Nekromanti Hur skapa sig en samling minis

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Med anledning av jag skröt på G+ om att jag fått en stor samling D&D minis av min kompis, skrev krank så här:

krank said:
Jag är så jäkla avis... Känns liksom hopplöst att komma som D&D4-spelledare nu och börja försöka bygga upp en schyrre samling minis... Man får väl tråla E-bay och se om nån slumpar iväg nån hög...
Det krank skriver är viktigt, och i sanning bekymmersamt, för det är idag svårt för folk som inte hakade på DDM-tåget när det gick. Wizards har ju som bekant slutat tillverka minis, och idag finns det få alternativ.

Självklart kan man köpa och måla minis, men det är rätt irrelevant i det här läget, eftersom det inte är det krank är ute efter. Han vill ha en stor samling, snabbt och (vad jag får anta) billigt. Jag tycker om att måla, men det skulle inte finnas en chans i helvete att jag hade varken tid eller råd att köpa och måla upp så många minis jag behöver. Dessutom är det inte alla som gillar att måla minis.

Så, är det kört nu?

WizKids
Nej, det verkar finnas en ljusning på himlen, och det här tror jag är bästa chansen för folk utan minis att få tag på en samling: <a href="http://wizkidsgames.com/mageknight/" rel="nofollow" target="_blank">The Re-Launch of The
Mage Knight ™ Property</a>
Wizkids kommer alltså att starta igång Mage Knight-licensen igen. Först kommer det att dyka upp ett brädspel, men enligt deras sajt finns planer på att utöka med både kortspel och rollspel. Infon är fattig än så länge, men med tanke på Wizkids tradition av att tillverka miniatyrer så hoppas jag att det är en tradition de bär med sig in i rollspelsproduktionen. Nu har jag ganska dålig koll på just Mage Knight (har några gamla boosters liggande i någon flyttkartong i källaren), men jag vill minnas att det är åtminstone hyfsat generisk fantasy. Visst. det kommer såklart inte att släppas några beholders, men kanske typiska äventyrarkaraktärer, riddare, drakar, skelett och zombies?

Nå, det är den ena intressanta nyheten från Wizkids, den andra är att de släpper Pathfinder pre-painted minis i samarbete med Paizo. Till en början kommer det bara att släppas ett set med "iconic characters", men jag vågar tro att de kommer sälja som smör i solsken, och om man börjar ana sig till en försäljningsframgång så finns kanske tanken att följa upp med en bredare produktlinje? Låt oss hoppas.

Wizards of the Coast
Från Wizards håll går det också att hitta godbitar. Med tanke på att de verkar satsa hårdare och hårdare på sina D&D-brädspel så dyker det upp gott om minis. Visst, det är jäkligt dyrt att köpa brädspel enbart för miniatyrernas skull, men jag antar att de som gillar 4E också tycker att brädspelen är schyssta? Då finns det ju en fantastisk möjlighet för mer utnyttjande av produkterna. Njut av brädspelen, men passa även på att utnyttja miniatyrerna i rollspelet. Visst, de är inte målade, men de slår tokens varje dag om man ser till estetik och inlevelse.

Reaper Miniatures
Det här tror jag är det bästa och mest konkreta tipset jag kan ge just nu, innan vi vet hur Wizkids produktion kommer se ut i detalj:

Nej, jag tänker inte föreslå att köpa och måla miniatures, det har som sagt ingenting med saken att göra, men Reaper har faktiskt en del pre-painted minis som faktiskt håller helt okej kvalitet, till rimliga priser. De funkar absolut för att skaffa sig en första bas med standardmonster som orcher, goblins och odöda. Jag köpte några troll från den här produktlinjen, och blev förvånad över hur schyssta de var (även om de som d20-troll betraktat är lite små).

Paizo
Det finns en liten, men väldigt dyr begagnat-marknad för D&D miniatures, så den är egentligen inte något jag kan rekommendera. Visst, du kanske har tur att få tag på en samling till vrakpris på någon loppis, men räkna inte med det. De flesta av oss som skaffade stora samlingar när det begav sig har ingen som helst avsikt att göra oss av med dem. Sorry, men så är det. Men om det är något speciellt monster du är ute efter, och det är viktigt för dig att få tag på det, så går det att köpa singelfigurer i Paizos webshop. Priserna varierar jättemycket, beroende på efterfrågan, men med lite tur är man själv ute efter något som finns till överkomligt pris. Jag köpte en näve lizardmen därifrån, och kom undan riktigt billigt (särskilt nu när dollarn är låg). Men som sagt, priserna varierar. Du får en grick för en dollar, medan en beholder (eye of flame) kostar fyrtiofem.

Om jag kommer på fler saker så skriver jag vidare senare, men det här är nog mina bästa tips.

