Att försvara rollspel
Idag när jag säger att jag spelar rollspel (något jag ofta säger rätt tidigt, för jag hittar alltid bra exempel att ta från rollspel) så bryr sig faktiskt inte folk.. Idag orkar jag inte heller förklara vad rollspel är utan jag drar till med någon kort förklaring, som "Det är ett berättarspel där alla deltagarna är med och skapar historien".. Det är tillräckligt nära.. Det märks om folk vill veta vad rollspel är för något och då kan jag gärna förklara men jag börjar alltid med "Det är svårt att förklara vad rollspel är för något eftersom det inte är likt något annat.. Det är mycket lättare att visa".. Det brukar ge lite nyfikenhet..
Folk som säger "Rollspel är töntigt", "Rollspel är något min lillebror brukar spela" eller "Tror du verkligen på att det finns drakar och alver?" (Jag har varit med om alla tre kommentarer) brukar jag mest ignorera.. De är ändå inte intresserade så varför ska jag ta mig tid och förklara för dem? När jag var yngre och behövde hävda mig själv så satte jag mig upp mot dem, men det var mest lönlöst.. Det är lite som lajvaren svarade i Samantha när det handlade om rollspel och reportern fällde kommentaren "Men att klä ut som och leka i skogen? Det gjorde man ju när man var liten.".. Det enda den vuxne lajvaren sade var "Ja.", för han behövde inte hävda sig.. Han vet vad han gör och han behöver inte förklara sig inför andra..
Enda gångerna jag kan tänka mig att göra det är om det är annat folk runtomkring som är intresserade.. Här tyckte jag lajvaren gjorde fel.. Han var ju ändå i teve.. Att bara ignorera det och ta en kommentar är rätt fel beteende.. Om någon skulle fälla kommentarerna som jag skrev allra först i stycket ovan och om det var intresserat folk runtomkring, så skulle jag fråga personen om denne ens vet vad rollspel är... Är svaret någorlunda fel, så börjar jag börjar jag tracka personer för att snacka om saker denne inte vet vad det är.. Om svaret är rätt så brukar jag rycka på axlarna och säga "Tja, alla tycker inte det är kul.. Alla gillar inte fotboll och alla gillar inte rollspel.. Så är det"..
Om jag nu ska ta mig för att förklara för någon vad rollspel är så beror min beskrivning lite på hur väl jag känner personen.. Om jag känner personen väl, om det är personen som frågar och själv är intresserad (tvinga aldrig på någon en förklaring om vad rollspel är!) och/eller om jag känner att personen kan bli en potentiell spelare så brukar jag köra med denna förklaring..
ur mitt dogmabidrag [url="http://rollspel.slurk.cjb.net" said:
Fanatasy Light[/url], som skrevs för att vara ett nybörjarrollspel]
Man brukar jämföra rollspel med en bok där en deltagare tar på sig uppgiften som bokens författare och bestämmer därmed handlingen och miljön. Denne brukar i regel kallas för spelledare i rollspel. Istället för att allting beskrivs med en text, som i en bok, så är det spelledaren som säger hur allting ser ut och vilka människor och varelser de övriga deltagarna möter. De övriga deltagarna /.../ har var sin karaktär som kan liknas vid skådespelarroller från en film, där alla roller har olika personligheter, bakgrunder, egenskaper och mål.
Spelarna säger vad deras karaktärer gör och spelledaren får anpassa sig efter vad de gör och får tänka ut och beskriva de konsekvenser som blir av karaktärernas agerande. Rollspel är inte som andra spel där det bara kan stå en vinnare. Här samarbetar alla spelarna mot ett mål och försöker tillsammans övervinna alla hinder som spelledaren satt ut åt dem. Vad målet kan vara skiftar. Det kan vara allt från att hitta en försvunnen person till att rädda prinsessor från drakar eller ta över makten från kungen.
Om jag däremot känner att personen mest frågar av artighet eller för att sätta mig i något sorts fack så svarar jag:
ur mitt dogmabidrag Fanatasy Light said:
Rollspel är en fritidssyssla där deltagarna tillsammans skapar en historia med hjälp av berättarteknik och fantasi.
Om du nu ska förklara vad rollspel är så utelämna så många termer och mekaniker som möjligt.. Säg på sin höjd att man använder sig av tärningar.. Beskriv spelledare, för den är viktig att särskilja från övriga deltagare men utelämna "rollperson", "rollformulär", "T20", TAC0s (ok, THAC0 då) och allt vad regler innebär.. Fokusera på
vad man gör, inte
hur man gör det..
/
Han som ger rådet att använda sig av ett karaktärsskaparsystem som använder sig av inga eller ringa köpregler (eller färdiggjorda karaktärer) om man ska introducera nybörjare