Nekromanti Hur skulle du vilja organisera om forumen?

Dimfrost

Special Circumstances
Observera att jag inte skriver det här i egenskap av moderator. Jag vet inget om någon förestående omorganisation av forumen, och jag har ingen som helst makt i den typen av frågor. Det hela är helt hypotetiskt.

Med det ur världen, hur skulle just du vilja organisera om strukturen? Vilka forum är onödiga, vilka saknar du?

Själv tycker jag att det finns alldeles för många forum. Låt oss börja med de spelspecifika forumen. Jag ser två anledningar till att det ska finnas spelspecifika forum: antingen har spelskaparen valt att ha ett officiellt forum här på Rollspel.nu, så att det är här man kommer i kontakt med spelskaparna, eller så skrivs det så många inlägg om ett specifikt spel så att de skulle riskera att dränka övriga ämnen på det allmänna rollspelsforumet.

Eonforumet uppfyller båda kraven, men jag ser inget annat forum som är så aktivt att enbart aktiviteten rättfärdigar dess existens. De icke officiella forumen ska alltså bort: d20, Mutant och DoD. (Även om Mutant-forumet här räknas som officiellt har ju Järnringen ett eget forum.)

När det gäller allmänna rollspelsforum finns det två anlednignar att ha kvar dem: dels aktivitetsgrad, och dels att ett forums existens leder till en typ av inlägg som annars inte skulle göras. Det senare rättfärdigar Krönikeforumet (för den typen av inlägg var mycket sällsynta innan det forumet fanns), men i övrigt vill jag ta bort SF- och skräckforumen. De är alldeles för inaktiva.

Övriga forum under "allmän diskussion" handlar om ämnen som inte platsar på rollspelsforumet, så de bör vara kvar. Ofta skulle jag vilja bli av med OT-forumet, när det fylls av inlägg av typen "vad är din favoritglass?", men ibland är det faktiskt bra att ha, till exempel när man vill ha hjälp med något.

Inaktiva indieforum borde också läggas i malpåse tills spelskaparen dyker upp och efterfrågar forumet igen. Med inaktivitet menar jag inget inlägg senaste halvåret eller så. Dogmaforumet borde arkiveras utan skrivrättigheter. Illertass, mean kid records, omnimodus, psykonaut och stjärnfödd borde tas bort på så sätt.

Fler forum, då? Nej, jag känner inte att jag saknar något. De kvarvarande vore tillräckligt heltäckande, och Rollspelsforumet skulle få ökad trafik.

Men det var bara mina tankar. Vad tycker ni andra?

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Eonforumet uppfyller båda kraven, men jag ser inget annat forum som är så aktivt att enbart aktiviteten rättfärdigar dess existens. De icke officiella forumen ska alltså bort: d20, Mutant och DoD.
Risken vore då att inlägg om dessa rollspel skulle dränkas i det allmänna rollspelsforumet. Möjligen skulle man kunna skapa ett fantasyrollspelsforum och hänvisa Mutant till sciencefictionrollspelsforumet.

Vad jag däremot vill ha är att standardinställningen för hur gamla trådar som ska visas ska vara flexiblare. Jag har 2 veckors visning inställt och det är ungefär så många trådar som ryms på en sida i OT- och Rollspelsforumen. (Jag har ingen aning om hur trafiken är i Eon-forumet, jag är aldrig där.) Går jag däremot in på något av de mindre trafikerade forumen så finns där bara två-tre trådar, eller kanske inga alls om ingen har gjort något inlägg på två veckor. Att fiska upp gamla trådar genom att ändra visningsinställningen för forumet kräver några musklick och är alltså något man inte orkar göra. Resultatet är att man möts av ett forum som ger intrycket av att vara i stort sett dött, och detta enbart på grund av att aktiviteten är låg men stabil.

Om forumsmotorn tillåter det så föreslår jag att visningsinställningarna ändras så att de tio eller tjugo senaste trådarna alltid visas även om de är äldre än vad användarens visningsinställning föreskriver. På så vis kommer man aldrig att bemötas av ett dött forum, bara ett forum med långsammare tempo.

