc

Myrmidon
Som du mycket riktigt påpekade svarade du inte riktigt på frågan. För egen del har jag inga problem att se utökade tillämpningsområden för Nätet, men eftersom inte frågan handlade om detta tog jag inte upp det. Och det ÄR intressant hur cyberrymden ser ut, såtillvida att hackers skall spela i den som komplement till den vanliga världen. Det är en av grundstenarna i cyberpunkrollspel, men verkar aldrig riktigt ha funkat i rollspel. Det är ju lätt att säga "Jag hackar mig in på en server för att ta reda på X och Y" och slå ett slag, men om cyberrymden är helt virtuell skulle denna manöver kunna bli ett litet miniäventyr. I sådana fall måste man veta hur nätet ter sig.

Om jag sedan får kommentera dina ... ehm... kommentarer...
VR-handskar har funnits med i Neotech hela tiden, men jag håller med dig om att detta säkert är en kvarleva från synen på virtual reality på 90-talet. Det finns mycket enklare sätt att lösa det, om tekniken bara samarbetar. Du nämner en liten "knapp" - denna är tämligen överflödig (och det är ingen stor skillnad på en knapp eller handske för användaren). En webkamera kan i dagens läge tolka gester och om 50 år måste vi anta att dessa gester kan tydas mycket detaljerat. Att bildskärmar dessutom kan tänkas fungera som kameror på samma gång så slipper man allt vad extra tillbehör heter.

Röststyrning har man arbetat på länge nu och aldrig fått att funka särskilt bra. Men man går framåt. Exempelvis är det nya europeiska jaktplanet Eurofighter i stor utsträckning röststyrt. Det finns diktafonprogram med upp till 99% säkerhet på inlästa ord. Det finns mycket forskning på dialogbaserad röststyrning (med datorn) och mycket kring röststyrning handlar om brist på datorkapacitet, snarare än lösningar. Om 50 år har man kapacitet så det räcker och blir över. Alltså tror jag att röststyrningen fungerar närmast perfekt i Neotech, och att användaren väljer om han/hon vill prata med datorn som en annan människa, eller bara ge kommandon (sannolikt blir det en blandning i den dagliga användningen). Röststyrningen är dock INTE till för att navigera menyer, etc, utan för att slippa skriva in text, eller för att styra saker på avstånd (hejdå fjärrkontrollen!).

Nätet blir inte bara mer integrerat, utan helt integrerat i samhället, eftersom det erbjuder så många fördelar gentemot traditionella media. Du ska dock komma ihåg att i ett helt "nätifierat" samhälle blir traditionella media - saker man kan ta på, se med egna ögon på plats, skulle kunna uppfattas som lyx. Ett tag går säkert skyltfönster över till att visa bildskärmar, men snart kommer nog andra att gå tillbaka till skyltdockor och de faktiska plaggen, eftersom detta ger folk en känsla av "gedighenhet".

Du pratar om skärmar man hänger på väggen - med dagens takt på förtunnandet av bildskärmar kommer skärmarna om 50 år att vara så tunna att de kan läggas på vilken yta som helst, och såpass billiga att de kan sättas överallt. Man tapetserar med skärm, istället för att hänga skärmen på väggen. Man kan visa upp vad man vill på väggarna. Men samtidigt kommer folk att önska sig tillbaka till "riktiga" föremål - det blir lyxigt med riktiga tapeter med struktur och det blir kitschigt att ha rum där väggarna ser ut som utsikter från Hawaii.

Användaren i detta nätifierade samhälle behöver inte använda en särskilt enhet för att komma åt nätet. Det är "allestädes närvarande", eller ubiquitous. Vill man se en film tittar man mot önskad del av väggen och där visas filmen (datorn kan lätt uttolka var man tittar med lite bildbehandling). Man kontrollerar interfacet med röst och gester. Har man holografiska skärmar spelar det ingen roll var man är - bilden man tittar på är alltid precis framför en, och man kan manipulera bilden med sina händer.

Så jag är väl medveten om tillämpningsområden och futuristiska (men fullt möjliga) interface. Problemet är dock inte detta. Neotech måste ge vissa associationer. Skulle man påstå att det inte längre finns saker som knappar/tangenter, särskilda skärmar, inga sladdar, inga minneskort/skivor, inga datorer whatsoever så skulle det inte längre kännas cyberpunk, eller techno thriller. Den världen är för futuristisk, hur trovärdig den än är, för att passa in i genren (det blir SF istället). Till nya hardware kommer flera saker som man är vana vid att försvinna, men det är en balansgång - vi kan inte ta bort för mycket, för då kommer folk inte känna igen sig eller få svårt att föreställa sig det dagliga livet.

