Nekromanti Hur skyddar sig monster från divination spells?

Nightowl

Champion
Man kan inte konsekvent jäklas med spelare enbart med motiveringen "jo men om du får använda de egenskaper som du satsat resurser på blir det ju för lätt". Eller, jag kan i alla fall det inte.

Men i verkligheten aktar sig ju vettiga brottslingar för att lämna fingeravtryck etc. Hur gör skurkar för att undgå att bli upptäckta med olika former av divination (och inte då bara detect evil, som jag börjar bli trött på att diskutera)?

I böckerna om detektiven Lord D'Arcy, som utspelas i en relativt högmagisk värld, kan spåmän ganska lätt spåra upp brottslingar, men eftersom brottsliga spåmän lika lätt kan invadera folks privatliv, inklusive (inflytelse)rikt folk, så är det tjock med anti-divinations-besvärjelser lagda i alla städer, så fort folk har råd. Därför, även om ordningsmakten beställer in en "forensic wizard" när ett brott begås, är det inte så lätt - och Lord D'Arcy, som inte kan någon magi alls, kallar man in när man går bet helt och håller, för han löser brott med bara sin hjärna. Trots det har han nytta av Sean, sin "brottsplatsmagiker", men det är inte Seans spells som löser alla problem.

Den här lösningen är svår att sno rakt av till en normal D&D-kampanj, men vilka lösningar känns mer rätt för D&D?

Erik, kanske bara jag som inte pluggat PHB tillräckligt...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Usch ja

Det där har jag också funderat över. Det måste ju finnas besvärjelser som kontrar sånt, men jag skulle hellre vilja hitta sätt som INTE använder magi.

/M

Archer

Swashbuckler
Re: Usch ja

Divination spells är något jag gärna skulle plocka bort från spelet. Det skulle bespara en massa huvudvärk.

Den idé som slår mig för tillfället är att introducera något till kampanjvärlden. Så som en sorts kristall, eller annat material, som om du bär en sådan, så "sabbar" det divination spells. Antingen helt och hållet, eller om man vill vara snällare mot spelarna, ser till att du inte får se saker helt klart och precis så som de är. Istället kanske de får se saker inte helt rätt, inte helt klart, och med endast en del detaljer rätt.

Morgath

Warrior
Re: Hur skyddar sig monster från divination spells

Exempel på Cleric [SRD (d20)] spells som skyddar mot divination (upp till spell lvl 4-5):

Undetectable Alignment

Obscure Object

Spell Immunity (& Greater S I)

Spell Resistance

Lambi

Swordsman
Konsten att jävlas lagom

Man kan inte konsekvent jäklas med spelare enbart med motiveringen "jo men om du får använda de egenskaper som du satsat resurser på blir det ju för lätt".
Det blir lite tråkigt om Spelledarens jobb är att göra anti-varianter av det spelarna gör. Spelledaren har ju så mycket mer resurser till sitt förfogande så då vinner han/hon alltid :gremgrin:
Det är mycket roligare om det kan bli någon sorts vågspel likt det i böckerna om Lord D'Arcy. Många har anti-divination, andra inte. Vissa har det inte på vissa platser etc. Man kan ju anpassa hur dyrt/svårt det är med anti-divination. Det kanske blir någon rolig/dum effekt om man använder divination på ett anti-divination-område. Man kanske får heelt knäppa svar som kan förvirra otroligt. (Dvs man får CE på en LN när man lägger Know Alignment är lagom skoj men det funkar. Att få 'Skånsk Mungo' som svar på att lägga know alignment är inte riktigt lika roligt då man vet att det gått åt fanders.) Man kan då slänga sina magier och det kan råka slå fel ibland. Man kanske slänger in en helt ny regel om att divinationspells funkar som dom ska i 95% av fallen och ger helt fel i 5% av fallen.

Mer tips på hur man trixar till det någon?

Pom

Swashbuckler
Re: Hur skyddar sig monster från divination spells

Ja, dels finns en massa spells som skyddar mot divination - Morgath tog upp några av de vanligaste. Sådana kan man också lägga till själv. Jag har gjort en del spells som på olika sätt skadar eller stukar divinatörer: målet kanske lyser bländande starkt med en magisk strålning som bara syns när detect magic används och då gör betraktarna blinda; eller också utlöses någon annan magisk attack på den som fjärrskådar ett visst mål.

En del divination blockeras av vissa slags metaller, något som belästa skurkar kan tänkas utnyttja.

Många divinationsspells har också save, till skillnad från tidigare upplagor av spelet.

Villospår är också lätta att plantera för att stävja divinatörer. Om en ledtråd bara kan upptäckas med magi tenderar spelare att tro mer på den än på sådant som vilken skarpsynt lurk som helst kan se.