Nekromanti Hur skyddar sig monster från Invisibility?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

I D&D finns ju Invisibility. Jag undrar (efter att ha sett hur den använts av spelarna i Dungeon of Doom) om någon har några uppslag på hur monster skyddar sig mot sådant.

Tex:

- Skurken ger order till alla sina grunts: "Om en dörr öppnas och ni inte ser någon som öppnar den eller som står på andra sidan, ska ni ta en av de vattentunnor jag ställt ut vid alla dörrar och kasta det mot dörren. Sedan kastar ni tunnan med vetemjöl. Om det syns äventyrare som syns, döda dem, om inte, städa upp och hämta en ny tunna vatten och en ny tunna mjöl."

Andra förslag? Gärna tips på bra besvärjelser med roliga effekter också!

/Magnus

G

Guest

Guest
Ja,det med tunnorna med vatten och mjöl var ju en kul idé, men jag tror det finns enklare sätt.

"Invisibility" gör ju inte personen ljud- eller luktlös. Många monster har mycket bra hörsel, och/eller "scent". Vargar har t.ex. scent och kan spåra upp en osynlig varelse.

Så länge monstren vet i vilken "ruta" den osynliga varelsen finns så kan dem ju anfalla, om än med 50% misschans för total concealment.

Invisibility försvinner ju också så fort man anfaller! Improved inivsibility gör ju förstås inte det, men den varar mycket begränsad tid, några rundor, så då är det bara att hålla sig på defensiven och spärra viktiga nyckelposter.

En rogue med Improved invisibility är inget kul att möta eftersom han konstant kan tillgodoräkna sig sin "sneak attack" och hela tiden vara fortsatt osynlig!

Krille

Super Moderator
"- Skurken ger order till alla sina grunts: "Om en dörr öppnas och ni inte ser någon som öppnar den eller som står på andra sidan, ska ni ta en av de vattentunnor jag ställt ut vid alla dörrar och kasta det mot dörren. Sedan kastar ni tunnan med vetemjöl. Om det syns äventyrare som syns, döda dem, om inte, städa upp och hämta en ny tunna vatten och en ny tunna mjöl.""

Är det nån mer än jag som får bilden av det klassiska skämtet med en spann vatten på dörrkarmen?

- Krille

PAX

Jordisk Äventyrare
Gafkar den Svartbrände har svaret.

Utvecklades av Gafkar den Svartbrände under sina år som Dungeonmaster i Urghashgruvorna.

Sprutan kan liknas vid en blåsbälg som via ett finurligt piprörsystem är kopplat till en behållare med kolpulver. Beroende på manstyrka kan sprutan användas på 5-15 meter. En osynlig människa kan inte undkomma detta förödande avslöjningsvapen. Men det fina i tekniken är att kolpulvret kan blandas med järnpulver och träpulver. När väl offret har markerats så kan din stridspartner skjuta eldpilar mot offret som då lätt antänder i ett flammande eldhav. Tyvärr händer det att explosioner uppträder av för mycket kol i luften men det är en bisak som man får räkna med som Dungeonmaster.

Ulfgeir

Swashbuckler
Ett sätt är ju att göra avgrunder där man bara kan ta sig över med hjälp av rangliga repbroar... På broarna sitter flaggor som syns när de guppar av rörelser samt även bjällror utspridda tillräckligt mycket för att de inte skall gå att täcka med enbart en silence-spell. Om flaggor/klockor signalerar att någon är på bron och man inte ser denne => Fireball !!!

/Ulfgeir

Rising

Vila i frid
Jag undrar (efter att ha sett hur den använts av spelarna i Dungeon of Doom) om någon har några uppslag på hur monster skyddar sig mot sådant.
Om jag vore häxmästare:

