Nekromanti Hur skulle du göra?

Mogger

Hipsteranka
Länken är ett klipp ur Eastern Promises, närmare bestämt knivfighten i det turkiska badet.

Om du skulle spela ett spel eller göra ett spel som skulle hantera den här typen av våld ( http://www.youtube.com/watch?v=kytgKGbpbTQ - Det börjar runt 3.10) hur skulle du göra då?

Tycker du att det finns något spel vars regler leder till liknande strider? Isf, vad är det som gör att det blir så? Om inte, vad skulle behövas för att få till något liknande?

Det finns inga krav på att det ska gå fort, vara få tärningsslag eller att man inte får räkna kroppspoäng eller liknande. Det finns ingen indie-angle här. Jag vill veta hur ditt spel (fiktivt eller verkligt) hanterar jordnära och skitigt våld. Var alltså inte rädd att säg att Eon gör sånt här (vilket jag tror att det kanske kan göra) men ni måste berätta varför och hur.

Om ni inte har sett Eastern Promises bör ni göra det! Om inte annat för att Viggo Mortensen gör sitt livs bästa rollporträtt!

!Paxen

Swashbuckler
Måns said:
Tycker du att det finns något spel vars regler leder till liknande strider? Isf, vad är det som gör att det blir så?
Om det finns något spel som leder till såna här strider? Jo visst, ett exempel är ju Matiné. Som exempel så har man olika manövrar som man kan göra (finta, placera, satsa ,utmanövrera) och att man slår först och sen berättar vad som händer. det gör att man kan få väldigt filmiska strider.

Och det är faktiskt 3:21 min :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Åh, för mig finns det bara ett svar på det här, nåja kanske två då men jag bryr mig inte om att tänka efter så noga.

Burning Wheels Fight! Varför? För att i filmsnutten ser jag det mest centrala som att folk får spö som fan, spö som de borde ligga kvar av, de raglar upp, biter ihop och kämpar vidare. Precis så kan Burning Wheels system fungera om man har ett gäng artha att spendera och har lite tur när man försöker bita ihop och stå emot smärtan. Och antagligen kan man bara säker på att få lite mer när spelmötet har tagit slut efter att man visat strupen och naken gått in där man vet att man kommer kunna få pisk. Sen, är det något som finns i det där klippet tycker jag det är desperation och fulslagsmål, precis så som Fight! är när det är som absolut bäst!

Christoffer

It's all pig.
Men visst har precis den här frågan varit uppe en gång tidigare? Kom vi inte fram till något smart då?

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
Men visst har precis den här frågan varit uppe en gång tidigare? Kom vi inte fram till något smart då?
Det var i vrållådan så jag kan inte minnas. Eller, minns jag fel? Finns det en tråd om det här någonstans?

Mogger

Hipsteranka
Paxen said:
Om det finns något spel som leder till såna här strider? Jo visst, ett exempel är ju Matiné. Som exempel så har man olika manövrar som man kan göra (finta, placera, satsa ,utmanövrera) och att man slår först och sen berättar vad som händer. det gör att man kan få väldigt filmiska strider.

Och det är faktiskt 3:21 min :gremsmile:
Jag ser iofs mer Matiné som strider a la Pirates of the Caribean men vi har ännu inte hunnit spela spelet så jag vet inte. Menar du att det blir så oresonligt, ovärdigt och skitigt som i mitt klipp eller att det kan bli det om man berättar det på det viset?

Mogger

Hipsteranka
Alltså, ett ganska dödligt och oförlåtande system uppiffat med spelarresurser som kan användas för att kämpa vidare trots att blodet rinner ur 3-4 knivsår?

Hur leder Fight! till desperation? För jag hålle med dig. Viggo är ju på väg bort, till säkerhet, när den sista fighten mot den sista tjetjeniern får sitt klimax.

Hur hanterar Fight! fulslagsmål?

Och vilket var ditt andra spontana svar som du höll inne med? :gremsmile:

Ram

Skev
Vad är det viktiga, är det det skitiga eller det... system:iga?

Det system som jag tänker på spontant är faktiskt D&D4. En låglevelkaraktär blir allvarligt skadad, fyrar av en healing sugre, fightas med en icke-minion och får ned denne på låga/noll HP, battlar lite med en minion och får in träffen för att sänka denne, återgår till non-minionen och fightas klart med denne.

Om det bara är striden som du talar om. Typ.

Men sedan undrar jag vad det är som är skitigt och jordnära med det egentligen. Visst, det är blod, nakna könsdelar och realistiska skador, men om man bortser från det som bara är färg så är det inte så mycket som skiljer den där fighten från en med Bruce Willis "systemmässigt". Det är bara en annan färg. Om du vill ha med konvalicensen så kan du använda DoD-91 i stället. :gremsmile:

Och jag vet att detta är "fel" svar.