Ymir

Liten kantbaron
Men om man pallar måla, eller kör med omålade figurer som vi gör (folks warhammer-samlingar etc...), så är Reaper Miniatures fullkomligt fantastiskt. Jag köpte tex lite "vi lovar det är inte alls mindflayers" för att representera några viktiga framtida slp:er i min D&D-kampanj, och flera av spelarna har köpt rollpersons-modeller från Reaper också - rollismodeller om något kan man ju potentiellt palla måla.

Folks avlagda warhammer-modeller (eller om någon i spelgruppen faktiskt spelar warhammer) kan också vara awesome, särskilt om man som min spelgrupp har mycket låg budget. Det finns mycket rätt generiskt stuff tex chaos warriors, skelett, drakar, alvsoldater, ogres, dryader etc som fungerar fint som standin för riktiga D&D-miniatyrer (och är mycket snyggare skulptade dessutom...)

Vitulv

Ymir said:
Men om man pallar måla, eller kör med omålade figurer som vi gör (folks warhammer-samlingar etc...), så är Reaper Miniatures fullkomligt fantastiskt. Jag köpte tex lite "vi lovar det är inte alls mindflayers" för att representera några viktiga framtida slp:er i min D&D-kampanj, och flera av spelarna har köpt rollpersons-modeller från Reaper också - rollismodeller om något kan man ju potentiellt palla måla.

Folks avlagda warhammer-modeller (eller om någon i spelgruppen faktiskt spelar warhammer) kan också vara awesome, särskilt om man som min spelgrupp har mycket låg budget. Det finns mycket rätt generiskt stuff tex chaos warriors, skelett, drakar, alvsoldater, ogres, dryader etc som fungerar fint som standin för riktiga D&D-miniatyrer (och är mycket snyggare skulptade dessutom...)
Jo visst, men nu var det ju just det som inte var aktuellt :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En grej jag funderar på... Finns det några bra tips på grupper av basmonster?

Alltså, det finns ju monster som kan funka hyfsat som stand-ins för varandra. Skelett och zombies och liknande är ju ganska lika. Gruppen "orcer/barbarer/etc" kanske också? Vad finns det mer?

Vilka stand-ins använder folk? Vilka figgar får i praktiken se mest grönbete?

Ymir

Liten kantbaron
Det mest använda i vår grupp är lätt Vavvas Skaven-figurer, men det är ju oerhört suboptimalt egentligen, eftersom vi inte haft med råttmän av något slag en enda gång - de har bara råkat vara det närmaste vi har till goblins och liknande, och skaven slaves är väldigt bra för att representera minions (eller lura spelarna att man gör det).

Mina Tomb Kings-skelett är guld så fort det behövs vandöda dock, och mina Chaos Ogres har varit bra för tex Ogre Mages, troll, alla large humanoider.

Men hade jag skaffat mer "korrekta" modeller (utöver några enstaka som mina "vi lovar det är inte mindflayers") hade hobgoblins, goblins, gnolls, ökenbanditer och sånt mer generiskt haft högsta prioritet (samt nån enstaka magiker-modell). Majoriteten av alla encounters i min kampanj thus far har varit mot dylika former av rövare, slödder och råskinn. Spindlar och wraiths har jag kommit på mig själv med att sakna, mest för att jag inte har någon warhammer-modell eller dyl. som öht funkar särskilt väl för att representera dem. Mitt pågående (men för närvarande sorgligt insomnade) Lord of Duhr Golmud-scenario hade verkligen mått bra av en massa olika elementarer, hade jag haft en inkomst hade jag rotat igenom reaper miniatures sajt efter sådana modeller.

Vi har btw varit smarta och skaffat en battlemat där rutorna är 25x25mm, så att även den större skalan av warhammer-baser (chaos, lizardmen, orcher) får plats i dem.

Vitulv

krank said:
En grej jag funderar på... Finns det några bra tips på grupper av basmonster?

Alltså, det finns ju monster som kan funka hyfsat som stand-ins för varandra. Skelett och zombies och liknande är ju ganska lika. Gruppen "orcer/barbarer/etc" kanske också? Vad finns det mer?

Vilka stand-ins använder folk? Vilka figgar får i praktiken se mest grönbete?
Jag tänkte skriva ett bra svar, med sedan kom jag inte på något. Om sanningen ska fram så vet jag faktiskt inte. Men... hmmmm. Jag skulle säga:

Ett gäng (gäng = fem till tio) människor, som ju lika gärna kan vara alver eller halvraser.

Ett gäng orcher, som också kan vara bugbears, hobgoblins etc.

Ett gäng zombies/skelett som kan representera alla typer av odöda.

Ett gäng blandade insekter (spindlar, tusenfotingar, skalbaggar etc.)

Kanske någon drake.

Var det ungefär vad du var ute efter, eller blev det för många? Allt som allt handlar det om kanske tjugo figurer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Var det ungefär vad du var ute efter, eller blev det för många? Allt som allt handlar det om kanske tjugo figurer.
Ganska precis sånt jag var ute efter ja =) Och i det här fallet bekräftat det jag själv tänkt...