Dewil

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte om det går att anpassa visningsinställningarna efter antalet trådar, men det är enkelt att ställa in olika tidsintervall för olika forum. Så är också fallet idag. Det är bara de mest aktiva forumen som har senaste veckan som standardinställning. Om du har några förslag på ändringar av tidsintervall för olika forum är du välkommen att framföra dem här.

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag vet inte om det går att anpassa visningsinställningarna efter antalet trådar, men det är enkelt att ställa in olika tidsintervall för olika forum. Så är också fallet idag. Det är bara de mest aktiva forumen som har senaste veckan som standardinställning. Om du har några förslag på ändringar av tidsintervall för olika forum är du välkommen att framföra dem här.
Det är bra att standardinställningen är olika för olika forum. Mindre bra är att jag inte kan ändra mina inställningar individuellt för olika forum. Standardinställningens tre veckor för mindre forum är bra eller skulle kunna utökas ytterligare men jag vill inte ha bara en vecka för de största forumen, det blir för lite.

Det känns förmätet av mig att föreslå att standardinställningen ändras efter mina personliga önskemål...

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Men det var bara mina tankar. Vad tycker ni andra?
Well, tycker väll inte att något forum är sådär superonödigt faktsitk. T. ex så tycker jag att det bara är kul om företagen vill ha ett forum om sitt spel här. Sen att alla tyvärr inte är så aktiva är bara att beklaga...
Så rent spontant så saknar jag inte direkt nått forum elelr vill ändra på något här.
Att plocka bort nått indieforum vette katten.. Om själva projektet är nerlaggt så kanske det inte är så lönt att ha det kvar..

Kanske att man slipper lite mer ot-snack på de andra forumen i & med att man öppnade OT-forumet. Tycker nästan att det blev lite mer vid sidan om snack, vilket är trevligt. Alltid kul att känna de forumiter som finnes här lite mer.

/ Johan K, som egentlgien är pissetrött & snackar på i största allmänhet..

Feuflux

omjonasson.se
Jag läser följande forum: "Drakar och Demoner, Evenemang och kontakt, Kultur, Off Topic, Rollspel, Rollspelsmakande, Rollspel.nu och Övriga spel" och har följdaktligen svårt att uttala mig om aktiviteten på resten. Har direktbokmärken till de jag läser och besöker inte forumslistan så jag slipper "störa mig på onödiga forum" som jag är 99% säker på att jag skulle lida av om jag surfade förbi där.

Drakar får gärna dödas. Riotminds har ett eget forum och om nån vill snacka antika DoD så funkar det utmärkt på vanliga rollspelsforumet. Men har vi ett mutantforum så kan vi nog plocka över mina åsikter till det.

Off Topic läser jag inte lika mycket på som tidigare eftersom min hjärna blev sur på att skit den utsattes för. :gremsmile: Men som du själv säger, ibland dyker det upp bra grejer där så jag vill inte ta bort forumet. Musiksnacket nu tycker jag t.ex. var intressant.

Jag tror det är mina samlade åsikter om vilka forum vi ska ha...

Sen vill jag ha roligare innehåll. Det beror säkert på att vi åldras och så, men en gång i tiden var allting jättekul här. Så jag blev jätteglad över den här tråden. Det är forumsnostalgi för mig. Mer sånt. :gremsmile: *Funderar på att starta en tråd om tvåhandsvapen* (Okej, jag skyller det här på nåt slags julryck som drabbade mig idag.)

dream

Hero
Generellt sett anser jag inte att det finns för många forum - aktivitet måste inte vara ett kriterium för vara eller icke vara, kom ihåg att vi från början sysslar med en smal subkultur - många användare kan inte alltid förväntas, men det förminskar ingalunda värdet!

Du måste inte läsa de forum du inte är intresserad av.

