Nekromanti Hur ser din Nordman ut?

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
I Arcaria finns det tre, fyra länder där Nordmannen är herrar. Hur ser dina Nordmän ut, vad har dom för seder och traditioner?

Ordet "viking" används också för att beteckna nordmännen vilket jag tycker passar utmärkt i Saga men är nordmännen vikingar i klassisk bemärkelse eller är dom annorlund?

Ett DoD:T-fan skulle lätt kunna köra Trudvangstämning rakt av i norr Arcaria eller kan man ta godbitar från Sagas nordmän, medeltidens vikingar och Trudvangs stormländare?

Jag har själv inte bestämt mig. Hur ska Arcarias nordman vara?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Inte så fel som man kan tro... [ANT]

Det är ju uppenbarligen ett utmärkt exempel på en av Hamars skickliga barder. :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den "officiella" bilden av nordmännen i Saga är som om vikingakulturen i vår värld fått utvecklas ett eller par hundra år till... samhällena har blivit mer strukturerade, man har börjat skriva ner sin egen historia, kulten av de gamla gudarna har blivit en mer organiserad religion som kan stå emot kyrkan i söder.. man är fortfarande "hedningar". Det finns riktiga städer (fast små), man har börjat bygga borgar i sten, osv... Men länderna är inte feodala. Hursomhelst är de stolta män med en gammal kultur. De är inte ocivilicerade vildmän, men de är av ett hårdare virke än många folk i söder.

För inspiration kan man ju ta en titt på alternativhistorieboken The Hammer and the Cross av Harry Harrison.

Sen är det inget fel med "trudvangstämning" i norra Arcaria... det handlar ju om djupa uråldriga skogar fyllda med all slags mystiska väsen. En av konceptidéerna till den delen av världen fick jag efter att ha vart på en John Bauer-utställning tidigt 90-tal.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Kan man se det som ett Skandinavien under 1100-1200-talen, fast utan kristendomen?

/Anders
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Tänkte samma sak :) [NT]

/Han som inte har bildar påslagna, men gissade vem det föreställde ändå
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, fast ett mer vilt skandinavien, med djupare skogar, högre berg, osv... och med konstiga ruiner från en bortglömd, fallen civilistation
 
Top