Påminn alla om vad man kör.
"Det är ryska maffian. Inte filmens glada maffia där folk gör det dom gör för att dom måste. Utan ryska maffian, den maffian som gör det dom gör för att dom har blivit tillsagda att göra det, och om dom inte gör det så blir dom nedhalade i hounung och kastas sen till massor av ettermyror. Det är en Tarantino film utan det roliga, utan det parallela universumet."
Finns en jättebra regel/tips/förslag i Matiné, som jag tycker att man ska försöka använda så mycket som möjligt: Låt RP beskriva!
En av dom mest störande sakerna med rollspel annars är att man aldrig vet vad som egentligen finns i en stad, ett rum osv, och det är väldigt irriterande för en SLP att vara tvungen att berätta allt i överdetalj. Men Matiné är gjort för att RP ska försöka påverka världen.
Kort exempel: RPs är i ett matförråd, ungefär 5*5m. RP1 vill ha ett äpple och hittar ett, utan att behöva slå, på en hylla. RP2 vill ha fårkött, men eftersom det är ovanligt i riket så får han slå ett slag. Han lyckas och hittar fårkött. RP3 vill ha en spegel, men får veta av SLP att han får kolla igenom sina tillgångar, då han inte kan hitta något i matförrådet.
Okej, dåligt exempel, men det jag menar är att när det är något självkart (äpplen i ett matförråd) så är det ju onödigt att behöva slå för det och RP behöver ju inte hålla på och fråga om vad det finns för frukt, eftersom han troligtvis har en idé om vad han vill ha. Finns många fler, bättre, exempel om hur man kan låta RP "ta över".
Om du vill att RP ska börja samskapa med dig som SLP så är det ju bara att ställa motfrågan, "Ja, finns det?" när dom frågar om det finns ett fruktstånd, eller om det finns det finns en skoputsare.
Oj, nu vart det långt. Hoppas du förstår essensen
/Paxen har för övrigt blivit grymt intresserad av att spela lite Turkisk Bastu-fight
P.S. Måste dela med mig av ett grymt roligt klipp jag hittade precis.
http://www.youtube.com/watch?v=boZebIFn0P0