Nekromanti Hur ser framtiden ut för bordsrollspel?

Eagle

Swordsman
Är det någon med lite större perspektiv som kan redogöra för hur marknaden för rollspel ser ut i Sverige och i världen totalt.

Vad var det som gjorde att intresset för rollspel minskade?

Om många idag föredrar brädspel eller rollspel på datorn (som World of warcraft för att ta ett exempel) - vad kan man göra för att få dessa att bli intresserade av bordsrollspel?

Behöver man utveckla bordsrollspel i någon riktning för att attrahera nya målgrupper eller är det människor som behöver ändra sina attityder till rollspelande?

Finns det någon demografisk undersökning som visar hur målgrupperna för rollspel egentligen ser ut - eller baserar branschen sin uppfattning om målgrupper på förutfattade meningar och stereotyper?

Skulle man kunna prova att marknadsföra hobbyn mot människor som man vanligtvis inte förknippar med rollspel? Hur skulle denna målgrupp kunna se ut och varför skulle de välja att bli intresserade av rollspel?

Rent spontant så tycker jag, och rätta mig om jag har fel, att datorspelsbranschen har varit mycket bättre på att utveckla och marknadsföra sig mot nya målgrupper. Att förlag/rollspelsbranschen är lite mer konservativ och har svårt att tänka i nya banor. Fast å andra sidan så kanske rollspel som det ser ut idag inte går att utveckla längre. Och att datorspelstillverkarna liksom tog över facklan för att ta rollspel till nästa nivå så att säga?

Är produktlivscykeln för bordsrollspel (som produktgrupp) inne i en nedåtgående fas och att det inom några år inte kommer finnas någon marknad alls för bordsrollspel, då det inte finns någon efterfrågan?

/Eagle

Ymir

Liten kantbaron
Fast å andra sidan så kanske rollspel som det ser ut idag inte går att utveckla längre.
Indiescenen etc motbevisar detta påstående fullständigt. Bordsrollspel har fortfarande fullkomligt enorma utvecklingsmöjligheter som medium. Att det sedan må vara ett medium väldigt många människor är för lata/okreativa för att ta till sig, well, det må vara hänt.

- Ymir, just sayin'

vitelpolonia007

Veteran
Mycket intressant Eagle. Alla dina frågeställnibgar är högaktuella. Därför har jag tagit kontakt med ett konsultföretag som ska göra en utredning för min räkning och kolla upp dagens rollspelsmarknad och dess framtid.

Eagle

Swordsman
Ja, det kan bli intressant. Tror dock man behöver vara väldigt tydlig med vad syftet och målet med en sådan utredning skall vara. Kanske skulle det kunna ligga i Sveroks intresse att genomföra/driva en utredning om rollspelets nuläge och framtid....

Botulf

Hero
Kände lite för att raljera lite.

Tyvärr är inställningen att "suck rollspelare och företag är så bakåtsträvande med hobbyn" är så rejält uttröttande och så klisché att det känns som man inte ser skogen för alla träd. Ibland verkar klimatatet vara så förbaskat nördigt fisförnämt till smak och chicka spelteorier hit och dit att jag nästan blir förvånad att någon orkar bry sig om göra spel längre. Inget fel i alternativa idéer osv men någon gång kanske man borde ta sig en funderare över vad det egentligen är vi pysslar med i vår hobby: vi sitter med vänner och bekanta, spelar en teater och rullar tärning kring ett bord där vår fantasi och också spänningen, dramat, fantasin, stämning och slumpfaktor utgör ett sorts hopkok som vi är så barnsligt förtjusta i och har roligt med (eller det är i alla fall tänkt så). Vad mer saknas i koncepetet för oss som pysslar med detta? Det finns andra typer av rollspel men jag tror faktiskt vi inte kan komma så mycket längre bort och ändå hålla kvar hobbyn. Regler, teman, nya perspektiv på speldesign, spelstilar osv kan alltid förbättras givetvis, men ibland är det nära att det känns som att olika personer tar en sorts personlig anstöt av andra som inte uppskattar samma konventioner och smak på en löjlig nivå. Men i slutändan tror jag man måste ta sig en funderare. En liknelse med schackspelande som exempel: Hur många olika sätt finns det egentligen att spela schack, och hur långt utanför detta kan man egentligen gå utan att det istället till resultatet blir totalt ogienkännbart och inte längre ligger inom schackfantasternas intresseområde längre och därmed blir meningslöst för den avsedda publiken? För idag spelar folk schack online (MMORPG), de spelar olika typer av schack och man kan till och med spöka ut sig till pjäserna och stegar runt på rutnät i någon park (lajvare) eller kan lika görna köra ett parti över telefon. Men har schack på gammalt orginalvis blivit föråldrat eller mindre roligt(enligt mig har det dock alltid varit dötråkigt) pågrund av alla dessa alternativa möjligheter att spela ett parti bräde? Kreativitet ska givetvis uppmuntras men ibland känns hela den här "å nej vi måste förnya och revolutionera oss på något magiskt sätt för annars dör hobbyn" diskuterats om och navelskådats om i årtionden.
Ja vår hobby kan mycket väl komma att krympa men den kan lika gärna växa och faktiskt tror jag inte det kommer svänga särskillt kraftigt (men det är inga profetsior, men jag är skeptisk till domedagstonerna och alarmismen som ibland känns ständigt närvarande).
(inte menat att känga åt någon i denna tråd egentligen utan lite spontana nattliga funderingar)