1. Vaktposter med vargar. När någon, synlig eller inte, tar sig in i min grotta så skall larmet gå.
2. Falluckor och andra fällor som fungerar lika bra mot osynliga äventyrare som synliga dito.
3. Långa, trånga korridorer. Skjut pilar längs med den här längan och om det står någon i vägen så träffar ni, osynlig eller ej (Läge för regeldiskussioner. Snälla spelledare går väl med på att behålla 50% miss, men något spotcheck ska inte behövas! Elaka spelledare (=jag) skulle skippa misschansen också, eller åtminstone sänka den). Sänk förresten gärna takhöjden så att ingen tower shield får rum i upprätt läge (en trång korridor försvårar dessutom användning av hugg- och krossvapen (läge för regeldiskussion igen, eller finns det någon officiell minusmodifikation?)). Som extra bonus, låt korridoren patrulleras av små varelser (som kan stå upprätt i korridoren) med DR utrustade med spjut utöver sina projektilvapen, typ skelett.
4. Rum fyllda med midjehögt vatten. Särskilt om det finns utrymme för bågskyttar att från skyddade positioner se ner på rummet och pricka eventuella inkräktare. (här får väl äventyrarna conceal, men återigen, ingen spotcheck ska behövas)
5. När allt annat felar; Utrym alla utom ett monster ur ett rum, släck eventuella ljuskällor och tillslut det hermetiskt. Nu kan ingen se varandra i det här rummet, men om det är många äventyrare så kan de komma att råka träffa varandra, medan monstret bara behöver röja utan hänsyn. Mörker är öht bra mot osynliga äventyrare, eftersom ljuskällor alltid syns, och eftersom det är enkelt att hitta underhuggare med mörkerseende.
6. Fällor som enkelt utlöses av personer som inte kan se sig själva men som inte riskerar att döda mina underhuggare. Typ minerade golvplattor som i Indiana Jones; enkelt om man bara kan se sina egna fötter, men mer eller mindre omöjligt att manövrera sig över om man är osynlig. Kombinera gärna med mörker och underhuggare med mörkerseende för att förstöra för en del vanliga äventyrare också. Fyll rummet med explosiva gaser så har du en rolig överraskning åt dem med facklor också.

Gärna tips på bra besvärjelser med roliga effekter också!
Tja, ett löst klur då:
Synestesi (Target: Touch. Duration: 1 min/level)
Den förtrollade blandar ihop sina sinnesförmågor. Han/hon börjar "se" ljud, "höra" lukter och "känna" ljusfenomen. Upplevelsen är förvirrande och omtumlande, och påminner om den som erhålls vid förtäring av hallucinogena örter, bär och svampar. Den förtrollade får dubbla chanser att upptäcka allt som riskerar att undvika den förtrollades uppmärksamhet (smaken av gift i en maträtt uppträder tydligare när den både kan höras och upplevas såsom en rysning längs ens ryggrad, en smygande spion upptäcks lättare när man kan se ljudet av dennes fotsteg såsom magnesiumflammor där spionen förflyttar sig och en fälla som knappt är skönjbar under ett lövtäcke är enklare att förnimma när man kan höra och känna det mullra under jordskorpan såsom ett åskväder), och det räcker med att den förtrolalde kan förnimma det förborgade med ett av sina sinnen för att en komplett bild skall uppstå.
Den förtrollade har dock problem att handskas med överväldigande sinnesintryck, såsom hotfulla personer och monster som både låter, stinker och syns. Dessa behandlas såsom om de hade förtrollats med besvärjelsen Blur tills Synestesin har avklingat.

G

Guest

Guest
Jag tycker inte det ska vara 50% misschans för en fälla som är korrekt inställd. Jag menar att det är fel enligt reglerna.

Om personen som utlöst fällan är osynlig, är ovidkommande. Han har ju utlöst fällan och är därför fullt mottaglig för konsekvensen.

50% misschans är ju bara för en person som "söker" målet i sitt sikte.

G

Guest

Guest
Ännu bättre vore ju att utlösa "dispel magic" eller "faerie fire" så att personen blir synlig igen!

Rising

Vila i frid
Jag tycker inte det ska vara 50% misschans för en fälla som är korrekt inställd.
En "fälla" är för mig en fallucka eller någon annan mekanism; sådana bryr sig inte om huruvida folk är synliga eller inte (om de inte uttryckligen utlöses av synintryck). Där är vi överrens.

50% misschans är ju bara för en person som "söker" målet i sitt sikte.
Jag vet inte. Det står om varelser med invisible: "It has total concealment; even if an attacker correctly guesses the invisible creature´s location, the attacker has 50% miss chance in combat". Jag tolkar det som att om man klarar spotchecken och vet var man ska anfalla (i vilken ruta, alltså), så har man ändå 50% chans att missa. Såsom att man hör var motståndaren befinner sig, eller ser fotspår i dammet där han går, men ändå har svårt att träffa. Alltså, för att man ändå kan förflytta sig lite och gardera sig på sätt som ens motståndare inte riktigt kan se när man är osynlig.