!Paxen

Swashbuckler
Måns said:
Jag ser iofs mer Matiné som strider a la Pirates of the Caribean men vi har ännu inte hunnit spela spelet så jag vet inte. Menar du att det blir så oresonligt, ovärdigt och skitigt som i mitt klipp eller att det kan bli det om man berättar det på det viset?
Jag menar att ni kan göra skitiga, brutala, ovärdiga strider. Likadant som att man kan göra filmiska Pirates of The Caribean strider. Allt beror på hur ni vill att det ska se ut.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Vad är det viktiga, är det det skitiga eller det... system:iga?
Resultatet. Hur skulle du göra? Skulle du använda D&D4 eller DoD91 för att uppnå det här? Vad skulle isf ditt råd vara till dina spelare för att få fram blodet, könsdelar och realistiska skador?

Ram said:
Det system som jag tänker på spontant är faktiskt D&D4. En låglevelkaraktär blir allvarligt skadad, fyrar av en healing sugre, fightas med en icke-minion och får ned denne på låga/noll HP, battlar lite med en minion och får in träffen för att sänka denne, återgår till non-minionen och fightas klart med denne.
Vad är en healing surge? Helande kirurgi? Om det inte är en attack med en mattkniv så tror jag du har lagt in det momentet själv. :gremsmile:

Ram said:
Men sedan undrar jag vad det är som är skitigt och jordnära med det egentligen. Visst, det är blod, nakna könsdelar och realistiska skador, men om man bortser från det som bara är färg så är det inte så mycket som skiljer den där fighten från en med Bruce Willis "systemmässigt". Det är bara en annan färg. Om du vill ha med konvalicensen så kan du använda DoD-91 i stället. :gremsmile:

Och jag vet att detta är "fel" svar.
Fan, det tog ett tag innan jag förstod vad det var för en "licens" du talade om. :gremsmile: Men visst, läketid är en del av det jag är ute efter så så långt är du rätt ute. Men jag menar att det inte bara är färg. Det jag frågar efter hur man får en sådan här strid att bli på det här viset utan att färgen bara är färg.

Så, nej, att slå en tärning som nöter ner typ hitpoints samtidigt som man säger "jag är fan NAKEN och orkar inte resa mig upp, så jag kryper och... arrrrghhh!...5 KP ren smärta, min rygg! Nu fick du mattkniven i ögat ditt as!!" är alltså inte alls vad jag är ute efter.

Mogger

Hipsteranka
Paxen said:
Jag menar att ni kan göra skitiga, brutala, ovärdiga strider. Likadant som att man kan göra filmiska Pirates of The Caribean strider. Allt beror på hur ni vill att det ska se ut.
Ok, men jag är ute efter regler som blir skitiga. Inte som kan bli det. Visserligen har du en poäng. Kontexten i fiktionen spelar så klart in. Om striden tar sin början i ett turkiskt badhus, och protagonisten är naken och anfalls av tjetjenska torpeder med krokiga mattknivar så har man redan kommit en bra bit på vägen.

Genesis

Ni dés ni maître
Det stora problemet tycks mig vara att det är en hjälte vs. mooks, och hjälten tål hur mycket spö som helst, men det skall ändå verka som om han inte gör det. Hur man gör det utan att allt ojande bara är färg vete tusan.

Såhär, kanske: Slopa KP. Vi har diskreta skador, istället. Man får minus på alla sina handlingar av skadorna. Den största skadan ger ett visst minus och alla andra skador ger minus ett till. När du tar spö får du djävlarihelvetepoäng (DHP). DHP kan spenderas för att för en handling ignorera skademinus. Det gör att du kan ligga och oja dig, omförmögen att göra någonting alls, ta spö och sedan satsa allt på att ta hans kniv och sätta den i halsen på honom, eller nå't. Och sedan kollapsa igen. Man kan även spendera DHP för att automatiskt lyckas med de medvetslöshetsslag man tvingas göra då och då för att inte kollapsa av skadorna.

Är du en hårding i spelet så definieras det inte av att du inte tar lika blodiga skador, utan av att du tjänar fler DHP när du väl tar spö.

Vad sägs?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade nog lagt våldet i berättandet.

Att simulera strider är inte intressant för mig, bara att spela dem.

Det hade gått att spela det där med Höstdimmas regler om man ville. Det hade varit ett stilbrott mot spelets känsla, men reglerna hade tillåtit det.

Fortsatt i tanken att det är spelandet och inte simulerandet som lockar hade jag nog valt Wushu som regelsystem för det där.

