Är det någon med lite större perspektiv som kan redogöra för hur marknaden för rollspel ser ut i Sverige och i världen totalt.
Vad var det som gjorde att intresset för rollspel minskade?
Om många idag föredrar brädspel eller rollspel på datorn (som World of warcraft för att ta ett exempel) - vad kan man göra för att få dessa att bli intresserade av bordsrollspel?
Behöver man utveckla bordsrollspel i någon riktning för att attrahera nya målgrupper eller är det människor som behöver ändra sina attityder till rollspelande?
Finns det någon demografisk undersökning som visar hur målgrupperna för rollspel egentligen ser ut - eller baserar branschen sin uppfattning om målgrupper på förutfattade meningar och stereotyper?
Skulle man kunna prova att marknadsföra hobbyn mot människor som man vanligtvis inte förknippar med rollspel? Hur skulle denna målgrupp kunna se ut och varför skulle de välja att bli intresserade av rollspel?
Rent spontant så tycker jag, och rätta mig om jag har fel, att datorspelsbranschen har varit mycket bättre på att utveckla och marknadsföra sig mot nya målgrupper. Att förlag/rollspelsbranschen är lite mer konservativ och har svårt att tänka i nya banor. Fast å andra sidan så kanske rollspel som det ser ut idag inte går att utveckla längre. Och att datorspelstillverkarna liksom tog över facklan för att ta rollspel till nästa nivå så att säga?
Är produktlivscykeln för bordsrollspel (som produktgrupp) inne i en nedåtgående fas och att det inom några år inte kommer finnas någon marknad alls för bordsrollspel, då det inte finns någon efterfrågan?
/Eagle
Vad var det som gjorde att intresset för rollspel minskade?
Om många idag föredrar brädspel eller rollspel på datorn (som World of warcraft för att ta ett exempel) - vad kan man göra för att få dessa att bli intresserade av bordsrollspel?
Behöver man utveckla bordsrollspel i någon riktning för att attrahera nya målgrupper eller är det människor som behöver ändra sina attityder till rollspelande?
Finns det någon demografisk undersökning som visar hur målgrupperna för rollspel egentligen ser ut - eller baserar branschen sin uppfattning om målgrupper på förutfattade meningar och stereotyper?
Skulle man kunna prova att marknadsföra hobbyn mot människor som man vanligtvis inte förknippar med rollspel? Hur skulle denna målgrupp kunna se ut och varför skulle de välja att bli intresserade av rollspel?
Rent spontant så tycker jag, och rätta mig om jag har fel, att datorspelsbranschen har varit mycket bättre på att utveckla och marknadsföra sig mot nya målgrupper. Att förlag/rollspelsbranschen är lite mer konservativ och har svårt att tänka i nya banor. Fast å andra sidan så kanske rollspel som det ser ut idag inte går att utveckla längre. Och att datorspelstillverkarna liksom tog över facklan för att ta rollspel till nästa nivå så att säga?
Är produktlivscykeln för bordsrollspel (som produktgrupp) inne i en nedåtgående fas och att det inom några år inte kommer finnas någon marknad alls för bordsrollspel, då det inte finns någon efterfrågan?
/Eagle