Nekromanti Hur ser ni till att skriva?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
vad är era trick för att komma igång med skrivande? För jag verkar ha svårt för just den delen. Jag sätter mig ner, stirrar på skärmen i 20 minuter, sen så börjar jag facebooka istället.

Några tankar?

Vimes

Sillkung
Tony.M.Meijer said:
Hej,
vad är era trick för att komma igång med skrivande? För jag verkar ha svårt för just den delen. Jag sätter mig ner, stirrar på skärmen i 20 minuter, sen så börjar jag facebooka istället.

Några tankar?
Inte för att jag är något under av produktivitet, eller kanske just därför, men mitt bästa tips är att veta vad jag ska skriva innan jag sätter mig dör att skriva. Det låter kanske banalt, men ett gäng stolpar innan man sätter sig kan göra hela skillnaden mellan att faktiskt få något skrivet eller kolla på Starcraft-casts på YouTube.

Krille

Super Moderator
Tony.M.Meijer said:
Hej,

Några tankar?
Jag sätter mig nånstans och skriver ihop en innehållsförteckning, i stort sett en massa rubriker. Den kan vara helt knas, egentligen, och det behöver inte skrivas på datorn. Den kan med fördel skrivas med papper och penna på en parkbänk. Helst med glass.

Sen sätter jag mig vid datorn och bankar in rubrikerna. Nånstans då börjar tankarna tala om för mig varför upplägget är stendumt och sen börjar man skyffla om och sen kommer man med förtydliganden av sina rubriker och plötsligt har brödtexten börjat komma.

anth

Vetefan
Tony.M.Meijer said:
Hej,

Några tankar?
Provat att sätta dig långt bort från datorn med vanligt papper och penna?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har rättelser till en masteruppsats som behöver skrivas. Helt plötsligt blir rollspelsskrivandet ett behagligt flyktbeteende snarare än en börda.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har insett att för min egen del så är en mindmap en jättebra början. Eller kanske inte riktigt en traditionell mindmap:

Jag öppnar paint och så skriver upp stolpar för det jag har. Om jag ska skriva ett äventyr exempelvis så innebär detta antagligen själva huvud- och vändpunkterna. När jag sedan börjar skriva kommer de här antagligen utgöra styckeindelning eller rubrikerna. Sen Drar jag ett streck åt sidan för varje sån här punkt och där radar jag upp viktiga saker att ha med om den här punkten.

Den här listan fyller jag sedan på och ändrar i tills hela grejen jag ska skriva är uppstolpad. Sen är det bara att öppna word och så tar jag första punkten och börjar skriva, och funderar på hur jag ska få in alla viktiga saker jag antecknat för den punkten.

Det gör det hela så mycket mer lättöverskådligt, på nått sätt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Som Krille börjar jag med en innehållsförteckning.

Sedan skriver jag lite stödord och korta meningar vid varje rubrik. Skyfflar om lite efter behov.

När alla rubriker har stödord så vet jag ungefär vad jag ska skriva under varje rubrik. Arbetet blir då rent mekaniskt; förvandla stödord till text.

Om jag upplever att jag inte skriver så mycket som jag borde så skriver jag upp saker som "flesha ut rubrik X" i min Topdoist och markerar 1-3 sådana att göras imorgon. Sedan imorgon kollar jag på min todoist, skriver de där 1-3 rubrikerna, och känner sedan att jag gjort allt jag behöver göra på texten den dagen. Och väljer ut 1-3 till dagen efter.

Så, struktur->text, top-down, kombinerat med management by mañana.

krank

Krille said:
En grej till: var inte rädd för att skriva om.
Absolut! En text blir inte "klar". Man skriver ett första utkast, sen ser man vad fan man skrivit och så skriver man ett andra utkast, sen får andra syn på vad fan man skrivit och så skriver man ett tredje utkast, och sen håller man på så tills man är tvungen att publicera det utkast man är på just då...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gör snabba anteckningar i mobilen, bara för att strukturera tankarna direkt när de kommer.

Sedan skriver jag "rent" i datorn, jag använder Emacs, som är tråkig och inte inbjuder till distrationer med formattering av texten och liknande.

krank

wilper said:
som är tråkig och inte inbjuder till distrationer med formattering av texten och liknande.
Ja, jag har hört att det finns de som skriver bättre om de har en stilmall klar med typsnitt och grejer, men jag föredrar också att skita i sånt medan jag skriver. Däremot vill jag gärna jobba med struktur, alltså rubriker och sådant. Och då vill jag att det ska vara lätt att navigera. Jag tror det går att fixa bra i emacs också; själv är jag lat och skriver i google docs (som har rätt begränsat med formateringstillval) där jag vägrar ändra något i stilmallarna.

