Nekromanti hur ser vardagen ut på ett slott

Eagle

Swordsman
Hej!

Hur ser vardagen ut på ett slott för adeln? Det är lätt att förstå vad undersåtar har för sig, men adeln (män och kvinnor)... vad gör de när de inte är ute och jagar och äter mat?

Jag förstår att en hög adelsman som baron och greve har förpliktelser och ansvar att övervaka och leda sina undersåtar med direktiv, ta emot besök och fatta viktiga beslut, men det är alla de andra... alla släktingar till adelsmannen och hans familj. Vad ska de syssla med hela dagarna?

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag rekommenderar dig starkt att skaffa och/eller läsa "Riddaren" till Eon. Då jag tror att den kommer svara på en hel del av dina frågor. Där skriver dom om vad man äter, hur man håller fester, hur en tornering fungerar samt hur man jagar.

Om vi förutsätter att personerna du talar om inte sysslar med ett givande eller produktivt yrke så som administrativt eller ekonomiskt...

... Det finns mängder av saker att fylla upp vardagen med så som jakt, fiske, dans, banketter, hantverk, djurträning, vapenträning, skolning, läsande och religösa riter. Men i grund och botten tror jag de flesta adelsmän har någon slags syssla som ger dem en inkomst. De kanske äger en förläning, eller så är de rådgivare eller vasall till en landägande baron. I de flesta fall får en adelsman ett yrke eller en titel som ger honom en inkomst. Såvida man inte är en sällskapsdam eller en permantent "gäst"...

vandraren

Swordsman
Utöver det som redan skrivits så lekte många adelsmän lekar, i alla fall de senaste seklen. Kull, kurragömma och sådant var nog ganska populärt. Att spela spel var också vanligt. Schack, brädspel och kortspel förekom mycket vid olika hov.

Greven

Veteran
Adelsdamer ägnade väl en hel del tid till att sömnad och broderi. Det är mycket sömnad med tanke på att alla i borgen från borgherren själv till alla pagerna skall ha kläder.