Några trådar från Neotechforumet:
Det moderna hemmet, 2059
Hur ser cyberrymden ut?
"
Vilka element/delar tycker ni är intressantast att ha med i en framtids/alternativ värld?"
Vad är intressantast i fantasy? Är det adelns förtryck så ta det och omvandla det till megakoorporationernas förtryck.
"
Ska framtiden vara väldigt annorlunda och knappt igenkännbar?"
Lättast är att spela i en värld man kan relatera till. Naturligtvis. Stating the obvious.
Själv anser jag att människan alltid strävar efter att skapa sig det perfekta paradiset. En plats där de inte behöver göra så mycket utan kan koncentrera sig på nöjen. En stor del går ut på att man inte ska behöva lämna hemmet för att roa sig. Vissa koncentrerar sig enbart på sitt eget paradis och kallas därför för "giriga" men många är de som vill integrera sitt paradis med andras. Vissa går snäppet längre och gör det hela istället till en statusjakt.
Eftersom vi kommer att göra allt mindre för att roa oss i framtiden, kommer vi då att bli tjockare? Jag skulle kunna tänka mig att idrottsmän är anomalier från övriga befolkningen, med sina vältränade kroppar. Ungefär som sumobrottare är i Japan (fast tvärtom). På grund av sina förfallna kroppar så minskar i så fall också livslängden, men det stämmer inte riktigt för människan vill inte bara skapa sig sitt paradis utan också leva så länge som möjligt i det.
Jag tror knappast att tekniken kommer att synas i den mån den gör idag. Att ha stålarmar eller en stor dator som står och tar plats är för mig otänkbart. Synlig cybernetik är i så fall en modegrej, ungefär som piercing är idag. Det kommer med andra ord vara en del av bodymodifications.
Samhället kommer att vara mer drivet till kapitalismen, där de med pengar är de som kan skaffa alla dessa saker. Klasskillnaden kommer att vara än större på grund av den stora skillnaden som pengar faktiskt kan åstadkomma. Jag ser den utmärglade underklassen, den feta medelklassen och den fysiskt tränade och långlivade överklassen.
Jag tror hemmet kommer att vara mer som ett personligt, modifierbart grafiskt gränssnitt där många detaljer har flera användningsområden. Ett fönster kan vara en högtalare (glaset vibrerar) och bildskärm (flytande kristaller). Jag skriver lite mer om det tråden det moderna hemmet ovan, men bara snuddar vid ämnet. Läs lite i tekniska tidningar under ett halvår och så har du mängder utav uppslag. Själv rekommendear jag
Ny teknik.
"
Finns det något ni absolut hatar i framtidsskildringar som ni helst vill undvika/ta bort?"
Tidsangivelser. Det gör att vissa detaljer blir mindre trovärdiga och dessutom så innebär det att en värld kan bli föråldrad. Vi minns väl alla filmen Flykten från New York där det står "1988 - Now!" och så målas det upp en klart dekadent värld som vi aldrig har upplevt under 2000-talet.
/
Han som mer tror på mänskligt förfall än något som märks i samhället