Nekromanti Hur ska en rasbok se ut?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
usch vilket ord... "rasbok".

I vilket fall, jag menar en modul om t.ex. dvärgar eller alver till Trudvang. Det har ju gjorts till de flesta fantasyrollspel och hittills är jag inte så säker på att jag har hittat någon jag verkligen gillar.

T.o.m Järnringens spelarböcker till Mutant (som handlar om de olika klasserna Människa, Mutant och PSI-Mutant) är i mitt tycke rätt trista. Och då avgudar jag helt okritiskt i princip allt som Järnringen kläcker ur sig.

Jag vet inte, jag tycker helt enkelt inte att ämnet är intressant nog att fylla ut en hel modul med. Samma gäller för rasmodulerna till Eon. De ger mig nästan ingenting.

I Trudvangs fall känns det som att de produkter som redan finns täcker in ungefär så mycket jag känner att jag är i behov av att veta om de olika raserna.

Men jag antar trots allt att trycket från fansen och kommer att medföra att Riotminds förr eller senare släpper moduler om de olika spelarraserna. Men hur skall de gå till väga för att Trudvangs kommande moduler om de olika folken skall bli för rasmodulerna vad Jorges var för monsterböckerna?

En tanke som i varje fall slår mig är att man lätt skulle kunna slå ihop alla spelarraserna till en modul och helt enkelt kalla den något i stil med "Trudvangs Folkslag". Där kan man beskriva de olika människofolken, dvärgarna, alverna och halvlängdsmännen. Kanske lite om halvbloden också.

Trollen skulle lätt kunna få en egen modul eftersom jag finner dem betydligt mer intressanta än de vanliga fantasyraserna. En trollmodul får dock inte bli som vanliga rasmoduler utan snarare något som beskriver bastjurs ätt på ett mystiskt sätt utan att hugga fakta i sten. Främst skall den vara full med äventyrsuppslag och arketyper, men även noveller, illustrationer och spelledartips. Gärna helt utan regler. Gör den systemlös men Trudvangsbunden.

Nå vad säger ni?

Hur skall rasmodulerna se ut?

/Vulf

Mattis

Swordsman
Kanske inte ett så bra svar, men jag håller verkligen med dig i frågan om att det bara bör vara en bok som behandlar de olika folken.

Eller, som RiotMöpps verkar ha planerat, så släpps den nödvändiga informationen om dvärgarna i Eld och Sot, som även kommer behandla Jarngand som miljö (hälften geografibok, och hälften "rasbok").

Johan K

Gammal & dryg
Hur jag skulle vilja att den ser ut, svaret är ganska enkelt faktiskt.
Skulle utan problem se den som Jorges Bestarium. I den boken så är allt berättat på ett ganska finurligt, roligt sätt. Upplägget blir skojigare om det är berättat på det sättet. Som tilägg så skulle det var skoj om ma nåxå kunde ta med lite myter & sådan som finns inom varie folkslag...

& ja, en trollbok vore nått at ha. Skulle vara mycket spänande om man kunde utveckla det !

/ Johan K, semesterslö

Mummulon

Veteran
hm.,., din idé om en sammanslutning av raser i en och samma bok. skulle funka utmärkt dock inte i min variant av Trudvang, eller den jag fått chansen att spela. Istället tycker jag lite mer som ovanstående talare Mattis.

Vad jag vill få fram är detta att, eftersom alver och dvärgar hålls väldigt mystiska och figurerar inte på samma sätt som i tidigare upplagor av DoD. Därför man istället borde göra en människo-bok, innehållandes varje folkslags historia och egna myter, religion och skrock. Men då med en mystisk yta.

Dvärgar, alver och halvblod skulle nog istället kombineras med den omtalade, eller "omtalade".,.,.,det var snack om att riotminds skulle släppa en bok om trudvangs gömda stigar och mystiska platser som kampanj uppläggandehjälp för SL. Vart nu de rykten har tagit vägen får väl stå för någon annan...

Vore kanske lite förkastligt med en riktad "rasbok", dvs dvärg/alv fokuserad, nu när fokuset sällan har med dvärgar eller alver att göra.

Men däremot tror jag starkt på din trollbok. Om man nu kan finna mer inspiration till fler bestar av bastjurs ätt, som inte redan omnämns i Jorges.

//Vindvandre saying: Keep up the good work!

Rising

Vila i frid
Bra moduler (oavsett ämne) i mina ögon är sådana som kommer med uppslag åt både spelarna och mig som äventyrskonstruktör. Och jag är mest intresserad av bredd. Det finns en viss mängd information som jag tycker är passande när det gäller bakgrundsinformation för att jag ska bli inspirerad. Om det kommer för lite information så blir jag inte riktigt stimulerad alls, och om det kommer för mycket så känner jag mig istället låst och upplever att skapelseprocessen blir tungrodd.

Det finurliga med en monsterbok är att den på ett naturligt sett erbjuder just bredd. Varje enskilt monster kan beskrivas med just så mycket information som man behöver och inte mer än så. Det är bra. Moduler om enskilda raser faller ofta på att de pladdrar alldeles för mycket om deras bakgrundshistoria och liknande. Ofta skrivet på så vis att man bara får en massa djup och inte någon bredd. Det blir svårare och tråkigare att skapa sådana rollpersoner och man själv kan inte bidra med lika mycket till världen längre.