Däremot kan jag tänka mig en eller två nya feautres: idén om individuella inställningar för forumen är jättebra. Man kan också tänka sig ett system som simulerar relationsdatabasen, att varje användare får skapa en eller flera relationer, t.ex. slå ihop flera forum till ett i sin visning (i ditt fall kanske slå ihop visning av Neotech, Sf och Mutant?). Detta skulle leda till att varje användare själv kan moderera hur många forum han eller hon önskar... Kanske ska man också kunna välja bort visning av forum?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Musiksnacket nu tycker jag t.ex. var intressant.
Fast, handen på levern, den musiktrådarna borde ju ligga i forumet som heter "Kultur"... :gremwink: Men jag tycker ändå det är trevligt att ha ett OT-forum personligen. Mattrådarna (eh... matkultur...?) har ju varit trevliga t.ex. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Jag läser rätt selekterat bland forumen och de system som intresserar mig har inte egna forum. Så jag har nog inte relfekterat över den mängden på länge... Men mitt första intryck av forumet var hur regelfixerat det verkade med så många olika forum för olika system och det skrämde bort mig i ett par år.

Vilket å andra sidan gör att jag uppskattar forum som skräck och sf, låg trafik, men bra för oss som uppskattar genrerna speciellt. Skulle det finnas ett fantasyforum skulle jag med glädje följa det också, även om jag skulle få solla lite bland trådar om DoD, DnD och EON... Ser heldre genreforum en systemforum.

Är förresten väldigt glad att se att krönikerforumet nu lever på riktigt och ser det som en indisier hur lång tid det kan ta för ett nytt forum att komma igång. Kändes ett bra tag som vi var väldigt få som skrev, men nu är det lite liv.

Jag tror fortfarande att ett friformsforum skulle kunna vara kul att se... Saknar trådar om spelledande och hur att jobba generellt med kampanjer på nya sätt och om något forum skulle kunna stimulera upp det på det sätt som krönikerforumet långsamt har gjort med krönikor, skulle det passa min smak.

Dilandau

Myrmidon
On the top of my head:

* slå ihop indieforumen till ett enda "indieforum". Där kan man diskutera alla indiespel, svenska som engelska.

* dumpa scifi och skräckforumet. Varför ska just dessa två genrer vara utbrytna? funkar lika bra i rollspelsforumt.

* Alla svenska rollspel (eller företag i alla fall) som säljs i butik bör ha egna forum. Kaske borde Neothech och Eon formuet bli till 1 neogamesforum? Och Mutant döpas om till Järnringen? Drakar + Götter = Riotmindsforum. Etc. Inte så pedagogiskt att ha företagsnamn och spelnamn blandade i forumnamnen.

* Kort och gott: Färre forum[/i].

Dilandau

Myrmidon
ot-forumat

Ofta skulle jag vilja bli av med OT-forumet, när det fylls av inlägg av typen "vad är din favoritglass?",
Men hallå! Du kan väl inte klaga på att skrivs ot-grejer på ett ot-forum!

:gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: ot-forumat

Jag kan klaga på vad som helst, vilket jag har bevisat upprepade gånger. I det aktuella fallet handlar det mest om att jag klagar på inlägg jag personligen tycker är tråkiga. Jag hävdade aldrig att den här tråden skulle avhandla enbart väl underbyggda argument (även om vissa av mina åsikter är mer seriösa, som att ta bort skräck, SF och mutant; jag kan inte helt argumentera för att forumen jag inte gillar ska bort, för i så fall skulle Eon, och Neotech åka snabbare än kvickt). :gremlaugh:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Det är skillnad på...

Men hallå! Du kan väl inte klaga på att skrivs ot-grejer på ett ot-forum!
...off topic och verbal tomgång.

En diskussion om Fuglesangs eskapader är off topic, en "diskussion" om vilken färg folk har på navelluddet är bara tomgång för att folk vill få fler inlägg.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: ot-forumat

Dille said:
Men hallå! Du kan väl inte klaga på att [det] skrivs ot-grejer på ett ot-forum!
Joho då. Jag tyckte han lyckades bra. :gremtongue:

Det går dessutom alldeles utmärkt att vara OT på OT-forumet. Om jag startar en tråd som handlar om navelludd och du kapar den och får en deltråd som handlar om huruvida Casio eller Texas Instruments gör (gjorde) de bästa miniräknarna – då är du OT.

Och som Trobie skrev: Vissa trådar handlar inte om någonting, och borde egentligen ligga i ett No Topic-forum som ingen kommer åt.