Ram

Skev
Måns said:
Resultatet. Hur skulle du göra? Skulle du använda D&D4 eller DoD91 för att uppnå det här? Vad skulle isf ditt råd vara till dina spelare för att få fram blodet, könsdelar och realistiska skador?
Resultatet beror på hur man betraktar det hela. Jag tror att du får leta väldigt länge efter ett system som tar hänsyn till det rent visuella på regelnivå, realistika skador är någonting extremt relativt och hur vi skall få med könsdelar får jag lämna över till Rising...

Måns said:
Vad är en healing surge? Helande kirurgi? Om det inte är en attack med en mattkniv så tror jag du har lagt in det momentet själv. :gremsmile:
Detta. Han kan mao fightas vidare ett tag till typ. Fast D&D4 är avgjort inte min starkaste sida...

Måns said:
Fan, det tog ett tag innan jag förstod vad det var för en "licens" du talade om. :gremsmile:
Woups... :gremblush:

Måns said:
Men visst, läketid är en del av det jag är ute efter så så långt är du rätt ute. Men jag menar att det inte bara är färg. Det jag frågar efter hur man får en sådan här strid att bli på det här viset utan att färgen bara är färg.

Så, nej, att slå en tärning som nöter ner typ hitpoints samtidigt som man säger "jag är fan NAKEN och orkar inte resa mig upp, så jag kryper och... arrrrghhh!...5 KP ren smärta, min rygg! Nu fick du mattkniven i ögat ditt as!!" är alltså inte alls vad jag är ute efter.
Well, det är din smak och jag tycker inte heller att sådana system som jag talar om är den enda lösningen, jag säger bara att man alla har med sig sitt bagage in i sina värderingar. Om du har ett system som säger att du efter den första attacken går från 11 till 7 KP och att du blöder 1KP per tre rundor samt att du har två motståndre att fightas emot så är det ett ganska bra underlag för att du borde ha angst. Om reglerna säger att du skall rollspela dina skador och även säger att du läker 3 KP i veckan så är "konvalicesen" regelmässigt hanterad.

Poängen är alltså att det mycket ofta finns bra underlag för att stödja berättandet i flera olika system, men att tolkningen av densamma och målningen med den ändå måste genomföras.

!Paxen

Swashbuckler
Det är det lite svårare med, men det känns som att Genesis har kommit fram till nåt.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Skulle kunna vara Rolemaster.
Mest för att det verkar baseras på blödningar och omtöckningar. Det verkar också så att de olika attackerna får väldigt varierande/slumpmässiga resultat (Open Ended D100).

Problemet är att jag i Rolemaster inte vill spela en sån här strid (dåligt beväpnade, relativt kassa kombattanter, då det blir repetetivt). Det är lite trist.

//EvilSpook

Leon

Leo carcion
För ett otippat svar: MERP

Jag har aldrig spelat ett spel där det gör mer ONT att få stryk. Skulle även funka bra för Tarantinorullar. Man får sig en smäll, och så har man brutet ben, köttslamsor som hänger ur pannan eller igenmurade ögon.

Effekten här är att skada inte bara är ett abstrakt mått på hur illa däran man är, utan s.a.s konkreta beskrivningar som blir en del av berättelsen. Det går säkert att göra på ett smidigare sätt än MERP:s tabller

EDIT: Hoppsan, scoopad av EvilSpook

Mogger

Hipsteranka
Etepete said:
Effekten här är att skada inte bara är ett abstrakt mått på hur illa däran man är, utan s.a.s konkreta beskrivningar som blir en del av berättelsen. Det går säkert att göra på ett smidigare sätt än MERP:s tabller
Exakt det tror jag är viktigt! Frågan här är hur detaljerad/konkret skadan måste vara. Var lägger man ribban?

Ram

Skev
En annan sak slog mig. Genesis skrev någonting udda i en skräcktråd för ett tag sedan, typ att man skulle spela skräck för att rollpersonerna skulle känna/uppleva skräcken, inte för att spelarna skulle känna densamma typ.

Vad är din vinkel här? Är det att spelaren skall känna "shit, shit, shit, jag DÖR" eller har du något annat mål? Är det det rent... tja, estetiska i striden som du söker eller känslan?

---

Man skulle till exempel kunna göra ett system där varje riktig skada du får ökar risken att du inte får agera under en runda. I början så är du fit for fight och får göra grejjor, men efter den första skadan så har du bara 60% chans att över huvud taget få agera, efter den andra 45 osv. Därtill så har du en chans att dö som du måste slå för var tredje runda eller när du får en ny skada.

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Vad sägs?
Ja, det är ju typ som de där "bit ihop"-mekanismerna som finns i Burning Wheel och Noir. Skillnaden här är att resursen är direkt knuten till hur mycket stryk du får.

Men något sådant här, ja.