Tillbaka till den ursprungliga frågan således - hur skulle cyberrymden se ut, givet det som redan står i Neotech och givet den genre man vill uppnå? Du tycks tala för en cyberrymd som liknar mitt förslag "Webben" - det vill säga VR är en mindre del, bara ett sätt att förstärka textuellt media (en hemsida). I klassisk cyberpunk är VR allt.

/RipperDoc - flummar runt

seinet

Swashbuckler
Först tänkte jag: Cyberrymden ser ju självklart ut som i filmen Johnny Mnemonic (d.v.s. á la Gibson), efter lite mer läsning så tyckte jag det vore mycket coolare ifall det var som i Minority Report. Med andra ord att man använder röst och rörelser för att navigera. Text kan presenteras som både tal och traditionella tecken. Även om man inte använder röst till att bläddra bland menyer så används ord som kortkommandon. Fast detta är inte bara för cyberrymden utan för datoranvändandet i allmänhet. I detta fallet är cyberrymden just som den är nu, d.v.s. mer eller mindre fina hemsidor. Mycket flash (eller något liknande) kommer att finnas på framtidens hemsidor. För hackern kommer det att vara annorlunda, interfacet kan vara på samma vis men här är det inte fin layoutad text som man navigerar mellan utan råtext. Man skulle kunna säga att hackern istället läser källkoden till webbsidorna och ser vad det står därifrån, get my point? För att underlätta navigeringen för en hacker så är ett 3D-universa att föredra där hackern kan "flyga fram" i cyberrymden och "plocka fram" de filer han vill titta på istället för att visa standardsidan för exempelvis en domän.

/Seinet Wintermute - Orkar inte skriva mer om det här just nu

G

Guest

Guest
Många svar blir långa men mitt blir det inte....

Hur som helst... Vi kör med ett gränsnitt som påminner lite om Alien...

Alltså Svart bakgrund och gön text, bara bokstäver och siffror... Detta alltså om man använder färdigheten hacking...

För vanliga användare så är det något plastigt interface typ Windows... Med rutor som låter och tjuter, se vilken amerikansk skitfilm som helst...

Alltså, själva Cyberrymden i form av en 3D värld som använderen "sugs" in i existerar inte, det blir för abstrakt och tidskrävande... Speciellt om EN spelare ska IN i cyberrymden medans dom andra står och käkar mackor under tiden...

Rickard

Urverk speldesign
Kul att du spann vidare.. Jag behöver mer input till de tankar jag har..

"En webkamera kan i dagens läge tolka gester och om 50 år måste vi anta att dessa gester kan tydas mycket detaljerat."
Ja, helt klart.. Jag kör med gamla tankar (typ hur man får in trovärdiga rörelser till animerad film - kommer inte på vad det heter).. Det finns ju till och med spel idag som går ut på att personen ska röra sig framför en kamera.. Bra tankar..

Röststyrning håller jag med om och "tejpa upp" bildskärmar likaså.. Man skulle kunna utnyttja detta på fordon också för att kunna "spejsa" upp sin design när man känner för det.. Eller kanske sätta det på dörren och skriva "Här är festen".. Det är något jag saknar idag.. :gremsmile: Papperslappar är att överarbeta känns det som... och dessutom fult.. Om jag drar igång med en cyberpunkvärld så kommer jag dock att begränsa de tunna skärmarna genom att göra de dyra, just för att det inte ska bli för mycket på en gång.. Sedan kan man fråga sig om skärmar verkligen är det vettiga eller om (när) hologram ska slå igenom på allvar.. Dock tror jag skärmar kommer att stanna kvar eftersom de kommer att överta högtalarens funktion.. Det exprimenteras redan idag med att fönster i bilar ska fungera som baslådor och den funktionen kommer antagligen sträcka sig ännu längre..

