Nekromanti Hur ser eran "framtid" ut?

Det finns ju många olika framtids visioner i rollspel och i film. Världen kan ha "gått under" som i mutant (där teknologi är något mystiskt och ovanligt), världen kan ha blivit starkt elektroniserad och datoriserad somt t.ex. Neotech eller i Ghost in the shell universumet. För att gör det ännu mer komplicerat så finns det ju en del historier om en alternativ nutid eller forntid. Ska framtiden vara väldigt annorlunda och knappt igenkännbar? Eller ska den se ut som nu ungefär med vissa ändringar (modernare bilar, bättre datorer, mäktigare tanks/vapen e.t.c.)

Vilka element/delar tycker ni är intressantast att ha med i en framtids/alternativ värld?

Finns det något ni absolut hatar i framtidsskildringar som ni helst vill undvika/ta bort?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I min framtid styrs den teknologiska utvecklingen av marknadskrafterna, precis som idag. De produkter som utvecklas är sådana som är säljbara (om man ska vara cynisk kan man dessutom konstatera att produkter som på något sätt kan förmedla porr är de mest säljbara), snarare än sådana som har ett praktiskt användningsområde. En svävande bil är måttligt intressant för gemene man, medan en självstyrande bil, som låter dig läsa tidningen eller se på film medan du åker till jobbet, är betydligt mer intressant. Underhållningsmedia kommer att leda den teknologiska utvecklingen, eftersom de är de mest säljbara produkterna. Den teknologi som utvecklas där kommer däremot att vara användbar även i andra sammanhang. Bioteknik (alltså biologisk teknik, inte något som har med film att göra) kommer att bli nästa stora grej. Den medicinska vetenskapen kommer kunna besegra alla sjukdomar, vilket är väldigt bra -- för de som har råd med de nya medicinerna, vill säga.

Och precis som The_Gorger tycker jag att telepati och annat larv hör hemma i fantasy och inte har något alls i framtiden att göra. Undantaget naturligtvis för teknologiska framsteg som för oss skulle se ut som telepati, till exempel sändare som uppfattar subliminala muskelrörelser i stämbanden och skickar dem till en mottagare som är kopplad direkt till hörselnerven.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Några trådar från Neotechforumet:
Det moderna hemmet, 2059
Hur ser cyberrymden ut?

"Vilka element/delar tycker ni är intressantast att ha med i en framtids/alternativ värld?"
Vad är intressantast i fantasy? Är det adelns förtryck så ta det och omvandla det till megakoorporationernas förtryck.

"Ska framtiden vara väldigt annorlunda och knappt igenkännbar?"
Lättast är att spela i en värld man kan relatera till. Naturligtvis. Stating the obvious.

Själv anser jag att människan alltid strävar efter att skapa sig det perfekta paradiset. En plats där de inte behöver göra så mycket utan kan koncentrera sig på nöjen. En stor del går ut på att man inte ska behöva lämna hemmet för att roa sig. Vissa koncentrerar sig enbart på sitt eget paradis och kallas därför för "giriga" men många är de som vill integrera sitt paradis med andras. Vissa går snäppet längre och gör det hela istället till en statusjakt.

Eftersom vi kommer att göra allt mindre för att roa oss i framtiden, kommer vi då att bli tjockare? Jag skulle kunna tänka mig att idrottsmän är anomalier från övriga befolkningen, med sina vältränade kroppar. Ungefär som sumobrottare är i Japan (fast tvärtom). På grund av sina förfallna kroppar så minskar i så fall också livslängden, men det stämmer inte riktigt för människan vill inte bara skapa sig sitt paradis utan också leva så länge som möjligt i det.

Jag tror knappast att tekniken kommer att synas i den mån den gör idag. Att ha stålarmar eller en stor dator som står och tar plats är för mig otänkbart. Synlig cybernetik är i så fall en modegrej, ungefär som piercing är idag. Det kommer med andra ord vara en del av bodymodifications.

Samhället kommer att vara mer drivet till kapitalismen, där de med pengar är de som kan skaffa alla dessa saker. Klasskillnaden kommer att vara än större på grund av den stora skillnaden som pengar faktiskt kan åstadkomma. Jag ser den utmärglade underklassen, den feta medelklassen och den fysiskt tränade och långlivade överklassen.

Jag tror hemmet kommer att vara mer som ett personligt, modifierbart grafiskt gränssnitt där många detaljer har flera användningsområden. Ett fönster kan vara en högtalare (glaset vibrerar) och bildskärm (flytande kristaller). Jag skriver lite mer om det tråden det moderna hemmet ovan, men bara snuddar vid ämnet. Läs lite i tekniska tidningar under ett halvår och så har du mängder utav uppslag. Själv rekommendear jag Ny teknik.