Ram

Skev
Jag har faktiskt precis gett bort ett litet monsterstartkit (Wizards D&D minis) till en polare som jag själv är rätt nöjd med och som inte kostade allt för många kronor.

Commons:
Generic player caracters alt fiender:
Free League Ranger
Harmonium Guard
Wood Elf Ranger
Axe Soldier
Arcanix Guard
Spirit Folk Fighter
Knight of the Chalice
Devotee of the Silver Flame
Delver Sergeant
Militia Archer
Hero of Valhalla
Gold Dwarf Soldier
Mercenary Sergeant
Caravan Guard

Vakter etc:
Merchant Guard x4
Greyhawk City Militia Sergeant x2

Orcher och goblins:
Mountain Orc (kan proxa ledare)
Orc Mauler x2
Orc Savage x2
Howling Orc
Goblin adept (kan proxa shaman)
Graypeak Goblin Archer x3
Goblin Blackblade x2
Acheron Goblin x2
Hobgoblin Marshal x2

Odöda:
Gravetouched Ghoul x2
Stradh zombie
Skeletal Reaper (kan proxa mäktigare odöd)
Horde Zombie x2
Boneshard Skeleton x3

Djur:
Fiendish Snake x2
Hunting Hyena x2
Hunting Cougar
Darkmantle x2
Monitor Lizard x2

Blandat:
Bluespawn Ambusher

Lite speciella snubbar som kan vara bad guys:
Snaketounge cultist
Doomguard
Blood of Vol Fanatic
Blood of Vol Cultist
Emerald Claw Soldier

Uncommons:
Chraal (kan proxa troll mm)
Ogre Skirmisher (man måste nästa ha en Ogre...)
Greenspawn razorfiend (bra drakproxy)
Medium copper dragon (den enda UC draken)
Orc Wizard

Jag tror att man med den lilla samlingen samt några små kompletteringar för varje äventyr kan komma igång med att spela med/samla minis förhållandevis bra. De flesta gubbarna är från de senare setten och är därmed inte förkrossande dyra. Dussingubbarna kan användas om och om igen och man kan införskaffa några speciella för att symbolisera dem som är någonting speciellt. Det finns massor med fina saker i uncommonslot:en som kostar 10-15 spänn st.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Jaaaaaaaaaaaaa!

krank said:
Utom det där jävla larvet med slumpningen, då. Men det får man väl överleva.
Jo, jag som köpt åtskilliga boosters med D&D-minis vet mycket väl hur frustrerande det kan vara.

Dock tyckte jag att Paizos förklaring till varför de valt att göra så kändes både vettig och rimlig och inte alls som en undanflykt för att suga ut mer pengar från sina kunder.

(Kan förstås ha att göra med att jag fortfarande ser Paizo som en underdog som är mer lyhörda för vad fansen vill ha än t.ex. [helt gripet ur luften] WotC.)

rjonas

Hero

Om ett par år har vi printondemandminisar ett klick bort.

Paxen

Veteran

Otroligt roligt att höra. Trodde inte att jag skulle sakna mina månatliga inköpa av boosterpacks, men det gör jag...

Ytterligare en anledning varför man bör stödja Paizo.

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
Skit i allt jag skrev, för nu kommer det jag egentligen hoppades på: Paizo gör återigen det Wizards borde göra.

Alltså, jag fucking älskar det här företaget.
Najs.

Utom det där jävla larvet med slumpningen, då. Men det får man väl överleva.
Några gnällde på det där även på Paizos messageboards. Jag ser inte riktigt problemet, eftersom Paizo i samma andetag skriver att de även planerar släppa kit med oslumpade figurer.

Paizo said:
Additionally, WizKids plans to release additional Pathfinder Battles Encounter Packs, which will feature visible non-random assortments of selected repainted or resculpted figures from the full sets. Product details for these later sets will be released shortly.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Vet du om det blir något spel som är kopplat till minisarna också? Pathfinder är måhända awesome, men man läser ju inte in det på en kafferast direkt.

Eller är det ett rent rollspelstillbehör? Kanske lika bra det, iofs, gubbarna blir billigare om man inte skall göra några kringspel för dem. Om folk ändå bara tänker använda dem till Pathfinder eller D&D kvittar det kanske.

Vitulv

wilper said:
Vet du om det blir något spel som är kopplat till minisarna också? Pathfinder är måhända awesome, men man läser ju inte in det på en kafferast direkt.

Eller är det ett rent rollspelstillbehör? Kanske lika bra det, iofs, gubbarna blir billigare om man inte skall göra några kringspel för dem. Om folk ändå bara tänker använda dem till Pathfinder eller D&D kvittar det kanske.
Av allt att döma är det rena rollspelstillbehör.

Paxen

Veteran

Vitulv said:
Och dungeon tiles :gremsmile: Någon som fortfarande köper dem?
Jag råkade köpa öken-settet då jag lirar ganska mycket Conan, var dessutom lite nyfiken på deras 3D varianter, men kommer troligtvis inte köpa det igen.