...Så jag ser gärna hellre att det är just bredden some erbjuds. Problemet är då att alvböcker mest blir som en sorts små enformiga alvinriktade monsterböcker; det beskrivs om tulipanalver, mörkeralver, indianalver, bukkakealver, osv. och det är svårt för författarna att inte få informationen att krocka med saker som sägs i de andra modulerna (a la Mutant Chronicles, där tydligen alla moduler introducerar någon form av världens hårdaste trupper). Sån't vill jag inte se, snarare vill jag att man breddar och nyanserar det som redan står i det befintliga materialet. Olika förslag på arketyper och anledningar för en alv att bli rollperson, till exempel, eller olika beskrivningar på fraktioner i alvsamhället som kan användas som grund för en att skriva äventyr.

Jag hade gärna sett en hel trollbok, men är inte lika förtjust i en hel bok för alla andra folkslag. Däremot hade jag nog gillat en "underjordsbok" för dvärgar och alla andra grottvarelser, samt en "älvfolksbok" för alver, älvor, och diverse sådant jox.

Halvlängdsmännen borde aldrig ha varit med i Jorges, anser jag, så de kan de skita helt och hållet i.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ett vanligt problem med rasböcker är att de fylls med onödigt fluff i syfte att göra just den för tillfället omskrivna rasen till det häftigaste sedan skivad lök. Supervapen som bara dvärgarna har tillgång till, magi som alverna är helt ensamma om och naturligtvis så klassas människorna ut på alla tänkbara sätt och vis.

Riotminds har ett ansvar att förvalta och vidareutveckla Trudvang (naturligtvis med vår hjälp :gremsmile:) och då vore det rätt opassande med en torr modul med en massa siffror och "sanna" fakta.

"En trollmodul får dock inte bli som vanliga rasmoduler utan snarare något som beskriver bastjurs ätt på ett mystiskt sätt utan att hugga fakta i sten. Främst skall den vara full med äventyrsuppslag och arketyper, men även noveller, illustrationer och spelledartips. Gärna helt utan regler. Gör den systemlös men Trudvangsbunden."

Här svarar du egentligen på din egen fråga. Det är ju naturligtvis såhär som alla rasmoduler ska skrivas. Dikter, sånger, traditioner, högtider, lekar, ritualer, sagor osv. Inte en objektiv sanning om hur allting började. Varför inte låta läsarna dra sina egna slutsatser för en gångs skull?

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Som Osthem, typ.

Alltså, Osthem är för mig redan en klassiker. Den erbjuder kortfattad information om de olika länderna och platserna, men är ändå så djup att den kittlar inspirationsknölarna och gör att jag känner att jag har fått tillräckligt med kött på benen för att förlägga ett äventyr på den aktuella platsen.

Med sina utmärkta äventyr- och kampanjuppslag och fullgoda beskrivningar av seder, platser, folk och fä har Riotminds skapat en modul som höjer standarden för samtliga böcker inom samma kategori som släpps efter den. Precis som de gjorde med Jorges Bestiarium.

Jag anser att Riotminds har funnit ett vinnande koncept i sin blandning av krass information och mystifikt berättande i sina moduler. Det blir en fröjd av matnyttig regelmässig och statistisk, geografisk, statsmässig information parat med idéodlande berättelser. Många av Neogames moduler lider av den rent krassa informationens förbannelse, medan en modul som Trakorien till det gamla Ereb Altor är alltför substanslös.

För att inte helt fastna med huvudet långt uppe i Riotminds @ss, så kan jag väl påpeka att jag tycker att den första grundboken till DoD6 var förfärlig på de flesta sätt och vis, men de har hämtat sig sen dess.

Vad jag egentligen vill säga är att om bara Riotminds fortsätter på sitt inslagna spår så förstår jag inte hur de kan misslyckas med sin "rasbok". Om de gör de säger på sin hemsida:

Eld och sot (preliminär titel)
Eld och sot är boken om Trudvangs dvärgar och de riken som de lever i. Här beskrivs ingående den dvärgiska kulturen och de platser i Trudvang som dvärgarna lever på, inte minst Thrilheim detta fäste, borg och kungadöme som kanske är Trudvangs största.
Borde slutresultatet kunna liknas vid Osthem och då lär iafl jag bli väldans belåten.

Foggmock

Myrmidon

Borde slutresultatet kunna liknas vid Osthem och då lär iafl jag bli väldans belåten.

Med en pinsamt total avsaknad av kommatering, för att ta ett exempel som syns i den text du valde att citera? :gremgrin:

Foggmock - Hoppas kunna få förhindra sådant

Vaun Vuriche

Warrior

Vafalls? I min citation återfinns en total summa av två kommateringar.

Jag är inte någon grammatikexpert själv och stör mig inte heller på felaktig kommatering något vidare, troligtvis för att jag själv bara gissar vid min egen kommatering. Stavfel å andra sidan är ju för nesligt och om jag bara blev ombedd så hade jag nog blivit världens bästa stavfelskontrollant för jag ser dem direkt.

Foggmock

Myrmidon

Två komman samt avsaknaden av ett - som ska placeras efter Thrilheim. Det går också bra att i just den meningen använda ett fint streck - för att avgränsa.

Mörker

Warrior
Personligen är min nuvarande favorit antagligen "svartfolk" till DoD 85/91, inte för att den är överdrivet intressant eller snyggt gjord, men något speciellt finns där.
Jag återkommer om jag finner vad...!