God45

#PrayersForBahakan
Arrogans hjälper. Det är mer eller mindre den drivande faktorn bakom allt jag skriver. Folket måse få höra vad jag tycker om Paladins! Hur kan deras dag annars vara fulländad? Jag måste skriva det så att de kan läsa det och sola sig i glansen från mina ideer! :gremwink:

Rent praktiskt hjälper det att multitaska lite, sätt på en skiva (eller spotify playlist) du gillar eller starta en film du redan sett i bakgrunden. Då har du en stor distraktion som du kan fokusera på isället för många små.

Det hjälper också att gå runt med något du kan skriva ner ideer på. Jag har min ipad med på jobb så att om jag får en bra formulering eller så i huvudet kan jag skriva ner den direkt. Sedan behöver jag bara skriva orden som leder till den formuleringen sedan. Var inte rädd för att skriva saker i fel ordning och sedan flytta dem.

Att sätta upp stolpar har redan nämnts men det tål att nämnas igen. Det är därför jag har en mall att utgå ifrån i alla mina fokus trådar.

STÄNG AV RÄTTSTAVNINGS PROGRAMET! Du kan kolla det när du är klar och ditt flöde inte störs.

Men viktigast är att bara göra det, bara börja och skit i om det är bra eller dåligt tills du är en bit in. Man kan alltid gå tillbaks och ändra saker.

Arfert

Facit
Om det är viktigt hur det låter:

Jag skriver förstautkast på en vanlig manuell skrivmaskin (i stil med den HÄR till exempel) eller min Neo 2. Då kan man inte börja surfa. Skriver man dessutom på en skrivmaskin så tvingas man skriva om texten, och det är ju alltid bra. Det är också svårt att börja ordbajsa med en dylik, texten blir tajtare.

Annars så funkar vilket "distraction free" skrivprogram som helst. Typ iA Writer, BBEdit eller OmmWriter, med flera.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag väntar tills jag får lust. Det kan ta månader eller år, men jag tänker inte skriva om jag inte har lust till det. Sedan när jag får lust så sitter jag utan problem till småtimmarna och bara skriver. Därefter väntar jag tills jag får lust att layouta. Det tar några månader eller år till.

Det är inte en snabb metod, men man slipper tvinga sig själv. :gremsmile:

(Det blir också en rätt kass text, eftersom jag generellt bara skriver igenom det en gång och sedan inte ens får den korrläst ...)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tackar tackar för alla råd, jag ska ta och prova dessa för att se vilka som fungerar för mig och därefter redogöra för mina resultat :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Numera skriver jag bäst när jag är på ett ställe som inte är hemmet, så gärna ett kafé. Dessutom är jag som mest produktiv när jag lyssnar på musik, typ filmmusik utan tal/sång. Så, dra till kaféet, beställ en god kaffe och något tilltugg, i med lurarna i öronen och slå igång laptopen (jag ser alltid till att stänga av WiFi) och sedan flyter bara orden ut på skärmen.

En sak till - det är bättre att skriva och sedan kasta/redigera än att inte skriva och hoppas att den "rätta" texten skall uppenbara sig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag (och krank) talar rätt utförligt om en mängd av tips och råd om skrivande och hur du kan lyckas driva igenom ditt skrivande i avsnitt 38 av Bortom: Bortom, så jag tänker vara lata och hänvisa dit. :gremwink:

Bortom: Bortom #38 hittar du här.

Robban

Hero
Jag brukar slumpa fram två grejer som ska vara med och sen skriver jag en kort snutt för att föra ihop dem (det kan bli rätt jobbigt), både som övning och som en grej att ta till om inte inspirationen infinner sig för det där andra jag vill/ska skriva.

The story starts when your protagonist opens an email.
Another character is a con artist who wants your protagonist fired.
via Plot Generator

Edit: ok, så det handlar om att skriva rollspel, men min grej funkar rätt bra för det också, även om den kanske i första hand riktar sig till skrivande av skönlitteratur.

Robban

Hero
Det funkar rätt bra, förutom när man håller på med nåt som typ NaNoWriMo; där har man sällan tid att skriva om saker förrän efteråt.

krank

Robban said:
Det funkar rätt bra, förutom när man håller på med nåt som typ NaNoWriMo; där har man sällan tid att skriva om saker förrän efteråt.
En av rätt många anledningar till att jag inte hänger mig åt sådant =)