Nekromanti Hur SKA man lyckas uppnå Apoteos?

Hejsan!
En fråga har jag nu IGEN! = )
Hur ska en Rollperson som har 5 i Quadosh, lyckas uppnå Apoteos? Hur pass mycket behöver han i Quadosh för detta?
Min nuvarande Rollperson vill gärna uppnå apoteos, för att han tror på ett liv efter döden (se Jokimmolator's inlägg) och HÅRT kristen....

//Aralion

Krille

Super Moderator
"Hur ska en Rollperson som har 5 i Quadosh, lyckas uppnå Apoteos?"

Genom att typ hundrafaldiga sin qadosh.

Jag skulle för övrigt stjäla åt mig rollpersonen så fort han skulle uppnå apotheos. Från och med den sekunden är han en gud, ospelbar och över Mundanas nivå. Därmed blir han en spelledarperson eller basen för en ny religion. I vilket fall som helst så får spelaren inte fortsätta att spela rollpersonen.

Storuggla

Champion
"Min nuvarande Rollperson vill gärna uppnå apoteos, för att han tror på ett liv efter döden (se Jokimmolator's inlägg) och HÅRT kristen...."

Kristen?

Storuggla, bläddrar igenom religionskapitlet

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tja...

Chansen att lyckas uppnå apoteos i Mundana är ungefär lika hög som i verkligheten.

...så jag får nog hänvisa till Muhammed, Jesus, Lao Zi eller Zarathustra. De, om någon, borde veta hur man gör.

...i annat fall brukar spelledaren ha koll på sådana ting ;-)

I min kampanjvärld skulle det behövas en Qadosh på +60 eller så, sedan kan man börja fundera på vad det skulle få för konsekvenser.

- Ymir, som funderat mer kring det där i andra spel

Hamsterbane

Veteran
Men enligt reglerna...

Genom att typ hundrafaldiga sin qadosh.
... räcker det väl i princip med trettio? Är det inte bara tre fyra slag med 6 tärningar som krävs för att man ska bli gud, om religionen tillåter flera gudar?

Men det klart, har man tänkt bli en Daakling så får nog den gode Aralion kämpa på ett tag :gremwink:

Liv efter döden är inte samma sak som Apoteos. När du uppnår apoteos så blir du en ny gud. Inget som undertas alltför lät.
Är han dessutom kristen, då har du hamnat i fel värld, men om du menar daaktroende, då är det ingen chans alls, för att Daak gillar inte nya gudar.

Jokimmolator

Veteran
Enligt Religioner behöver man ca 30 gissningsvis, först ska man klara ett 5 t svårt slag mot qadosh, sedan ett 5 svårt slag mot rykte för att se om någon finns att komma ihåg en, sedan ett 6 t svårt slag mot qadosh och bums är man gud. Om det nu är en religion med endast en gud kan man väl anta att man blir ett helgon, t ex i Daak-kyrkan? Endast om det skulle finnas kassvis av gudar i religionen kanske man skulle bli rent Gud, annars tror jag som sagt på nåt helgon-aktigt....
Faktum kvarstår dock, att en RP som uppnått apoteos inte kan spelas på mer!

I vårt rollspel skulle jag antagligen lägga på ett par tärningar på qadoshkravet, annars blir det för stor "risk" för helgon, tycker jag....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad jag förstår så är din rollperson en alv, vilket gör det ganska osannolikt att han någonsin kommer att bli helgon. Och dessutom hade han antagligen inte fått särskilt många anhängare även om han lyckades. Hursomhelst är fem på tok för lite hur troende han än är.

Mouja

Hero
...lägga på ett par tärningar på qadoshkravet...

Då skulle du se våran spelgrupp.. t.ex har jag spelat samma karaktär i snart ett år och dödar i mina gudars namn och ber lite nu och då osv. och jag har fortfarande 0 i Qadosh....

....snacka om otacksamma gudar!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Qadosh

...och mina spelares rp:er fick omedelbart 5 i Qadosh sedan de befriat en mystisk ljusentitet ur en källare i Rametzior Turak...

- Ymir, ler hemlighetsfullt

He, bara en liten notis, så lckades jag få en startande karaktär (Dibukkultist, medlem av Azkanns Lie, täckmantel som smed, använde inte en enda specialgrej för lönnmördare på de timmar som vi spelade) som hade 28 i Qadosh från början av spelet. Karaktären är riktigt riktigt intressant, täckmanteln är nästan mer detaljerad än vad han är, men inte på något sätt komemr jag försöka med Apoteos!

(Det här inlägget är bara lite almänt sådä, inte säker på varför jag skriver det)

Mouja

Hero
öhh... har du kollat upp så att gudarna vill att du går och nackar folk i deras namn?

Varför skulle de inte vilja det :gremwink:

Mouja

Hero
Re: Qadosh

Om någon i våran spelgrupp skulle få 5 i Qadosh skulle det bli uppror och folk skulle kalla honom kättare :gremsmirk:

Det mesta jag har haft i Qadosh (förutom 0) är -17... *hostar* magiker...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Låter "du skall icke dräpa" bekant? "

Ja, inte är det någon som har dött i Guds namn inte. :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Åh jo, massor... men det är också rätt få som blivit helgonförklarade för att de gick runt och nackade folk. Det mest mordiska helgon jag kan komma är väl St:Göran som hade ihjäl en drake...