Sodivra

Champion
Wulfrik said:
Kände lite för att raljera lite.

Tyvärr är inställningen att "suck rollspelare och företag är så bakåtsträvande med hobbyn" är så rejält uttröttande och så klisché att det känns som man inte ser skogen för alla träd. Ibland verkar klimatatet vara så förbaskat nördigt fisförnämt till smak och chicka spelteorier hit och dit att jag nästan blir förvånad att någon orkar bry sig om göra spel längre. Inget fel i alternativa idéer osv men någon gång kanske man borde ta sig en funderare över vad det egentligen är vi pysslar med i vår hobby: vi sitter med vänner och bekanta, spelar en teater och rullar tärning kring ett bord där vår fantasi och också spänningen, dramat, fantasin, stämning och slumpfaktor utgör ett sorts hopkok som vi är så barnsligt förtjusta i och har roligt med (eller det är i alla fall tänkt så). Vad mer saknas i koncepetet för oss som pysslar med detta? Det finns andra typer av rollspel men jag tror faktiskt vi inte kan komma så mycket längre bort och ändå hålla kvar hobbyn. Regler, teman, nya perspektiv på speldesign, spelstilar osv kan alltid förbättras givetvis, men ibland är det nära att det känns som att olika personer tar en sorts personlig anstöt av andra som inte uppskattar samma konventioner och smak på en löjlig nivå. Men i slutändan tror jag man måste ta sig en funderare. En liknelse med schackspelande som exempel: Hur många olika sätt finns det egentligen att spela schack, och hur långt utanför detta kan man egentligen gå utan att det istället till resultatet blir totalt ogienkännbart och inte längre ligger inom schackfantasternas intresseområde längre och därmed blir meningslöst för den avsedda publiken? För idag spelar folk schack online (MMORPG), de spelar olika typer av schack och man kan till och med spöka ut sig till pjäserna och stegar runt på rutnät i någon park (lajvare) eller kan lika görna köra ett parti över telefon. Men har schack på gammalt orginalvis blivit föråldrat eller mindre roligt(enligt mig har det dock alltid varit dötråkigt) pågrund av alla dessa alternativa möjligheter att spela ett parti bräde? Kreativitet ska givetvis uppmuntras men ibland känns hela den här "å nej vi måste förnya och revolutionera oss på något magiskt sätt för annars dör hobbyn" diskuterats om och navelskådats om i årtionden.
Ja vår hobby kan mycket väl komma att krympa men den kan lika gärna växa och faktiskt tror jag inte det kommer svänga särskillt kraftigt (men det är inga profetsior, men jag är skeptisk till domedagstonerna och alarmismen som ibland känns ständigt närvarande).
(inte menat att känga åt någon i denna tråd egentligen utan lite spontana nattliga funderingar)
Jag har i stort sett slutat med tradspel, eller framförallt tradspelstilen, för det är för mycket saker jag har problem med och inte tycker är kul. För mig är teorierna och indiespelen inte något jag gör "bara för att", utan för att hitta det som är kul för mig i rollspelshobbyn.

Men det är synd att bägge "läger" har en defensiv position jämtemot varandra. Indiespelare verkar ofta komma från frustrerande grupper med en traditionell spelstil som inte var kul för sagda spelare, och man kunde/ville inte diskutera fram vad som gjorde spelet roligt. Tradspelare i sin tur har sett sin spelstil utmanas, och diskussionen (vårt forum) tas över av de spelare som nu har tillgång till ord och termer för sin spelstil.

Jag tror faktiskt att lösningen på det står i att tradspelare också formulerar teorier och begrepp för att förklara sin spelstil. När GNS sa att gameism var ett mål likvärdigt med narrativism och simulationism så försvann nog mycket av schismen mellan "bra" (inlevelse) och "dåliga" (optande/stridande) rollspelare. Förr var det dessa grupper som var vi och dom, men jag upplever det inte alls så längre - Kan förstås vara så att de som spelade för striderna flyttade över till WoW.

