Jag kan beskriva hur jag rullar fram en rollperson snabbt, bara för skojs skull. Testade nu i Kuf, slog 1t20 för yrke, en t8 för hur jag drogs in i malströmmen i att försöka leta efter mystiska hemligheter, och två t20 för för- och efternamn (och t2 för man/kvinna).
Lena Sandberg, yrkeskriminell.
Så klart är Lena Sandberg en bedragare. Genom att sälja allsköns healingprodukter kommer hon i kontakt med massor av udda typer insnöade i New age och ockultism. Hon är driftig, smart (eller tror sig vara smart) och duktig på att låtsas vara intresserad av andra människor. Men hon bryr sig inte nämnvärt om någon råkar illa ut pga hennes kvacksalveri. Yrkeskriminell kanske också tyder på att hon åkt fast eller varit nära på att åka fast, så hon är också lätt paranoid.
t8:an för hur hon drogs in i sökandet efter Sanningen blev Arvtagare: hon börjar med en artefakt som hon ärvt som spelledaren slår fram. Så hon kanske kommer från en familj där tron på det övernaturliga har varit stark, men hon har kanske tyckt sig stå över det, insett att det finns många lättlurade jävlar i världen och börjat med sina scams. Tills hon en dag inser att allt hon fnyst åt kanske är sant…?
Så kan man fortsätta brodera ut, typ ge henne ett sammanhang, hur hon känner de andra rollpersonerna, utseende, osv, och så byggs sakta personen ut.