"Finns det något ni absolut hatar i framtidsskildringar som ni helst vill undvika/ta bort?"
Tidsangivelser. Det gör att vissa detaljer blir mindre trovärdiga och dessutom så innebär det att en värld kan bli föråldrad. Vi minns väl alla filmen Flykten från New York där det står "1988 - Now!" och så målas det upp en klart dekadent värld som vi aldrig har upplevt under 2000-talet.

/Han som mer tror på mänskligt förfall än något som märks i samhället

ikaros

Warrior
Det ser mörkt ut

tror definitivt på post apocalysm eller nåt... När det blir allt enklare att sprida förödelse för enstaka individer (genom kärnvapen, virus och annat hemskt) och befolkningen ökar så kommer mer människor att balla ur -> slutet är oundvikligt.

En kapitalistisk miljö med stora klassklyftor ger nog bara mer potentiella terrorister...

Johan K

Gammal & dryg
Vilka element/delar tycker ni är intressantast att ha med i en framtids/alternativ värld?
Jag för min del är sådär lite lätt intreserad av att dels upptäcka nya saker & gjärna återfinn gammla saker. Det skulle jag absolut ha med i ett framtidsspel. Sådant är kul att ha med, om jag får säga det ! :gremtongue:

Finns det något ni absolut hatar i framtidsskildringar som ni helst vill undvika/ta bort?
Alltså, nä.. Är väll egentligen inte emot nått direkt. Bara man håller det på en någorlunda jämn nivå & inte överdriever det hela för mycket. Så är jag nog med på det mesta , tror jag bestämmt.

Eftersom vi kommer att göra allt mindre för att roa oss i framtiden, kommer vi då att bli tjockare? Jag skulle kunna tänka mig att idrottsmän är anomalier från övriga befolkningen, med sina vältränade kroppar. Ungefär som sumobrottare är i Japan (fast tvärtom). På grund av sina förfallna kroppar så minskar i så fall också livslängden, men det stämmer inte riktigt för människan vill inte bara skapa sig sitt paradis utan också leva så länge som möjligt i det.
Det är ju en möjlighet. Fast det skulle ju kunna vara så att fetman bekämpas utav t.ex. genetisk manipulering, fettsugning eller någon ny tränings metod (som inte kräver någon direkt anstränging så klart:p)

Själv så tror jag på en rätt genmanipulerad framtid, de som har råd skräddarsyr sina barn så att de har maximal chans att lyckas medans underklassen oftast inte kan konkurrera med överklassens "supermänniskor".

Jag tror knappast att tekniken kommer att synas i den mån den gör idag. Att ha stålarmar eller en stor dator som står och tar plats är för mig otänkbart. Synlig cybernetik är i så fall en modegrej, ungefär som piercing är idag. Det kommer med andra ord vara en del av bodymodifications.
Tror nog mer på att biologiska förändringar som kanske spetsiga öron, svansar, extra långa naglar är troligare en massa metall prylar inopererade i kroppen. Det måste väl bli ett jäkla jobb med att se till att kroppsdelarna inte stöts bort utav kroppen?

Jag tror hemmet kommer att vara mer som ett personligt, modifierbart grafiskt gränssnitt där många detaljer har flera användningsområden. Ett fönster kan vara en högtalare (glaset vibrerar) och bildskärm (flytande kristaller). Jag skriver lite mer om det tråden det moderna hemmet ovan, men bara snuddar vid ämnet. Läs lite i tekniska tidningar under ett halvår och så har du mängder utav uppslag. Själv rekommendear jag Ny teknik.
Inga hologram eller liknande alltså? :gremwink:

Tidsangivelser. Det gör att vissa detaljer blir mindre trovärdiga och dessutom så innebär det att en värld kan bli föråldrad. Vi minns väl alla filmen Flykten från New York där det står "1988 - Now!" och så målas det upp en klart dekadent värld som vi aldrig har upplevt under 2000-talet.
Sant... fast och andra sidan kanske man ska unvika att ta med saker som t.ex. datorers snabbhet och andra saker som troligvist kommer att förbättras mycket i framtiden. Kommer ihåg de "moderna" datorerna som nämns i gamla mutant t.ex. :gremwink: :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
"Det är ju en möjlighet. Fast det skulle ju kunna vara så att fetman bekämpas utav t.ex. genetisk manipulering, fettsugning eller någon ny tränings metod (som inte kräver någon direkt anstränging så klart:p)"
Precis, men om man föreställer sig att fetman är något som alla har så är det inget man eftersträvar till att få bort. Genmanipulation skulle jag hålla relativt dyrt om jag skapade en framtidsvärld. Men med den tekniken så (tänk filmen Gattaca) skulle man kunna komma bort ifrån en massa "genetiska defekter", som cp-skadade, blinda, folk som saknar lemmar med mera.