Så, den bonusen kan man väl få om man står i en bassäng, men jag tycker inte att en person i en trång korridor bör kunna utnyttja den bonusen mot projektilvapen. Där går det helt enkelt inte att undvika projektilerna när de kommer farande, inte ens om man är osynlig.

Eller vad? Vad är det jag missförstår?

G

Guest

Guest
Med "attacker" menas ju en aktiv person som använder sin syn för att anfalla. Han har 50% chans att träffa då han hugger "på känsla" i en ruta där han hört eller anat sin motståndare.

En fälla utlöses ju dock an en tryckplatta eller dylikt, och påverkas ju inte av om den som utlöste fällan är osynlig eller inte. Därför ska inte 50% misschansen anvöndas där, utan man slår som vanligt för fällans träffchans.

Rising

Vila i frid
En fälla utlöses ju dock an en tryckplatta eller dylikt, och påverkas ju inte av om den som utlöste fällan är osynlig eller inte.
Precis. Som jag skrev i början: "2. Falluckor och andra fällor som fungerar lika bra mot osynliga äventyrare som synliga dito." Sådana fällor bryr sig naturligtvis inte om någon conceal. Där har vi varit överrens ända sedan början.

Det här med 50% nämnde jag angående mitt tips att sätta bågskyttar i en lång, trång korridor och dra iväg pilar mot inkräktare som de vet är där, men som de inte kan se. I det här läget menar jag att bågskyttarna bör kunna ta sig förbi 50%-risken att missa eftersom pilarna inte kan missa. (Eller åtminstone bör man sänka risken att missa. Gå tillbaka till mitt inlägg och läs, jag skrev om hur jag tyckte att både snälla resp. elaka spelledare skulle kunna agera.)

Jag antar att du trodde att jag fortfarande pratade om fällor, men det betade jag alltså av redan under punkt 2.

Nightowl

Champion
Är det nån mer än jag som får bilden av det klassiska skämtet med en spann vatten på dörrkarmen?
Jag får bilden av en personal där alla är Chaotic Evil och någon kan mage hand...

"höhöhö, Grishnak, verkar som du får städa igen för du slängde vatten och mjöl på en osynlig, inbillad och död äventyrare, höhöhö!" :gremgrin:

Erik

G

Guest

Guest
Ok, jag hade inte linserna i....

Fast jag skulle nog tillåta 50% concealment även i en trång korridor. Målet kan ju krypa på golvet, eller trycka sig mot väggarna.

Om det verkligen inte finns någon mer yta alls än spelarens karaktär och väggarna, ja då kan man börja diskutera vad som är rimligt. Kanske tar ned concealment till 20% misschans istället.

PAX

Jordisk Äventyrare
Olika former av mörkersyn?

Mörkersyn är ju vedertaget men vad innebär det egentligen? Hur brett är spektrat? Vissa monster kanske kan uppfatta IR-strålning?

Pom

Swashbuckler
Re: Olika former av mörkersyn?

Darkvision är tämligen väl definierad i D&D:
"Darkvision is the extraordinary ability to see with no light source at all, out to a range specified for the creature.
Darkvision is black and white only (colors cannot be discerned). It does not allow characters to see anything that they could not see otherwise - invisible objects are still invisible, and illusions are still visible as what they seem to be. Likewise, darkvision subjects a creature to gaze attacks normally.
The presence of light does not spoil darkvision. If a character has darkvision with a 60-foot range, and he stands within a 20-foot radius of light, the character can see normally in the light, and 40' beyond the light because of his darkvision."

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Olika former av mörkersyn?

Som SL - Va tråkigt!

Som spelare - Va Bra!

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, man kan ju göra det, men hur kul är det egentligen? Fast klart man kan ju utlösa både dispel magic OCH en fireball. :gremgrin:

/Ulfgeir

Nightowl

Champion
Uppspikat i lokal dungeon:
Hejdukar sökes för lömsk plan emot allt som är gott. Måste ha minst 2 HD, betyg från tidigare anställning och ett av följande: förmåga att lägga/använda detect invisible, scent, tremorsense, blindsight eller motsvarande. Medtag egna närstridsvapen; 10 x 10 fots rum finnes. Vi ser gärna kvinnliga sökande.

Erik, ond overlord