Nekromanti Hur ser en kvinnorustning ut?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har sett en hel del klagomål på bilder av kvinnor med rustning som har kupor på bröstharnesken. Jag köper också att det är en estetisk snarare än praktisk konstruktion.

Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på det faktum att medeltida rustningar var designade för män. Om man skulle designa rustningar med samma funktion för kvinnor, skulle de vara något annorlunda? Hur i så fall?

Anatomi, fysiologi och medeltida fäktning är inte mina starka sidor, men någon här kanske har vettiga synpunkter. Om vi tar en vanlig helplåtsrustning och ska optimera den för en stridande kvinna, hur gör man?

Arfert

Facit
Kolla i Saga. Där är tjejernas rustningar (och alla andras) fungerande och med bra skydd.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har inte Saga i närheten. Är det någon skillnad på tjejrustningar och killrustningar där?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Björn Wärmedal said:
Jag har sett en hel del klagomål på bilder av kvinnor med rustning som har kupor på bröstharnesken. Jag köper också att det är en estetisk snarare än praktisk konstruktion.

Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på det faktum att medeltida rustningar var designade för män. Om man skulle designa rustningar med samma funktion för kvinnor, skulle de vara något annorlunda? Hur i så fall?

Anatomi, fysiologi och medeltida fäktning är inte mina starka sidor, men någon här kanske har vettiga synpunkter. Om vi tar en vanlig helplåtsrustning och ska optimera den för en stridande kvinna, hur gör man?
Hmm... alltså, så jäkla olika är ju inte våra kroppar, så jag kan inte tänka mig att den skulle skilja sig nämnvärt från en "mansrustning". Liksom, om en rejäl kulmage fick plats under harnesket så lär väl ett par bröst också göra det?

Max Raven

T12-kultist
Har för mig att det inte är större skillnad på manliga och kvinnliga rigida rustningar förutom att man, tror jag, får minska axlarna och bredda höfterna aningen.

Är inte en expert. Målet är dock detsamma för båda - fördela träffar och få träffar/near misses att "glida av" i väg från personen och rustningen.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jo, det är iofs sant. Det föder ju också ett sidospår: vilken kroppsform är den normala rustningar designad för?

Finns det skillnader i annat som är mindre uppenbart mellan män och kvinnor? Rörelsemönster? Är vi olika starka i olika muskelgrupper? Olika slagkänsliga på olika kroppsdelar? Skiljer sig balans och fördelning av kroppsvikt åt nämnvärt?

Jag tror att individuella skillnader är mycket större än skillnader mellan kön, men jag är ändå lite nyfiken på om det finns generella skillnader.

Max Raven

T12-kultist
(Rustning med bröst är ur designsynvinkel rent ut sagt farlig, f ö, eftersom de leder anfall mot mitten av bröstkorgen. AJ.)

Arfert

Facit
Björn Wärmedal said:
Jag har inte Saga i närheten. Är det någon skillnad på tjejrustningar och killrustningar där?
Ingen större. Lite andra mått. Bysten lindar man så den blir så platt som möjligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bah! Har du kollat in storleken på Arnolds bröst när han spelade Conan? Hur föreställer du dig att hans bröstplåt skulle se ut (om han skulle ta på sig en)? Om man inte har abnorma bröst så lär enda skillnaden vara att när man spänt på sig en helt vanlig harnesk så så kommer den att vara lite utvinklad i överkant, precis som den hade varit lite utvinklad i underkant om man istället haft en rejäl kagge.

Samma sak med ringbrynja, en bra gjord ringbrynja är nästan lite elastisk (inte riktigt hur det funkar, men det är en bra "lögn" =) så den formar sig efter kroppen lite, inga moddar behövs annat än vid extrema fall.

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
(Rustning med bröst är ur designsynvinkel rent ut sagt farlig, f ö, eftersom de leder anfall mot mitten av bröstkorgen. AJ.)
Och kan antagligen bli attans obekväm om den vrider till sig lite.

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
Har för mig att det inte är större skillnad på manliga och kvinnliga rigida rustningar förutom att man, tror jag, får minska axlarna och bredda höfterna aningen.
Exakt. De flesta bröst är inte större än att de kan lindas (vilket kan vara klokt i vilket fall, eftersom sport-BH inte var uppfunnen) och få plats ändå. Är det en kvinna som är på den större änden av extremfallen så kanske man tar lite extra plats, men knappast som två kupor, utan bara så att det ser ut som en större bröstkorg.

På det hela taget så är fantasyrustningar utformade som om illustratörerna tror att de var gjorda i gummi, speciellt för kvinnor. Verkliga rustningar är inte så tighta. Dels tar plåten sin plats, dels var de rejält vadderade under.