Arfert

Facit
Vi måste göra spel folk vill köpa, och se till att det finns platser att köpa dem på.

Men det är ju tydligen lättare sagt än gjort. Speciellt det senare, folk vill inte ta in rollspel, eftersom de anses vara olönsamma hyllvärmare.

CapnZapp

Myrmidon
Mja, till att börja med: papper å penna rollspel sysslar vi ju bara med därför att det inte finns några vettiga virtuella världar.

Än.

Jag är helt övertygad om 5? 10? 20? år finns det gemensamma multionline-världar där datorns begränsningar undanröjts genom att det finns mänskliga spelledare/regissörer. Om dessa är full virtual reality, så mycket bättre.

Har svårt att gråta över papper å penna rollspelens "död" i detta perspektiv.

Många förfasar sig över World of Warcraft etc men jag är bestämt övertygad om att det inte är dylika primitiva repetitiva lätt förklädda enarmade banditer som kommer vara rollspelens baneman.

Tills en värdig efterföljare kommer och "dödar" vår hobby kommer den leva vidare. Således: win win.

CapnZapp

Myrmidon
Tills dess är det ju bara att titta på D&D 4E och WFRP 3E - "traditionella" (nåja) spel i ny förpackning.

Och onekligen är det ju spännande att se om indie-rörelsens tankar och ideer någonsin kommer omsättas i en kommersiellt framgångsrik produkt (i klass med de båda ovanstående eller typ Vampire) och isåfall vilken "klassisk" licens som blir först med att ta "steget över"... (Mutant? :))

Att bara stirra sig blind på dataspelsindustrins erövringar tror jag inte på. Att ta dagens rollspelsideer och låsa in dem i en elektronisk produkt tror jag inte på, inte i längden.

Det är alldeles för snävt och begränsat tänkande. Påminner mer om skiv- och filmindustrins desperata sista suck än någonting med en verklig framtid, om ni förstår vad jag menar.

Eagle

Swordsman
Rpg har kanske dålig image?

Ja det håller jag faktiskt med om.

Ett problem med hobbyn skulle kunna vara att den har en dålig image - att det helt enkelt inte upplevs som coolt att spela rollspel.

Låt mig dra en parallell till brädspel. När jag började med brädspel för 10 år sedan så fanns det en vanlig uppfattning bland "vanliga" människor att brädspel handlade om fia med knuff, Trivial Pursuit eller dylikt. Det var helt enkelt ingenting som väckte engagemang. Det sågs mer som något man kunde ta fram och spela med varandra för att slå ihjäl tid, när det verkligen inte fanns någonting bättre att göra. Brädspel var helt enkelt inget som engagerade människor.

Men i och med genombrottet för tyska brädspel - så har jag genom åren introducerat nya brädspel i alla möjliga sociala sammanhang. Alla åldrar och människor med olika intressen, social och kulturell bakgrund. Reaktionen blev positiv. De uttryckte en förvåning över hur roligt det var och frågade var jag hade köpt spelen - och de gick sedan själva och köpte spel som de börjat spela med sina egna vänner och det har skapat ringar på vattnet. Det blev en attitydförändring. Det skrev positiva artiklar i tidningar om brädspel och människor började upptäcka vilken härlig form av social interaktion det finns i just brädspel. Och det bidrog nog till att brädspelens image blev bättre.

Denna positiva image upplever jag inte att rollspel har fått. Tvärtom. Trots att rollspelen bara blir bättre och bättre genom åren. Mer intuitiva regelsystem, bättre kvalité, fängslande koncept, mm - så upplever jag inte att dess image förbättrats i samma utsträckning.

Man kan fråga sig följande - hur kommer det sig att brädspelen har blivit ett folkligt nöje i alla möjliga sociala kretsar och rollspel fortfarande ses som något suspect och bara spelas av några få?

För att rollspel ska bli riktigt stort så kanske man behöver börja med att förändra dess image och marknadsföra rollspel på ett sätt som gör att människor kan relatera till rollspel på ett positivt sätt.

Det spelar ingen roll hur bra ett rollspel är, om människor ändå redan i sitt sinne och i sin tankevärld har bestämt sig för att rollspel inte är något för dem.

Vi behöver förändra människor attityder till rollspel. Jobba bort fördomar. Få veta vad det är som gjort att hobbyn inte fått något genombrott i folkliga sammanhang som t.ex. brädspel och internetrollspel fått.

Det är viktigt att lära känna sin målgrupp lite bättre, veta vad de går igång på, vad de har för eventuella fördomar och attityder till rollspel. Kanske behöver man gå ifrån de traditionella marknadsföringskanalerna och hitta nya vägar.

