Nightowl
Champion
Man kan inte konsekvent jäklas med spelare enbart med motiveringen "jo men om du får använda de egenskaper som du satsat resurser på blir det ju för lätt". Eller, jag kan i alla fall det inte.
Men i verkligheten aktar sig ju vettiga brottslingar för att lämna fingeravtryck etc. Hur gör skurkar för att undgå att bli upptäckta med olika former av divination (och inte då bara detect evil, som jag börjar bli trött på att diskutera)?
I böckerna om detektiven Lord D'Arcy, som utspelas i en relativt högmagisk värld, kan spåmän ganska lätt spåra upp brottslingar, men eftersom brottsliga spåmän lika lätt kan invadera folks privatliv, inklusive (inflytelse)rikt folk, så är det tjock med anti-divinations-besvärjelser lagda i alla städer, så fort folk har råd. Därför, även om ordningsmakten beställer in en "forensic wizard" när ett brott begås, är det inte så lätt - och Lord D'Arcy, som inte kan någon magi alls, kallar man in när man går bet helt och håller, för han löser brott med bara sin hjärna. Trots det har han nytta av Sean, sin "brottsplatsmagiker", men det är inte Seans spells som löser alla problem.
Den här lösningen är svår att sno rakt av till en normal D&D-kampanj, men vilka lösningar känns mer rätt för D&D?
Erik, kanske bara jag som inte pluggat PHB tillräckligt...
Men i verkligheten aktar sig ju vettiga brottslingar för att lämna fingeravtryck etc. Hur gör skurkar för att undgå att bli upptäckta med olika former av divination (och inte då bara detect evil, som jag börjar bli trött på att diskutera)?
I böckerna om detektiven Lord D'Arcy, som utspelas i en relativt högmagisk värld, kan spåmän ganska lätt spåra upp brottslingar, men eftersom brottsliga spåmän lika lätt kan invadera folks privatliv, inklusive (inflytelse)rikt folk, så är det tjock med anti-divinations-besvärjelser lagda i alla städer, så fort folk har råd. Därför, även om ordningsmakten beställer in en "forensic wizard" när ett brott begås, är det inte så lätt - och Lord D'Arcy, som inte kan någon magi alls, kallar man in när man går bet helt och håller, för han löser brott med bara sin hjärna. Trots det har han nytta av Sean, sin "brottsplatsmagiker", men det är inte Seans spells som löser alla problem.
Den här lösningen är svår att sno rakt av till en normal D&D-kampanj, men vilka lösningar känns mer rätt för D&D?
Erik, kanske bara jag som inte pluggat PHB tillräckligt...