"Tror nog mer på att biologiska förändringar som kanske spetsiga öron, svansar, extra långa naglar är troligare en massa metall prylar inopererade i kroppen."
Ser jag som en del av body modifications. Men visst. Bioteknik kommer nog. Både i människor och datorer.

"Inga hologram eller liknande alltså?"
Om man vill ha det som ett grafiskt gränssnitt för sin lägenhetsdator, så visst. Vissa kanske tycker det känns lättare att tala med en människoavatar. Skulle väl kunna tänka mig reklamhologram också som förekommer i en hel del filmer.

"...fast och andra sidan kanske man ska unvika att ta med saker som t.ex. datorers snabbhet och andra saker som troligvist kommer att förbättras mycket i framtiden."
Eller Bruce Banners omförvandling till Hulken via gammastrålar. :gremsmile: Glöm inte att mycket SF kommer från dess egen samtid. Radioaktivitet var teh hot när Hulken skapades, men när senaste filmen gjordes så är genmanipulation det senaste. Jag tycker det är lite synd när teknologin inte utvecklas. Att skaparen bara tagit ett steg längre. Som att telefonen imorgon är en bildtelefon med hologramavatar? Har man tagit mer än ett steg längre så säger man att istället för bilen kan man teleportera sig varsomhelst.

Fast någonstans måste man begränsa sig. Själv ser jag världsskapandet (oavsett värld) som en värld som jag skulle kunna tänka mig att leva i. Om jag hellre ser att folk samåker till jobbet så skriver jag helt enkelt in det i rollspelet. :gremsmile: Jag tror en hel del på kraftig urbanisering, tror en hel del på annorlunda och effektiva energikällor (så att man slipper tala om energibrist på grund av överbefolkning) men jag tror också på kraftiga väderväxlingar på grund av instabilitet i jordens ekoliv.

/Han som tror mest på att inte förklara så himla mycket tekniskt i en framtidsvärld, utan koncentrera sig på beskrivning

Precis, men om man föreställer sig att fetman är något som alla har så är det inget man eftersträvar till att få bort. Genmanipulation skulle jag hålla relativt dyrt om jag skapade en framtidsvärld. Men med den tekniken så (tänk filmen Gattaca) skulle man kunna komma bort ifrån en massa "genetiska defekter", som cp-skadade, blinda, folk som saknar lemmar med mera.
Du menar att fetma skulle bli det nya skönhets idealet? Eller åtminstone "normen"? Jo det var just Gattaca jag tänkte på:) Tycker att den tar upp ett ganska intressant tema som jag nog skulle vilja försöka att få med.

Om man vill ha det som ett grafiskt gränssnitt för sin lägenhetsdator, så visst. Vissa kanske tycker det känns lättare att tala med en människoavatar. Skulle väl kunna tänka mig reklamhologram också som förekommer i en hel del filmer.
Några andra som skulle behöva 3D hologram är militären. Det skulle ju passa bäst för att kunna se höjdskillnader och liknande på det framtida slagfältet. (sedan så ser det ju coolt ut :gremwink: )

Nu när vi ändå är inne på militärer så kan vi ju forsätta lite på det. Personligen så skulle jag nog tro att "cybersoldaten" har kommit för att stanna. Soldaterna är uppkopplade på det militära nätet och får information direkt in i hjälmen, den kamera är fäst på vapnet och på hjälmen så att de kan se och skjuta runt hörn utan att riskera liv och lem. Tanks kommer att få mindre pansar (och bli snabbare för att kunna unvika fientlig eldgiving och göra snabba anfall) Sedan så tror jag på sådana dära "modellplan" med kamror som den Amerikanska armén utvecklar som kan användas spaning.

Vad anser du om stridsrobot och liknande? Är det något som skulle finnas i din värld?

Har man tagit mer än ett steg längre så säger man att istället för bilen kan man teleportera sig varsomhelst.
Hmm teleportering? Då blir det ju inga fler coola rese sträckor som man kan slänga in lite "random encounters" :gremwink: Iof så lär ju inte teleportering finnas överallt...