Jag har dock inget fågelperspektiv på detta. Detta är bara en subjektiv bedömning från min sida. Så jag tror det finns andra som har bättre koll på detta än vad jag har. Jag kan vara helt ute och cykla i mina antaganden.

CapnZapp

Myrmidon
Re: Rpg har kanske dålig image?

"bra image" brukar nästan undantagslöst kunna översättas med "de koola 15-25 gör det".

Just sayin'.

Arfert

Facit

Jag har sagt det förr: Vill vi ta tillbaka förlorad mark så måste vi ut på fler försäljningställen. Varuhus, boklådor, leksaksaffärer etc.

Så länge EB-games hade en rollspelshylla så hade Riotminds råd med Bonner och Tapia. Nu funkar inte det längre.

Bara en sån enkel sak att alla bibliotek köpte in ETT ex var av svenska rollspel skulle förbättra situationen radikalt. Så små är upplagorna numera.

Och en sak: rollspelare borde se till att de i högre grad KÖPER SVENSKA ROLLSPEL. Jag gör det. Även sånt jag inte kommer spela. Om vi vill ha en svensk rollspelsmarknad. Om vi inte vill det så kan man ju alltid nöja sig med att beställa engelska spel på nätet i framtiden.

Arfert

Facit

CapnZapp said:
"bra image" brukar nästan undantagslöst kunna översättas med "de koola 15-25 gör det".

Just sayin'.
Tror Eagle syftade på rollspelens image hos handlare med flera. Kanske.

Eagle

Swordsman

Där nämner du något mycket intressant. Hur handlarna ser på detta med rollspel. När jag jobbade i leksaksaffär för många år sedan så fick vi direktiv uppifrån att vi inte längre skulle sälja rollspel. Rollspel hade fått så mycket negativa rubriker i tidningar och det fanns en allmän uppfattning kring rollspel som var väldigt negativa. Kan inte påstå att rollspelsindustrin gjort mycket för att tvätta bort den stämpeln av fördomar. Leksaksaffären ville inte bli förknippad med rollspel och därför så försvann rollspel från deras sortiment.

Men om det finns en förändring i attityd till rollspel i människor medvetande i största allmänhet, så kommer det bli en efterfrågan - och då kommer också utbudet i affärerna och på biblioteken.

Men frågan är om det är rollspelsutvecklarnas ansvar att förändra attityder och image - eller om det är Sverok och alla aktiva rollspelares ansvar att förändra rollspelens image?

Arfert

Facit

Alla får väl ta sitt personliga ansvar, efter personlig preferens. En del kanske föredrar att rollspel ska vara nåt "farligt", vad vet jag.

vitelpolonia007

Veteran

Håller med Arfert. Man får göra vad man kan för att sprida hobbyn. Sen gör jag precis som Arfert köper svenska rollspel trots att jag inte kommer att spela dom.

Media har ju framställt Rpg som nåt farligt tyvärr.

CapnZapp

Myrmidon
Tror tyvärr inte "det är AAA's fel" där AAA=media|leksaksaffärer|PR-ansvariga|etc är vare sig särskilt konstruktivt eller korrekt.

Varför inte helt enkelt inse att rollspel kräver för mycket alternativt är för mossigt?

Precis som kottar-pinnar-marknaden och leksaksbilsmarknaden och frimärksmarknaden och...

Zapp, som är övertygad om att rollspel kommer komma tillbaka, fast först när du kan spela online med grovt räknat samma flexibilitet som papper och penna medger idag

rjonas

Hero
CapnZapp said:
Zapp, som är övertygad om att rollspel kommer komma tillbaka, fast först när du kan spela online med grovt räknat samma flexibilitet som papper och penna medger idag
Intressant. Jag spelar bordsrollspel för att få umgås. Jag har köpt ett PS3 för att jag ska ha nåt att spela, men det är ju bara ett substitut. Jag vill spela med papper, penna och vänner.

För några år sedan lanserades Neverwinter Nights som ett slags online-rollspel med spelledare och egenutvecklade äventyr. Det var inte särskilt kul. Det var bra och proffsigt genomfört men inte kul.

Det ska bli intressant att se vad som händer. Egentligen kan man ju tänka sig att barnen födda på 00-talet en vacker dag hittar pappas gamla rollspel och startar en ny våg. För chansen finns ju att de som är uppvuxna med fotorealistisk grafik och MMPORPG börjar leta efter nåt analogt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
rjonas said:
Jag spelar bordsrollspel för att få umgås.
Jag tror att framtida generationer inte kommer att tycka att det är så värst stor skillnad mellan att umgås via nätet och att umgås IRL.

Och det tycker jag nog att de till viss del har rätt i... Men just nu är som sagt tekniken för dålig.