Nekromanti Hur ser du ut? Och vad sa du att du hette?

Jag har ett pågående projekt att försöka hitta en "namnstil" för de olika länderna på Altor/i Ereb.
Dessutom håller jag på att skapa utseendetabeller för alla separata folkslag.

Är det någon annan som håller på med detta eller har några tankar eller förslag? (Och jag undanbeder mig svar i stil med "Skaffa dig ett liv!", det här ÄR mitt liv!) /images/icons/blush.gif

/Gloria Excelsior

Adragoor

Warrior
Tja det kunde vara ytterst användbart iallafall. Jag råkade nyss bläddra i Sinkadus nr15, där det finns en liten artikel om språk i Ereb. Där sägs det att joriska ord ska likna tyska eller kanske isländska i uttalet. Annars används ju latin som urjoriska. I Jorduashur verkar det talas fornnordiska, och på en del öar i västerhavet verkar språket vara inspirerat av italienska. För att kunna skapa tillfredställande utseendetabeller, behövs väl en del moduler. Annars vill jag minnas att någon skrev ihop en lista med beskrivningar till alla raser. Jag tror att den finns på filarkivet (hotlineservern).

Där sägs det att joriska ord ska likna tyska

Men. Jag kan ju inte döpa alla män i Ereb till Dieter, heller! /images/icons/wink.gif Jo, jag har läst den artikeln också (och har den) men, som sagt, så vill jag inte direkt använda namn från Europa i Ereb. Dessutom lär ju till och med länder som är såpass lika som Kardien och Zorakin, till exempel, ha olika namntraditioner.

För att kunna skapa tillfredställande utseendetabeller, behövs väl en del moduler

Beror väl på vem de ska tillfredsställa. =) Men, allvarligt talat, de olika modulerna (av vilka jag har de flesta) har en väldig variation både bland namn och utseenden på personer från samma länder.

Listan på beskrivningar lät ju intressant annars. Filarkivet = Sveroks arkiv?!

/Gloria Excelsior

Adragoor

Warrior
Vad man kan göra är att helt enkelt leta upp alla namn i olika moduler som inte direkt är stulna från Europa och använda sig av dessa som bas. Sen kan man ju alltid försöka sig på att ta ut lite fonologi från de olika språken samt fundera ut hur namnskicken kan se ut i olika länder, och helt enkelt hitta på egna namn för att utöka listan. Språken i Ereb representeras ju av europeiska språk, och jag antar att namnskicket i dessa språk även motsvarar de i Ereb på sätt och vis. Man kan i alla fall använda det som rättesnöre. Det verkar ju som the big Ä gjorde det oftast.
Filarkivet = en hotlineserver, jag tror att det är syskonskapet som har den, men eftersom jag antar att hotline ej innehas, bifogar jag filen här istället. Den verkar vara mer eller mindre en sammanställning av beskrivningar från diverse ställen (dock ej helt komplett). Varsågod...