Troberg

Sinister eater
Plocka bort spelmakarforumet. Det finns på RPG Lab.

Flytta ut alla produktspecifika forum, indie eller kommersiella, till en egen undersektion.

Inför ett forum liknande RPG Labs Arena, där infekterade trådar kan få fortsätta i lugn och ro tills de dör ut.

Ta bort D&D/d20-forumet. Ingen egentlig anledning, men jag skulle bli glad.

Skapa ett nytt forum för den sortens rollspel som finns på rollspel.se. Några kanske kommer hit av misstag, och vi måste hålla deras intresse en liten stund om vi ska ha en chans att locka in dem i vår variant av hobbyn.

Kulturforumet kan få uppgå i OT-forumet.

Skräck och SciFi kan få vara kvar, fast de har låg trafik. De är oftast så specifika och samtidigt systemoberoende att man kan bryta ut dem ganska rent från generella forum och de krockar inte så mycket med specifika forum (ett Fantasy-forum skulle tex göra det).

Sodivra

Champion
Re: Det är skillnad på...

En diskussion om Fuglesangs eskapader är off topic, en "diskussion" om vilken färg folk har på navelluddet är bara tomgång för att folk vill få fler inlägg.

Jag har aldrig sett en sådan navelskådardiskussion, men jag gissar att du menar saker som "bästa cover"-låten, och andra trådar där man listar saker.

Då har jag en bättre teori: Det är något man gör för att det är kul att vara social.

Troberg

Sinister eater
Re: Det är skillnad på...

Jag har aldrig sett en sådan navelskådardiskussion
Har du provat att titta här?

jag gissar att du menar saker som "bästa cover"-låten
Nej, den var bra. Tack vare den så har jag hittat en drös nya låtar som jag inte visste fanns.

Rickard

Urverk speldesign
Inte organisera, utan strukturera

Jag gillar RPGLabs senare version, där man kan minimera forumen, likt trådarna på ett forum (minimerad möter maximerad visning). Det är faktiskt det enda jag kräver. Att slänga in flera forum i ett, gör att det endast blir oöverskådligt i framtiden. Då kan vi lika gärna ta bort alla inlägg efter att de har blivit en månad gamla. Att prenumerera på forum i Kontrollpanelen är värdelöst. En helt jävla kass funktion, eftersom favorittrådar puttar ner forumslänkarna ändå. Jag vill komma bort från skrollandet och favorittrådarna gör att jag får skrolla ändå.

För mig skulle det inte göra något om alla inlägg låg i ett och samma forum, så länge man kunde markera trådstarten på något sätt. Typ "den här tråden ska märkas med Saga, Rollspels- och Länk-taggen. Sedan kan man som läsare vilja vilka markeringar som man vill se (eller aldrig vill inte se, om man exempelvis hatar länktrådar). I en perfekt värld skulle det funka i alla fall.

Men ska vi snacka organisering, så borde vi ta upp definitionerna av forumen. Just nu så är rollspels- och makarforumet förvillande lika på vissa punkter. En bättre beskrivning, tack!

/Han som skulle vilja att operativsystemen hanterade filer med markeringar, istället för den kassa katalogstrukturen

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Inte organisera, utan strukturera

Att prenumerera på forum i Kontrollpanelen är värdelöst. En helt jävla kass funktion, eftersom favorittrådar puttar ner forumslänkarna ändå. Jag vill komma bort från skrollandet och favorittrådarna gör att jag får skrolla ändå.
Jag fattar inte hur du kan ha nytta av favorittrådarna eftersom det finns ett maxantal man kan ha; själv använder jag bokmärken för särskilt bra trådar istället. Men även om du har ett fullt antal favorittrådar (det har jag också, som en rest från förr; jag använder dem bara inte) är det väl bara att ha området med favoritforum i mitten av fönstret när du uppdaterar? Då slipper du ju scrolla för att se de nya inläggen.

Just nu så är rollspels- och makarforumet förvillande lika på vissa punkter. En bättre beskrivning, tack!
Exemplifiera gärna. Själv tycker jag att det är sällan det är några tveksamheter.

/Dimfrost