Nekromanti Hur slutade egentligen Covenant-böckerna?

Troberg

Sinister eater
Gillar du inte SPOILERS, sluta läsa nu!

Jag har just läst sista Covenantboken, och det känns som om den lämnar seriens centrala fråga obesvarad, den om Landets verklighet/overklighet.

Så, hur ser ni på saken?

Det som får mig att tendera till overklighet är bland annat:

* The Insequent. Deras namn är aspekter av Covenant. Mahdoubt är hans tvivel, The Ardent är hans envishet och The Harrow är hans sjukdom.

* Covenants möten med Foul. Först besegrar han honom, sedan låter han sig besegras, för att sista gången acceptera honom och bli ett med honom. Foul blir en symbol för hans självförakt.

* Hans fru och son som blir hans fiender blir en symbol för hur de övergav honom på grund av hans sjukdom.

Era gissningar?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Kan du inte FET-SPOILA, jag fullkomligt älskade de två första serierna men kommer aldrig någonsin orka läsa den sista. Men jag går faktiskt ganska ofta och fundera på vad som händer i sista serien. Snääälla?
Troberg said:
Nja, det är, precis som de första, så att vägen är en viktig del. Hoppar man direkt på slutet blir det bara galet.

Arfert

Facit
Va sjutton, finns det fler än två trilogier? Fast jag antar att han måste äta och betala räkningar.
Troberg said:
Japp. Serien var planerad till tre trilogier, men han kände sig inte riktigt mogen att ta sig an sista trilogin förrän nyligen. Dessutom svällde den sista trilogin till en quadrologi.

Mycket läsvärd.
Arfert said:
Var den verkligen planerad till det från början? Det var det inget snack om när jag läste första och andra trilogin i slutet av 70-talet och början av 80-talet.
Troberg said:
Jodå, den var planerad så, och det pratades om det redan på 80-talet, det minns jag.

Donaldson har själv sagt det i intervjuer också, men att han inte känt sig mogen som författare att ta sig an sista delen förrän nu.