Nekromanti Hur ska en pdf se ut när den går till tryckeri?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag håller ju på med GrottZines samlingsvolym (som kommer att släppas på GothCon) och har börjat föra in material i layoutmallen. Men jag har aldrig tryckt en bok förut, och med ca 160 sidor material är det precis vad det kommer att bli.

Vad ska finnas med på första sidan i inlagan? Vilken sida börjar jag sidräkningen på? Ska det vara några blanka sidor i början och slutet? Vad mer bör jag tänka på?

Och när vi ändå är inne på det: hur gör jag ett omslag?

Sapient

Swashbuckler
Omslaget gör du med största sannolikhet separat, som en fil med baksida, rygg och framsida i bredd. (Därmed måste du veta ungefär hur tjock inlagan blir, men det kan tryckeriet hjälpa till att räkna ut.)

Eventuellt (beroende på vad du beställt) kan du behöva ha en fil för "inre omslag" också. (Om det ska tryckas någonting på insidan, så som "fliktexter" eller motsvarande.)

Antagligen vill du sen ha ett försättsblad. Det är ett helt tomt blad - och det behöver du så klart inte ha med i pdf:en, se bara till att du och tryckeriet är överens om ifall det ska finnas ett sånt eller ej, så de vet vad som är vad.

Därefter följer oftast en sk. "smutstitel" - som innehåller bokens och författarens namn, men inget mer. Och lite kutym är att dessa namn är enkelt satta - inte uppdragna eller layoutade med annat typsnitt än gängse brödtexttypsnitt i boken.

Därefter kommer titelsidan, som i regel har både bokens och författarens namn, satta på liknande sätt som för omslaget (om de finns med där). På titelsidan _kan_ också förlagets namn (motsvarande), tryckort och år samt ibland andra copyright-uppgifter finnas med (sk kolofon). Annars är de samlade på baksidan av titelsidan.

Titelsidan är vanligen den första sidan i inlagan som "räknas", men det är ovanligt att det sätts ut sidnummer där eller på den efterföljande sidan (copyright-sidan eller kolofonsidan). Det är därför det inte är ovanligt att texten börjar på "sid 3".