Jag tror mycket utav nätet kommer att vara i form av text, alltså information.. Visst, man skulle säkert kunna ladda ner saker direkt till hjärnan men att kunna vara i direktkontakt med hjärnan innebär risken att få hjärnan hackad á la .. Jag tror inte på högläsning av texter eftersom att söka igenom en text med ögonen tar mycker kortare tid och det är lättare att navigera.. Jämför telefontjänster mot hemsidor exempelvis.. För större upplevelser så tror jag på en standardisering men att folk kan greja med sina hemsidor på mer avancerade sätt och med "folk" så menar jag större delen av befolkningen.. Jag tycker det är en ball sak som påpekas i <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0275277/>Cowboy Bebop där en tjej säger "Hackers are the same. lt was better when there weren't many.".. Just den kommentaren sade rätt mycket datorvanan i Cowboy Bebop-världen.. :gremsmile:

Just hur cyberrymden ser ut har inte jag funderat på.. Varför? Jo, just av den anledningen som Lexx anger.. Om man ska ge sig ut och "äventyra" i cyberrymden så kräver det i regel ett soloäventyr, eftersom det bara finns en hacker per spelgrupp.. Jag skulle vilja säga om cyberrymden ungefär som jag skrev om andeplanet på Eon-forumet, med skillnaden att det gäller spelgruppen istället för rollpersonen.. Cyberrymden är "...för mig är en högst personlig uppfattning.. " och vad man tycker cyberrymden är från sina egna upplevelser, är också hur cyberrymden bör vara i spelgruppen.. Tycker någon att det är som i Johnny Mnemonic så får denne tycka det..

Det är ett jättefånigt svar jag vet, men varför jag tycker detta är för att man inte ska behöva gå in och spela i cyberrymden.. Beskriv för de andra vad som händer runtomkring men berätta endast vad nätsurfarens effekt i cyberrymden får för konsekvenser.. Rulla några tärningar, beskriv handlingen och sedan är det klart.. Det man däremot kan göra är att beskriva allting runtomkring.. Vad kan man göra på nätet? Det är faktiskt en viktigare fråga.. Att beskriva det och hur själva gränssnittet ser ut kan forma fantasierna om hur internet egentligen ser ut.. Se bara på Seinets svar i denna tråd..

/Han som aldrig nämner årtal eller tidsreferenser när han talar om cyberpunkmiljöer (för det är faktiskt inte viktigt)

fusk

Warrior
Jag tycker till och börja med att Neotech cyberrymd är allt för stor för att man skulle kunna ge den ett utseende.
Cyberrymden ser ut på en oändlig massa sätt,
allt ifrån vit-blå webtext läsare till enorma VR världar som sprakar av Kodak-färger, känslor och tankar intryckta rakt i hjärnan.

De flesta människor i Neotechs värld har köpt ett dator-packet ifrån sitt favorit företag.
Hem skickas en dator som det nästan bara är att koppla in en strömsladd till.
Med datorn följer även all programvara man kan tänkas behöva, uppdateringar laddas naturligtvis ner automatiskt lite då och då ifrån favorit företaget.
En snabb/automatisk guide där du ställer in lösenord/inloggningar/användarprofiler till datorn och väljer andra prylar i hemmet som datorn skall styra är den enda installationen som krävs.
Naturligtvis kopplas alla andra prylar ifrån favorit företaget in automatiskt till datorn trådlöst,
telefonen, TVn, kylskåpet, tvättmaskinen och dylikt.
Sedan är det bara att börja surfa runt på cyberrymden med datorn.
Med VR googles, handskar, tagentbord, skärm eller vad som behagas.
Du välkomnas ut i den stora cybervärlden av någon trevlig bot som representerar det som företaget står för på alla sätt och vis.
"Välkommna till IDC-Fujiyama cyberspace.
Jag ser att det här är erat första besök hos oss, jag vill tacka er för att ni valde vårat "IDC-Fujiyama - Get Online, Now!" paket!
Jag är eran Guide och ni kan kalla mig vad ni vill.
Men låt oss omedelbart börja utforska den spännande cyberrymden."
Han sveper med handen över ett enormt område med stora gröna parker och skinnande IDC-Fujiyama skyskrapor.
"IDC-Fujiyama Shoppingmal", "IDC-Fujiyama Information Central", "IDC-Fujiyama HealtCare", "IDC Fujiyama", "IDC Fujiyama", "IDC Fujiyama".
Inget som den normala använder stör sig på utan han ber guiden visa han vidare.
"IDC-Fujiyama Information Street", kanske?
En vacker stad med en mängd vackra hus som representerar alla IDC-Fujiyamas dotterbolag och anknutna företag, här kan man söka efter ännu fler tjänster, betala räkningar, söka information via diverse söktjänster IDC-Fujiyama äger.
Vid horisonten reser sig förstås en glorifierad version av IDC-Fujiyamas huvudkontor upp, om du skulle vilja tillbaka till "IDC-Fujiyama Center" där du kan shoppa produkter direkt ifrån IDC-Fujiyama och få hjälp av den snälla boten du så orginellt döpt till "Bob". :gremsmile:

