Nekromanti Hur skulle du beskriva bilden?

Rickard

Urverk speldesign
Tänk dig att ni är mitt inne i spelandet och du vill sprida den stämning som bilden visar. Hur skulle du beskriva bilden? Om du tycker att det hjälper, utgå från en situation med rollpersonerna.

/Han som funderade kring detta när han såg bilden på Mylingspel

solvebring

Superhero
Utan att tänka efter alltför mycket och konstla det:

"Omgivningen känns plötsligt öde och onaturligt tyst. Ett par stumma fåglar kretsar över era huvuden. Passagen tränger ihop sig. Högt ovanför syns ett brospann som binder ihop klippmassiven på de båda sidorna. Inte långt från brofästet, på höger hand, skymtas ett bröstvärn..."

Fast jag hade inte behövt utgå från en bild för att beskriva det - om det är just det din tråd syftar på att ta reda på? Det eftersom jag sällan använder bilder till hjälp när jag spelleder.

... säger solvebring som inte riktigt förstår vart Han vill komma, men som ändå försöker utveckla sitt svar i hopp om att ge något sorts svar överhuvudtaget.

!Paxen

Swashbuckler
Molnen har helt tagit över och döljer solen och dess ljus. Vilket inte gör någon skillnad då vi tar oss till borgen underifrån. Dom enda som vaktar härnere är fiskarna i vattnet, och fiskmåsarna i luften.

Det enda som kan påverka våra chanser nu är om någon av dom 30 tal vakter som finns på borgen har beslutat sig för vakta latrinhålet...

Kom på nu att du ville att vi skulle förmedla känslan av omgivningen, vilket betyder att jag failar...

Eksem

Champion
I praktiken skulle det låta så här:

"De är, ni vet lite som... alltså inte som klipper utan som ett gap eller vad ska man säga, med vatten längst ner, som mellan södermalm och ni vet åt nackahållet där, med tunneln och det? När man åker över från sjöstan? Fast högre, och högt på båda siderna. Ja men ni fattar, och så ere en bro över, och ett slags kapell på andra sidan me kupoltak. Ajuste, de e en båt i vattnet längst ner också. Ja det är vatten mellan alltså, längst ner, och så typ en eka i den. I vattnet alltså."

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Eksem said:
I praktiken skulle det låta så här:

"De är, ni vet lite som... alltså inte som klipper utan som ett gap eller vad ska man säga, med vatten längst ner, som mellan södermalm och ni vet åt nackahållet där, med tunneln och det? När man åker över från sjöstan? Fast högre, och högt på båda siderna. Ja men ni fattar, och så ere en bro över, och ett slags kapell på andra sidan me kupoltak. Ajuste, de e en båt i vattnet längst ner också. Ja det är vatten mellan alltså, längst ner, och så typ en eka i den. I vattnet alltså."
Rätt svar, du vann mitt ex av Herdinnelek av Alice Lyttkens

Rickard

Urverk speldesign
Eksem har redan svarat på frågan, men brukar ni göra sådana miljöbeskrivningar under spelets gång? Jag beskriver miljöer med högst två meningar, typ "Under stupet som staden vilar vid sätter ni ut en båt i vattnet". Jag funderade kring en del saker när jag såg bilden.
  1. Dels hur viktigt det är med bildtexter som beskriver bilden, så att läsaren kan förstå vad den borde trycka mer på vad gäller vilka detaljer som är viktiga för rollspelet. Det här gäller också för platsbeskrivningar. Många äventyrsskapare går överstyr vad gäller detaljer istället för att försöka förmedla det generella intrycket av platsen.
  2. Just därför funderade jag också kring hur vi skiljer oss åt för att se vilka detaljer som är viktiga, där Eksem var den extrema som försökte ta med alla detaljer. Jag gillar solvebrings tre första meningar, för de skapar en stämning av öde och klaustrofobi på en och samma gång. Därefter hänförde han sig till detaljism. Jag gillar Paxens första mening som banade väg för vad rollpersonerna hade för uppgift, vilket detaljerna sedan koncentrerade sig kring.
  3. Slutligen funderade jag när jag såg bilden om det är möjligt att skapa en struktur över hur man beskriver på ett stämningsfyllt sätt. Det är ytterst få gånger jag, mitt i ett speltillfälle, beskriver en miljö på ett sådant sätt. Jag använder mig av beskrivningsord under speltillfället, men det är (nog) väldigt ofta som jag går in i detaljläge istället för att kunna beskriva en övergripande miljö där saker och ting relaterar till varandra ("...stupet som staden ligger vid..."
/Han som inte ville göra en längre trådstart

Ram

Skev
Det finns två saker som jag fokuserar på när jag skall beskriva omgivningar:
1. Vad gör vi där? Vad är syftet med omgivningen? Vad är det viktiga med den? Hur kommer vi in i den?
2. Vad sätter stämningen? Kuriosa, detaljer etc.

Min spelledarstil är sådan att jag beskriver såpass noga som jag tycker att det behövs för att förmedla det som jag tycker att det är bra om vi är överens om både vad gäller fysiska och icke-fysiska attribut. (Vilken djävla mening det där blev...).

Utan att veta vad vi gör där så blir det lite meckigare för mig att beskriva vidare bra, men jag skulle troligen säga något i stil med:
Staden ligger som ointagligt fäste vakande över det grå havet. Bara en smal bro leder över klyftan och fallet ned till er båt är säkert över femtio meter. Tanken att ro under bron och genom klyftan får det att ila i nackhåren på er.