Jag undrar (efter att ha sett hur den använts av spelarna i Dungeon of Doom) om någon har några uppslag på hur monster skyddar sig mot sådant.
Om jag vore häxmästare:
1. Vaktposter med vargar. När någon, synlig eller inte, tar sig in i min grotta så skall larmet gå.
2. Falluckor och andra fällor som fungerar lika bra mot osynliga äventyrare som synliga dito.
3. Långa, trånga korridorer. Skjut pilar längs med den här längan och om det står någon i vägen så träffar ni, osynlig eller ej (Läge för regeldiskussioner. Snälla spelledare går väl med på att behålla 50% miss, men något spotcheck ska inte behövas! Elaka spelledare (=jag) skulle skippa misschansen också, eller åtminstone sänka den). Sänk förresten gärna takhöjden så att ingen tower shield får rum i upprätt läge (en trång korridor försvårar dessutom användning av hugg- och krossvapen (läge för regeldiskussion igen, eller finns det någon officiell minusmodifikation?)). Som extra bonus, låt korridoren patrulleras av små varelser (som kan stå upprätt i korridoren) med DR utrustade med spjut utöver sina projektilvapen, typ skelett.
4. Rum fyllda med midjehögt vatten. Särskilt om det finns utrymme för bågskyttar att från skyddade positioner se ner på rummet och pricka eventuella inkräktare. (här får väl äventyrarna conceal, men återigen, ingen spotcheck ska behövas)
5. När allt annat felar; Utrym alla utom
ett monster ur ett rum, släck eventuella ljuskällor och tillslut det hermetiskt. Nu kan
ingen se varandra i det här rummet, men om det är många äventyrare så kan de komma att råka träffa varandra, medan monstret bara behöver röja utan hänsyn. Mörker är öht bra mot osynliga äventyrare, eftersom ljuskällor alltid syns, och eftersom det är enkelt att hitta underhuggare med mörkerseende.
6. Fällor som enkelt utlöses av personer som inte kan se sig själva men som inte riskerar att döda mina underhuggare. Typ minerade golvplattor som i Indiana Jones; enkelt om man bara kan se sina egna fötter, men mer eller mindre omöjligt att manövrera sig över om man är osynlig. Kombinera gärna med mörker och underhuggare med mörkerseende för att förstöra för en del vanliga äventyrare också. Fyll rummet med explosiva gaser så har du en rolig överraskning åt dem med facklor också.
Gärna tips på bra besvärjelser med roliga effekter också!
Tja, ett löst klur då:
Synestesi (Target: Touch. Duration: 1 min/level)
Den förtrollade blandar ihop sina sinnesförmågor. Han/hon börjar "se" ljud, "höra" lukter och "känna" ljusfenomen. Upplevelsen är förvirrande och omtumlande, och påminner om den som erhålls vid förtäring av hallucinogena örter, bär och svampar. Den förtrollade får dubbla chanser att upptäcka allt som riskerar att undvika den förtrollades uppmärksamhet (smaken av gift i en maträtt uppträder tydligare när den både kan höras och upplevas såsom en rysning längs ens ryggrad, en smygande spion upptäcks lättare när man kan se ljudet av dennes fotsteg såsom magnesiumflammor där spionen förflyttar sig och en fälla som knappt är skönjbar under ett lövtäcke är enklare att förnimma när man kan höra och känna det mullra under jordskorpan såsom ett åskväder), och det räcker med att den förtrolalde kan förnimma det förborgade med
ett av sina sinnen för att en komplett bild skall uppstå.
Den förtrollade har dock problem att handskas med överväldigande sinnesintryck, såsom hotfulla personer och monster som både låter, stinker och syns. Dessa behandlas såsom om de hade förtrollats med besvärjelsen Blur tills Synestesin har avklingat.