Fast du kanske är en hacker?
|337 |-|4X><0r 7¤ h4xz +|-|3 zh1t 0ou+@ +3|-| 3|31|_ /\/\3G4C0rp$z?
Ja, då var ju uppenbarligen "Tyrell - Get Brainburnt" paketet som handen i handsken för dig.
Inget mesigt tjafs om företag hit och dit, bara rakt ut i Zyberspacen. Hardcore.
På med dermatroderna som följde med i Tyrell paketet.
"Aaaaaaare you ready to get Braaaainburnt!!!?!!", rösten ekar genom skallen och klämtar som en kyrkklocka.
Informationen sprutar som fan rakt in i skallen.
Skiten bara viner förbi, som i ett F1-race åker man genom informationsvägarna.
Med skallen tätt pressad mot marken så hälften slits loss.
Här gäller det att passa sig, alla armar innanför vagnen och hoppas på det bästa.
Alla riktiga hackers har ju egna skal för den ultimata cyberrymden så det finns väll inte så mycket mer att tilläga om det.

Nu tappade jag tråden, om jag nu ens hade någon till att börja med. :gremsmile:

MongoMan

Swordsman
Det här är antagligen det bästa inlägg jag har hört om detta nånsin. Jag gillar allt du skriver men det blir för svårt att spela såhär, jag känner på mig att mina spelare bara kommer att bli förvirrade.

quisling

Warrior
HUD-cyberrymd och spelande

Med HUD och trådlös "cyberrymd" kan man skapa den sorts cyberrymd som skildras i GITS - Stand Alone Complex.
Rent speltekniskt så har det ofta blivit trist för den spelare som spelar hackern i N2 - att dela upp spelgruppen för att spela cyberrymdssekvenser har inte varit särskilt givande för någon part. Att bara sitta bredvid och slå tärningsslag då och då är inte heller någon given succé för hackerspelaren... Med HUD-cyberrymd ( se det förra inlägget ) så kan rollpersonen och därmed spelaren vara på plats med de andra rollpersonerna på ett helt annat sätt än om han är med dem som en skyddande ängel och betraktar dem via kameror och liknande. Det känns som ett fungerande upplägg, men det är inte speltestat hos oss.

fusk

Warrior
"jag känner på mig att mina spelare bara kommer att bli förvirrade."

Ja, det brukar mina spelare också bli.
Men det är så jag gillar dem, förvirrade. :gremlaugh:

seinet

Swashbuckler
Jag gillar detta inlägget... mycket!

Fan, man kanske borde designa om sin hemsida och använda sig av VRML för att skapa en hel värld för besökaren.

/Seinet Wintermute - Funderade på att lära sig VRML ett tag, men det var för jobbigt att göra alla beräkningar på var punkterna skulle vara placerade.

Blippe

Warrior
Går hem och kopplar upp sig? I neotech?

Näpp... du är konstant uppkopplad, all reklam du ser på gatan beror vilket företag du köpt din uppkoppling från, desto reklamfriare omgivning du har desto mer har du antagligen betalat. Hacka gör du itne hemifrån, det gör du från den punkt du har lust, helst tillsammans i goda äventyrares lag precis utanför den dörren som ni måste igenom för att slippa snuten bakom er. Att vara utan internetuppkoppling är livsfarligt om inte idiotiskt då du inte vet när transportmedlena går, men oxå saknar information om det är grön eller röd gubbe när du ska över gatan. Hackerverksamhet (såsom att inte ta emot din dos reklam eller att inte läsa folks avatarer, utan att ha betalt för att slippa) bekämpas mer frenetiskt av ditt bolag än attacker mot andra bolag (utanför megakorpen).

Cyberrymden är inte skilld från verkligheten runt omkring dig. Den är bara ett extra lager ovanför!